  • 1. Data: 2014-04-11 14:31:20
    Temat: Płytki i tynk gipsowy
    Od: Marek <c...@d...pl>

    Chcę położyć płytki na ścianę tynkowaną tynkiem gipsowym - pamiętam, że
    gips i cement (zawarty w kleju do glazury) to "wrogie" połączenie. Czy
    wystarczy dwukrotne zagruntowanie (mam Cekol DL-80) tynku gipsowego
    przed klejeniem płytek?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-04-11 15:13:56
    Temat: Re: Płytki i tynk gipsowy
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Chcę położyć płytki na ścianę tynkowaną tynkiem gipsowym - pamiętam, że
    > gips i cement (zawarty w kleju do glazury) to "wrogie" połączenie.

    A co w tym "wrogiego"? I czym ta wrogość miałaby skutkować?
    Mam w kuchni tynki gipsowe na tym płytki i nic się nie dzieje. Praktycznie
    cała deweloperka tez używa tynków gipsowych.

    > Czy wystarczy dwukrotne zagruntowanie (mam Cekol DL-80) tynku gipsowego
    > przed klejeniem płytek?

    Wystarczy jednokrotne.
    A gruntować należy niezależnie od tego czy ściana goła, otynkowana tynkiem
    klasycznym, gipsowym, czy oklejona płytami.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-04-11 18:40:30
    Od: Marek <c...@d...pl>

    W dniu 2014-04-11 15:13, Ergie pisze:
    > A co w tym "wrogiego"? I czym ta wrogość miałaby skutkować?

    Gips ma odczyn kwaśny, cement zasadowy, w miejscu połączenia mogą
    reagować pomiędzy sobą powodując zmniejszenie wytrzymałości tak
    utworzonego połączenia. Nie pytaj jaka reakcja i jakie produkty
    powstają, nie jestem zawodowym chemikiem :)

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-04-12 11:07:23
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > Mam w kuchni tynki gipsowe na tym płytki i nic się nie dzieje.
    > Praktycznie cała deweloperka tez używa tynków gipsowych.

    Znaczna różnica twardości warstw. Zaprawa cementowa tak naprawdę nie
    nadaje się do współpracy nawet z cegłą - co dopiero z gipsem. Każdy
    stary murarz ci to powie, tyle ze starych murarzy to chyba w Pracowniach
    Konserwacji Zabytków znaleźć można... Zaprawa cementowa dobrze
    współpracuje z betonem i twardym kamieniem - granit, bazalt...

    --
    Darek

  • 5. Data: 2014-04-12 11:37:11
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    > Znaczna różnica twardości warstw. Zaprawa cementowa tak naprawdę nie
    > nadaje się do współpracy nawet z cegłą - co dopiero z gipsem. Każdy
    > stary murarz ci to powie,

    Dziwne, ze sami zestawu cegla-zaprawa uzywali na codzien.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2014-04-12 12:41:16
    Od: Gregorius <n...@a...pl>

    W dniu 2014-04-12 11:37, Maniek4 pisze:

    > Dziwne, ze sami zestawu cegla-zaprawa uzywali na codzien.

    Tylko, że kiedyś budowało się na zaprawę wapienną a nie cementową.

    --
    Gregorius

  • 7. Data: 2014-04-12 12:54:01
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-04-12 12:41, Gregorius pisze:

    > Tylko, że kiedyś budowało się na zaprawę wapienną a nie cementową.

    Zakladam, ze cementowo wapienna, choc moze nie koniecznie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2014-04-12 15:14:10
    Od: Gregorius <n...@a...pl>

    W dniu 2014-04-12 12:54, Maniek4 pisze:

    > Zakladam, ze cementowo wapienna, choc moze nie koniecznie. :-)

    Cementowo-wapienna to czasy nasze i naszych ojców, babcia stawiała
    chałupę jeszcze na wapiennej.

    --
    Gregorius

  • 9. Data: 2014-04-12 22:49:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 12 kwietnia 2014 11:07:23 UTC+2 użytkownik Dariusz K. Ładziak napisał:

    > Znaczna różnica twardości warstw. Zaprawa cementowa tak naprawdę nie
    > nadaje się do współpracy nawet z cegłą -
    Że co????
    Rozwiniesz tą myśl?

  • 10. Data: 2014-04-12 22:50:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 12 kwietnia 2014 15:14:10 UTC+2 użytkownik Gregorius napisał:

    > Cementowo-wapienna to czasy nasze i naszych ojców, babcia stawiała
    >
    > chałupę jeszcze na wapiennej.
    A do zaprawy białka z jajek.