  • 11. Data: 2010-01-12 11:58:43
    Temat: Re: Podłogówka na zaworze termostatycznym
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Kocioł ekogroszek system otwarty. Sterowanie temoperaturą wody na sterowniku
    na kotle.

  • 12. Data: 2010-01-12 11:59:33
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Nio właśnie nie mam rozdzielacza bo to jest tak zrobione jakby odejście na
    kolankach tylko.

  • 13. Data: 2010-01-12 12:15:37
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Kocioł ekogroszek system otwarty. Sterowanie temoperaturą wody na
    > sterowniku na kotle.

    Do obiegu podłogówki wpływa zbyt ciepła woda. Gdy podłoga ją odbierze RTL
    zamyka obwód. Bezwładność jest duża więc jest długo zamknięty, na tyle długo
    aż podłoga się wychłodzi. Potem od nowa. Podłogówkę powinieneś mieć na
    temperaturze max 28 st C. Aby to uzyskać potrzebny jest mieszacz - zawór
    trójdrożny który do gorącej wody z zasilania domiesza chłodnej wody z
    powrotu. Wtedy podłogówka pracuje w miarę równomiernie i stabilnie, bez
    niezdrowych skoków temperatury. Dlatego ogrzewanie podłogowe robi się na
    odrębnych obwodach i odrębnej pompie niż ogrzewanie grzejnikowe.
    Pociągnięcie jednego obwodu z gałęzi grzejnikowej przynosi właśnie takie
    skutki, że ciepło jest gdy kocioł się rozgrzewa a potem bywa różnie,
    najczęściej zupełnie przypadkowo. Jeżeli tej odnogi nie masz gdzieś w
    podłodze spróbój wpiąć tam mieszasz reczny lub sterowany temperaturą. Dobrze
    byłoby tam dać jakąś małą pompkę (np do cyrkulacji wody) bo cykl pracy
    podłogówki jest całkowicie inny niż cykl pracy grzejników. To są całkowicie
    inne bezwładności - podłogówka długo się nagrzewa, akumuluje i długo oddaje
    ciepło. Grzejniki robią to znacznie szybciej i bez akumulacji, zwłaszcza te
    konwekcyjne. Jeżeli chcesz mieć ciepłą podłogę wywal głowicę z RTLa ale
    bedziesz miał wtedy zbyt ciepło co nie jest zdrowe ani dla Ciebie ani dla
    podłogi. Jeżeli to tylko łazieneczka i chodzi o komfort przebywania w niej
    to szkody dla zdrowia nie powinny być zbyt wielkie, ale nie wiem jak z
    podłogą. 40 st C powinna spokojnie wytrzymać ;)
    --
    Jackare

  • 14. Data: 2010-01-12 12:45:18
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    > Do obiegu podłogówki wpływa zbyt ciepła woda. Gdy podłoga ją odbierze RTL
    > zamyka obwód. Bezwładność jest duża więc jest długo zamknięty, na tyle
    > długo aż podłoga się wychłodzi. Potem od nowa.

    Raczej już potem nie wraca i cały czas jest zamknięty ten zawór. Temp.
    cieczy przy zaworze jest wtedy duża bo obok przepływa woda wracająca z
    drabinki i chcąc nie chcąc ogrzewa też wodę przy zamkniętym zaworze RTL -
    tak mi się chyba wydaje (ma ona ok 40-50 st) i wtedy kręcenie temperaturą na
    zaworze nic nie daje chyba że otworzę go na maxa i wtedy się otwiera i daje
    zimne z podłogówki i wtedy ustawiam go np na 25 st. Ale z regulacją jest
    ciężko.

  • 15. Data: 2010-01-12 14:46:38
    Od: mk <d...@t...pl>

    U mnie podłogówka jest szeregowo z pętlą podłogówki i steruje zwykły
    zawór na grzejniku. Kilka dni to trwało i się udało osiągnąć komfort,
    ale funkcją enixa jest suszenie ręczników a nie grzanie łazienki.
    Pdr. M

  • 16. Data: 2010-01-12 17:10:37
    Temat: Re: Pod?ogówka na zaworze termostatycznym
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 12-01-2010 o 09:59:59 Bartek <bk*n@v.atonet.pl> napisał(a):

    > U mnie jest podłogówka na RTL i drabinka
    > na zwykłym RAX. Podłączone równolegle na rozdzielaczu - działa wszystko
    > OK.

    a jaką masz temperaturę zasilania?

    --
    Pozdrawiam,
    lukas

  • 17. Data: 2010-01-12 18:15:44
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Bartek pisze:

    RTX to dokładnie to samo co RTL :-)
    Polemizowałbym.
    RTL mierzy temperaturę otoczenia i odpowiednio przymyka lub otwiera zawór.
    RTX mierzy temperaturę wody powracającej z pętli i otwiera bądź zamyka zawór,
    niedopuszczając do
    przegrzania pętli, nie pomieszczenia.
    Tak to rozumiem.

  • 18. Data: 2010-01-12 19:32:40
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rentier" <f...@g...com> wrote:
    > RTX to dokładnie to samo co RTL :-)
    > Polemizowałbym.
    > RTL mierzy temperaturę otoczenia i odpowiednio przymyka lub otwiera zawór.

    A skąd taka wiedza? wystarczy użyć google żeby to sprawdzić :)

    --
    Bartek

  • 19. Data: 2010-01-12 19:32:50
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 12-01-2010 o 19:15:44 Rentier <f...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > RTX mierzy temperaturę wody powracającej z pętli i otwiera bądź zamyka
    > zawór, niedopuszczając do przegrzania pętli, nie pomieszczenia.

    RTL na pewno nie mierzy temperatury otoczenia.

  • 20. Data: 2010-01-12 19:42:14
    Temat: Re: Pod3ogówka na zaworze termostatycznym
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "lukas" <l...@w...pl> wrote:
    > a jaką masz temperaturę zasilania?

    Ok. 50 stopni. kocioł atmosferyczny, ale nie ustawiam więcej na razie, bo
    szkoda mi kasy na gaz (jeszcze nie mieszkam).
    Obawiałem się, że przy 4 razy większej liczbie grzejników podłogówka nie
    będzie grzać, bo opory hydrauliczne spowodują, że woda popłynie przez
    grzejniki, a nie przez podłogówkę, ale nie ma z tym problemu. Poza tym
    zawory termostatyczne w grzejnikach co jakiś czas się przymykają, wówczas
    woda pełną parą idzie w podłogówkę.

    --
    Bartek