  • 1. Data: 2010-01-11 13:45:36
    Temat: Podłogówka na zaworze termostatycznym
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Witam.
    Mam sobie podłogówkę w łazience (ok 8mkw) oraz grzejnik - drabinkę.
    Sterowanie temperaturą podłogówki jest dla mnie ostatnio tematem nie do
    opanowania. To jest zwykły zawór termostatyczny (mierzy temp. wody)
    zamontowany na powrocie z podłogówki. Podłogówka to jakby obwód rozgałęziony
    od obwodu grzejnika drabinkowego.
    Objaw jest taki że albo grzeje za mocno albo wcale. Czy jest jakiś błąd w
    sztuce? Ew. co zrobić żeby było dobrze.
    Zakres regulacji na zaworze od zera do 45 st.
    Podejrzerwam że obwód grzejnika drabinkowego może fałszować działanie
    zaworu.

    Piotr.

  • 2. Data: 2010-01-11 14:16:21
    Temat: Re: Podłogówka na zaworze termostatycznym
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 11 Sty, 14:45, "Piotrek" <z...@g...pl> wrote:
    > Witam.
    > Mam sobie pod og wk w azience (ok 8mkw) oraz grzejnik - drabink .
    > Sterowanie temperatur pod og wki jest dla mnie ostatnio tematem nie do
    > opanowania. To jest zwyk y zaw r termostatyczny (mierzy temp. wody)

    To nie powinien być zawór "zwykły", tylko specjalny do montowania na
    powrocie, nazywa się toto "RTL"

    J.

  • 3. Data: 2010-01-11 19:26:19
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Piotrek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozgałęziony od obwodu grzejnika drabinkowego.
    > Objaw jest taki że albo grzeje za mocno albo wcale. Czy jest jakiś błąd w

    Błąd w sztuce - masz erzac. Tego się "normalnie" tak nie robi. Jaki masz
    kocioł ?
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2010-01-11 21:20:49
    Od: Rentier <f...@g...com>

    Podłoga powinna być wpięta równolegle do drabinki. Ograniczenie temperatury robi sie
    zaworem RTX
    (nie RTL) na _powrocie_ podłogówki, po to żeby nie przesadzić z temperaturą podłogi.
    Na drabince
    albo podobnie, bo ciepła podłoga wyłączy ci grzejnik, ew. temp. na termostacie
    grzejnika trzaby
    ustawić na np. 5 stC więcej niż od pożądanej w pomieszczeniu..

    Aktualnie rozkminiam ten sam dylemat u siebie;-)

  • 5. Data: 2010-01-11 21:33:46
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 11-01-2010 o 22:20:49 Rentier <f...@g...com> napisał(a):

    > Ograniczenie temperatury robi sie zaworem RTX (nie RTL) na _powrocie_
    > podłogówki

    wszędzie spotykałem się z RTL (nawet na stronie producentów, były
    odpowiednie obrazki z zaworem rtl), a co to jest to RTX?

    --
    Pozdrawiam,
    lukas

  • 6. Data: 2010-01-11 21:55:24
    Od: Rentier <f...@g...com>

    > wszędzie spotykałem się z RTL (nawet na stronie producentów, były
    > odpowiednie obrazki z zaworem rtl), a co to jest to RTX?

    On mierzy temperaturę wody powracającej w pętli, a nie temp. pomieszczenia..
    Zawór np taki: http://pl.heating.danfoss.com/xxTypex/87913_MNU17384
    098_SIT18.html
    R.

  • 7. Data: 2010-01-11 22:09:15
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 11-01-2010 o 22:55:24 Rentier <f...@g...com> napisał(a):

    > On mierzy temperaturę wody powracającej w pętli, a nie temp.
    > pomieszczenia..

    ale rtl, też mierzy temperature powracającej wody...

  • 8. Data: 2010-01-12 08:00:59
    Od: "Piotrek" <z...@g...pl>

    Zawór jest oczywiście RTL na powrocie, drabinka wpięta równolegle ale coś
    jest nie tak, być moze zawór już szwankuje ale pewności nie mam. W sumie
    jak działa taki zawór RTL to płynna regulacja przepływu czy zamknij /
    otwórz?

  • 9. Data: 2010-01-12 08:59:59
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rentier" <f...@g...com> wrote:
> [...]
    > trzaby ustawić na np. 5 stC więcej niż od pożądanej w pomieszczeniu..
    >
    > Aktualnie rozkminiam ten sam dylemat u siebie;-)

    Hello,
    RTX to dokładnie to samo co RTL :-) U mnie jest podłogówka na RTL i drabinka
    na zwykłym RAX. Podłączone równolegle na rozdzielaczu - działa wszystko OK.
    Jeśli chcesz mieć zawsze ciepły grzejnik (np. aby suszyć ręczniki), kup
    drugi RTL i załóż na drabinkę.

    --
    Bartek

  • 10. Data: 2010-01-12 09:06:35
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

> [...]
    > jest nie tak, być moze zawór już szwankuje ale pewności nie mam. W sumie
    > jak działa taki zawór RTL to płynna regulacja przepływu czy zamknij /

    jaki masz kocioł ? Na jakie paliwo i czym sterowany ? Temperaturą wody czy
    pokojowym sterownikiem temperatury?
    --
    Jackare