  • 1. Data: 2010-01-24 20:10:10
    Temat: Połaczyć czarną rurę 1/2'' z miedzianą fi 15
    Od: "Paweł" <1...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    mam zamiar do istniejącej instalacji CO wykonanej rurką stalową 1/2''
    dołaczyć fragment wykonany rukrą miedziana fi 15 mm. Rzecz w tym, że jedynym
    rozwiązniem jest przecięcie rurki stalowej, więc otrzymam króciec bez gwintu
    i tego kroćca chce podłączyć miedziną rurkę fi 15. Czy są takie łączniki
    które umożliwiają "bezgwintowe" połączenie tych przekrojów?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2010-01-24 20:50:28
    Temat: Re: Połaczyć czarną rurę 1/2'' z miedzianą fi 15
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Paweł" <1...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > i tego kroćca chce podłączyć miedziną rurkę fi 15. Czy są takie łączniki
    > które umożliwiają "bezgwintowe" połączenie tych przekrojów?

    po pierwsze rurę można nagwintować.
    po drugie do czarnej rury można bezproblemowo przyspawać nagwitnowany
    fragment rury, choćby i miał tylko 3 cm długości
    po trzecie GEBO. Są takie złączki. Nie są ani małe, ani tanie. Na rurę
    stalową nałożysz na ścisk, ale do miedzianej wypadałoby dolutować złączkę z
    gwintem, którą wkręcisz do łącznika gebo założonego na rurze stalowej.

    Można spróbować zlutować twardym lutem stal z miedzią lub stal z mosiężną
    końcówką do której przylutuje się już normalnie- miękko miedź, ale żeby to
    zrobić trzeba mieć palnik acetylenowo-tlenowy (innym palnikiem będzie trudno
    sprawnie pokryć lutem stal) z tym że osobiście nie wróżyłbym takiemu
    połączeniu (stal bezpośrednio do miedzi) jakiejś większej trwałości ze
    względu na korozję elektrochemiczną.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-01-24 21:34:05
    Od: " " <1...@g...pl>

    Jackare <...@s...de.uk.pl> napisał(a):

    > po pierwsze rurę można nagwintować.

    nie można, biegnie "po ścianie"

    > po drugie do czarnej rury można bezproblemowo przyspawać nagwitnowany

    spawanie rury w mieszkaniu nigdy nie jest bezproblemowe, trzeba zacząć od
    sprowadzenia butli do spawania gazowego. Odpada.

    > po trzecie GEBO.

    jak się zdążyłem zorientować, te złączki są tylko do temp. 60C

    Dzięki za chęć udzielenia pomocy

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 4. Data: 2010-01-24 22:01:08
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik <1...@g...pl> napisał w wiadomości

    > spawanie rury w mieszkaniu nigdy nie jest bezproblemowe, trzeba zacząć od
    > sprowadzenia butli do spawania gazowego. Odpada.

    Bez przesady. Po prostu dzwonisz do instalatora który Ci to zrobi. Nie
    musisz niczego sam sprowadzać.
    --
    jackare

  • 5. Data: 2010-01-25 13:00:04
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > nie można, biegnie "po ścianie"

    można, można... :-)
    wystarczy podkuć ścianę na 2-3 cm, oczywiście, to jest jakaś tam
    dewastacja ściany, ale bez przesady,
    można też odgiąć rurę od ściany, jeśli jest odpowiednio długa i do
    gwintowania podeprzeć jakimś klockiem...
    przerabiałem podobny temat, rurka wychodziła z podłogi po ścianie na
    wys jakieś pół metra, obyło się bez kucia, podgiąłem tylko o dało się
    nagwintować jakąś ruską małą gwintownicą :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2010-01-25 15:00:06
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik <1...@g...pl> napisał w wiadomości

    > nie można, biegnie "po ścianie"

    W takim razie wykręć ją i zacznij miedzią od miejsca gdzie była włączona.

  • 7. Data: 2010-01-25 16:31:39
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > zacząć od sprowadzenia butli do spawania gazowego. Odpada.

    > jak się zdążyłem zorientować, te złączki są tylko do temp. 60C

    do 80

    http://www.gebo.com.pl/img/produkty/pdf/quick.pdf

  • 8. Data: 2010-01-25 19:49:23
    Od: "Paweł" <1...@g...pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > do 80
    > http://www.gebo.com.pl/img/produkty/pdf/quick.pdf

    OK, wychodzi, ze rzeczywiście jest do 80, a jak do 80, to pewnie wytrzyma i
    90. Tą temperaturę to determinuje chyba tworzywo z którego jest ta
    uszczelka. Najdziwniejsze w tym wszystkim jest to, że chyba tylko jedna
    firma w Europie - Gebo wpadła na pomysł wyprodukowania złączek
    umożliwiajacych bezgwintowe i bezspoinowe łaczenie rur stalowych.
    Może ktoś zna inną firmę, bo te są marki Gebo są wyłącznie ocynkowne, co
    wyklucza ich zastosowanie w połaczniach z miedzią :(

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 9. Data: 2010-01-25 20:00:53
    Od: " " <1...@g...pl>

    s_13 <s...@i...pl> napisał(a):

    > wystarczy podku=E6 =B6cian=EA na 2-3 cm, oczywi=B6cie, to jest jaka=B6 tam
    > dewastacja =B6ciany, ale bez przesady,

    Jak piszę, że szukam złączki, to szukam złączki. Rura to 5 cm króciec
    biegnacy równolegle do żelbetowej ściany w odleglości 1,5 cm. Nie da się tym
    kręcić oni odkręcić, bo wszystko jest spawane - tak sie kiedyś robilo CO i
    tak się robi niekiedy dzisiaj. Złączka - jedyne rozwiazanie; taka jak Gebo,
    ale czarna lub mosiężna.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 10. Data: 2010-01-26 09:39:43
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

> [...]
    > kręcić oni odkręcić, bo wszystko jest spawane - tak sie kiedyś robilo CO i
    > tak się robi niekiedy dzisiaj. Złączka - jedyne rozwiazanie; taka jak

    Ja mimo wszystko upierałbym się i doradzał dospawanie nagwintowanego
    kawałeczka rury. 1,5 cm to luksus z dojściem palnikiem z giętką końcówką.
    Ale voila: kolejne dwie wydumki z mojej strony:

    1. Możesz zlecić jakiemuś ślusarzowi lub instalatorowi aby dorobił ci taką
    złączkę a la gebo z rury calowej z dławikiem gumowym i nakrętką i rury 1/2"
    z gwintem.
    2. Możesz pokombinować z wykonaniem dławika z mosiężnej złączki do rur
    miedzianych. Złączka fi 28 z gwnitem wewnętrznym 1" do tego zrobić nakrętkę
    (lub wykorzystać złączkę z gwintem zewnętrznym) i gumowy dławik z możliwie
    grubej gumy, kawałek rurki fi 28 żeby wsunąć to nieco głębiej, redukcja
    28/15. Dławik posmarować silikonem/hermetikiem czy co tam kto znajdzie i
    może będzie działało. Jak zadziała to zgłoszę się po browara :)
    --
    Jackare