  • 1. Data: 2010-01-24 17:05:32
    Temat: Oświetlenie sali wykładowej
    Od: Szprytny <i...@m...pl>

    Witam,

    Mam do oświetlenia sale wykładową o wielkości 26m2. Wymiary 4,8m x
    5,6m w suficie są wyprowadzone cztery punkty. Wysokość pomieszczenia
    2,45m. W pomieszczeniu sa 4 okna po 2szt na kazda strone (poludnie i
    polnoc).

    Myślałem nad zastosowaniem 4szt opraw rastrowych (4x18w każda).
    60x60cm.

    Czy uwazacie ze taka ilość jest wystarczająca i czy w ogole oprawy
    rastrowe to dobry pomysl.

  • 2. Data: 2010-01-24 20:58:18
    Temat: Re: Oświetlenie sali wykładowej
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Szprytny" <i...@m...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
[...]

    Po pierwsze cztery rastry może być za mało. Po drugie sugerowałbym 2x36
    jeśli już. Rastry niestety nie rozświetlają sufitu.
    Po trzecie lepsze mogłyby byc oprawy świetlówkowe zwykłe - otwarte (takie
    belki na dwie świetłowki 36 W), ale sufit musiałby być biały. Swiatło
    rozpraszałoby się po suficie, odbijałoby się od białej powierzchni i
    oswietlałoby salę. Może się okazać że będziesz potrzebował 6 opraw - wtedy
    połącz równolegle zasilania lamp ze sobą a przewody pociągnij po suficie w
    takich estetycznych płaskich półokrągłych korytkach. Są drogie (można je
    kupić np w Castoraie) ale odpowiednio pomyślane nie zeszpecą pomieszczenia
    tak jak zwykłe korytka kablowe.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-01-25 08:48:09
    Od: "Radek B." <r...@w...pl>

    Gleboko nie zgodze sie ze swoim przedmowca. Zastosowanie belek zwyklych
    swietlowkowych, nawet z odblysnikiem moze byc dobre do osw. magazynu albo
    supermarketu. Na pewno nie do sali wykladowej, gdzie nie tylko ilosc luxow
    jest wazna ale i inne parametry jak np. olsnienie.
    Po krotkich i zgrubnych obliczeniach wychodzi mi, ze z 4 opraw 4x18 wyszloby
    srednie nat. oswietlenia 309lx a maksymalne 447, wiec troche za malo.
    powinno byc 500lx. Rownomiernosc tez wyszla slaba bo 0.36. Ale trzebaby to
    przeliczyc dla konkretnej aranzacji bo wazniejsze jest to co bedzie na
    stolikach niz w calym pomieszczeniu.

    Jakby byl ptrzebny profejsonalny projekt to sie polecam.

    Pozdrawiam

    RadekB

  • 4. Data: 2010-01-28 08:14:10
    Od: PH <s...@w...pl>

    Szprytny pisze:
> [...]
    > 60x60cm.
    >
    > Czy uwazacie ze taka ilość jest wystarczająca i czy w ogole oprawy

    Ja tylko zwrócę uwagę na to (z praktyki "wykładowcy"), że oświetlenie
    przy ścianie z tablicą lub ekranem powinno mieć oddzielnie sterowany
    obwód oświetlenia. W przypadku korzystania z rzutnika multimedialnego -
    co jest już standardem, jest to bardzo wygodne bo nie traci się
    kontrastu wyświetlanej prezentacji. Rozkład rastrów jeśli z takich
    skorzystasz narzuca się jako równoległy do tablicy/ekranu.

    --
    PH