  • 1. Data: 2015-06-13 11:12:25
    Temat: Pomozcie babie z brukiem
    Od: Majka <k...@g...com>

    Są takie formy do kostki:
    https://www.google.pl/search?q=forma+do+kostki+bruko
    wej&espv=2&biw=1360&bih=655&source=lnms&tbm=isch&sa=
    X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIibCo-aWMxgIVJtVyCh1pUgDE

    Pomińmy kwestie estetyki, niech każdemu podoba się co innego.
    Mam do Panów pytania o technikę:

    1. Jaką mieszankę przygotować do wsypania lub zalania:
    - suchy beton?
    - inna, mokra/lejąca mieszanina?
    - w jakich proporcjach byście proponowali?
    - cement czy inne spoiwo?

    2. Po zasypaniu lub zalaniu:
    - zacierać pacą?
    - zraszać wodą?
    - po jakim czasie można użytkować?

    3. Na jakim podłożu wykonywać:
    - można na ubitej ziemi/gruncie?
    - na piasku/żwirku?
    - na podsypce z suchego betonu?
    Zwilżać podłoże przed położeniem i wypełnianiem formy?

    4. Czy formę czymś smarować, jakimś mydłem technicznym, żeby łatwo oddzielała się od
    stwardniałej masy?

    Przeznaczenie u mnie: ogród, ścieżki alejki, ruch pieszy, rower, taczka...

    Poproszę o wszelkie sugestie, uwagi, podpowiedzi.
    Uda mi się, mnie = babie, czy lepiej dać sobie spokój?

    Z góry wszystkim dziękuję,
    Majka

  • 2. Data: 2015-06-13 13:19:35
    Temat: Re: Pomozcie babie z brukiem
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-06-13 o 11:12, Majka pisze:

    > 1. Jaką mieszankę przygotować do wsypania lub zalania:
    > - suchy beton?
    > - inna, mokra/lejąca mieszanina?
    W domowych warunkach można zrobić mieszankę betonu ciekłą, półciekłą,
    plastyczną ewentualnie gęstoplastyczną. Im rzadsza, tym łatwiej wypełnia
    formę, ale ma gorszą (dużo) wytrzymałość. Gęstoplastyczną można ręcznie
    ubić w formie bez wibratora i powinien być dobry efekt.

    > - w jakich proporcjach byście proponowali?
    > - cement czy inne spoiwo?
    http://muratordom.pl/budowa/sciany-murowane/poznaj-p
    rzepis-na-beton-zanim-zaczniesz-budowe-domu,108_2205
    .html
    Od proporcji ważniejsze jest kruszywo. Przy kruszywie drobnym, nie daj
    Boże z zawartością gliny ciężko będzie o dobry beton. Przy kruszywie
    grubszym mogą zostawać pustki o ile się dobrze nie zagęści w formie.

    Jacek

  • 3. Data: 2015-06-13 18:15:41
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam
    Da się. Jeden z moich znajomych tak robil: przygotowal miarki na cement
    ,piasek,żwir,wodę.Przychodzil z pracy,napelnial miarki,mieszal wiertarką
    -i dziennie robil okolo 20 kostek.Calą zimę .Wiosna wylożyl spory podjazd.
    Proporcje trzeba ustalic doświadczalnie.Beton (1:3) najgęstszy jak się da,jak
    najwięcej żwiru.Zamiast wibratora opukiwal mlotkiem.
    Form-o ile pamiętam-niczym nie smarowal.
    Musisz jednak wiedziec,że bez wibratora i lamanego kamienia uzyskasz
    najwyżej wyrób kostkopodobny.W domowych warunkach nie da sie zgęścić ,
    jak w fabryce.Ale zlej też nie uzyskasz-na to trzeba sie postarać;-).
    Powodzenia dolniak

  • 4. Data: 2015-06-13 21:59:31
    Od: Marek <m...@g...com>

    W dniu sobota, 13 czerwca 2015 11:12:26 UTC+2 użytkownik Majka napisał:

    > Uda mi się, mnie = babie, czy lepiej dać sobie spokój?

    A co tm u Was, na wsi nie ma chlopów ?
    Przeciez baba wie, jak chlopu homonto na łeb założyć...

  • 5. Data: 2015-06-14 01:27:57
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 13 Jun 2015 09:15:41 -0700 (PDT), dolniak napisał(a):

> [...]
    > -i dziennie robil okolo 20 kostek.Calą zimę .Wiosna wylożyl spory podjazd.

    IMO straszne marnowanie czasu, ile w ten sposób zaoszczędził? Z 80-100zł na
    tonie kostki, a ile się narobił? Produkcja masowa nigdy nie wygra z taką
    zabawą, realnie oszczędzić można tu jedynie na robociźnie.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2015-06-14 10:42:57
    Od: dolniak <d...@g...com>

    IMO straszne marnowanie czasu, ile w ten sposób zaoszczędził? Z 80-100zł na
    Przychodzisz z pracy do domu,siadasz i siedzisz.Ile wysiedzisz (zl/godz)?
    A kostkę kupić trzeba.Nie twierdzę,że to najlepszy sposób ,ale szanuję gościa
    za systematyczność.Ja bym wolal kupić.

  • 7. Data: 2015-06-14 11:54:23
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 czerwca 2015 01:28:09 UTC+2 użytkownik Borys Pogoreło napisał:
    > IMO straszne marnowanie czasu, ile w ten sposób zaoszczędził? Z 80-100zł na
    > tonie kostki, a ile się narobił? Produkcja masowa nigdy nie wygra z taką
    > zabawą, realnie oszczędzić można tu jedynie na robociźnie.

    Na dzisiaj to masz racje ale dawniej inaczej bywało. Ze 30lat temu z ojcem ręcznie
    robiliśmy pustaki na pomieszczenie gospodarcze większe od dzisiejszych domów.
    Robiliśmy ręcznie nie dla oszczędności bo kasy wtedy nie brakowało ale powod był
    inny- gotowych nie dostałeś.

  • 8. Data: 2015-06-14 11:57:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 czerwca 2015 11:54:24 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    Robiliśmy ręcznie nie dla oszczędności bo kasy wtedy nie brakowało ale powod był

    Stoł wibracyjny, zresztą też własnoręcznie przez nas zrobiony przetrwał do dzisiaj.

  • 9. Data: 2015-06-14 12:26:35
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 14 Jun 2015 02:57:50 -0700 (PDT), Kris napisał(a):

> [...]
    inny- gotowych nie dostałeś.

    > Stoł wibracyjny, zresztą też własnoręcznie przez nas zrobiony przetrwał do dzisiaj.

    Wtedy to wiadomo - były inne realia, trzeba było improwizować. Ale teraz
    przy masowej produkcji i dostępności materiałów można się w takie coś bawić
    co najwyżej hobbystycznie, dla satysfakcji.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2015-06-14 16:51:09
    Od: Rafał Wójcik <r...@r...com>

    Warto poszukać receptur na stronach producentów taki form np.:
    http://www.formbruk.rzeszow.pl/plastikowe_formy_do%2
    0_prod_kostki_brukowej_oferta.html#reload3

    Tutaj, ale i na wielu innych stronach po wpisaniu w google frazy "formy do kostki
    brukowej" otrzymamy listę producentów i tam większość prezentuje receptury jak to
    zrobić.