  • 1. Data: 2011-10-10 14:06:16
    Temat: Pompa ciepła Adama
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    Hej Adam,

    Trzymam kciuki za Twoją pompe i jej szybkie odpalenie.

    Przyszło mi do głowy jedno pytanie... wczoraj zwijałem
    już węże ogrodowe (w nocy 1C) i wydmuchiwałem z nich pozostałą
    wode (ustami) ;).

    O ile z takiego w miare grubego ok 15 m to poszło w miarę
    gładko, to przy cienkim wężu 25m to już trochę postękałem ;)).

    Jaka pompa musi być aby sprawnie przepychać czynnik
    przez 0,5km rurki (i jakiej średnicy jest to rurka) ?

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 2. Data: 2011-10-10 14:21:20
    Temat: Re: Pompa ciepła Adama
    Od: Robson <r...@...pl>

    W dniu 2011-10-10 16:06, Aleksander pisze:
> [...]
    >
    > Jaka pompa musi być aby sprawnie przepychać czynnik
    > przez 0,5km rurki (i jakiej średnicy jest to rurka) ?

    A może jak na fizyce było, prasa hydrauliczna? Mamy zysk na sile kosztem
    wykonanej pracy (pompujemy z rurki o mniejszej srednicy do wiekszej)?
    Tak zreszta wszystkie, a na pewno wiekszosc pomp dziala.

  • 3. Data: 2011-10-11 10:58:28
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    >
    > Jaka pompa musi być aby sprawnie przepychać czynnik
    > przez 0,5km rurki (i jakiej średnicy jest to rurka) ?

    Zamiast prężyć mięśnie wysil mózg ;) Poczytaj co to jest prasa
    hydrauliczna oraz zasady na jakiich działają pompy.

  • 4. Data: 2011-10-11 11:07:33
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Robson" napisał w wiadomości grup

    >Zamiast prężyć mięśnie wysil mózg ;) Poczytaj co to jest prasa hydrauliczna
    >oraz zasady na jakiich działają pompy.
    Zamiast sie wymądrzać prężąc mózg może byś na pytanie odpowiedział.

  • 5. Data: 2011-10-11 11:07:52
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    > Zamiast prężyć mięśnie wysil mózg ;) Poczytaj co to jest prasa hydrauliczna
    > oraz zasady na jakiich działają pompy.

    Chętnie właśnie bym się czegoś o takiej pompie dowiedział :)
    Zamiast przewalać setki stron w necie, często udaje sie tu na
    grupie znaleźć wyczerpującą odpowiedź w paru zdaniach :) -
    dlatego zapytałem :).

    Są różne zasady / ograniczenia których się nie przeskoczy, np pompa, która
    nie pociągnie wody (do góry) z poziomu (lustra wody) -8m
    (sama stojąc na poziomie 0) itp.

    Dlatego chciałem dopytać jaka długość rurki (w stosunku do jej średnicy)
    będzie podobnym ograniczeniem.

    Aleksander.

  • 6. Data: 2011-10-11 11:21:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 10 Paź, 16:06, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:

    > Trzymam kciuki za Twoj pompe i jej szybkie odpalenie.

    Wczoraj mi producent odpisal ze bedzie za 3-4 tygodnie :)

    > Przysz o mi do g owy jedno pytanie... wczoraj zwija em
    > ju w e ogrodowe (w nocy 1C) i wydmuchiwa em z nich pozosta
    > wode (ustami) ;).

    O, tez bym musial ;-)

    > O ile z takiego w miare grubego ok 15 m to posz o w miar
    > g adko, to przy cienkim w u 25m to ju troch post ka em ;)).
    >
    > Jaka pompa musi by aby sprawnie przepycha czynnik
    > przez 0,5km rurki (i jakiej rednicy jest to rurka) ?

    Rurka to zwykla wodna rura PE - dosc sztywna. Od kotlowni do
    studzienki gdzie beda rozdzielacze mam 40mb (w jedna strone) rury PE40
    (srednica wewnetrzna okolo 36mm), a dalej jest rozdzielacz ktory
    rozdziela to na piec kawalkow po 100mb rury PE32 (srednica wewnetrzna
    28mm). I powrot znowu 40mb rura PE40.

    Nie wiem na ile Cie interesuja szczegoly techniczne ale jedyne co tu
    jest do policzenia to opor liniowy (czyli strata cisnienia wyrazona w
    Pa) jaki bedzie stawial ten kolektor. Liczysz to w taki sposob / takim
    wzorem:

    http://www.uktn.com/woda_opis/opiswody.html#Roz2.1

    Czyli strata cisnienia to iloczyn oporu hydraulicznego i kwadratu
    strumienia wody jaki przez te rury przeplywa :)

    Opor hydrauliczny w duzej mierze jak widac zalezy od srednicy
    wewnetrznej bo w mianowniku mamy F^2 czyli opory rosna do kwadratu
    pola przeswitu rury (dlatego nie mogles przedmuchac tej cienkiej ;)

    Tak czy siak - strata cisnienia jaka mi wyszla w tymze kolektorze to
    ok 12kPa (ok 15kPa wliczajac straty na rodzielaczach). Wymagany
    przeplyw to ok 1,5m3/h i dla tych dwoch parametrow dobierasz pompe
    obiegowa. Taka typowa jak do instalacji CO czyli 40-stka, np.
    popularna UPS 25-40 ma charakterystyke:

    http://pompy.jack.pl/pliki_ed/image/pompy/UPS_25_40_
    32_40/ups_25_40_charakterystyka.jpg

    Jak widac na 2 biegu przy 1,5m3 pokonuje opory ok 16-17kPa czyli sie
    nada ;-) W praktyce bedzie chodzic pewnie na 3 biegu bo wliczyc
    jeszcze trzeba opory wymiennika ciepla w pompie ciepla (nie wiem jakie
    - sie dowiem jak rozkrece i zobacze co tam za wymiennik siedzi ;-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2011-10-11 16:46:11
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    > Są różne zasady / ograniczenia których się nie przeskoczy, np pompa, która
    > nie pociągnie wody (do góry) z poziomu (lustra wody) -8m
    > (sama stojąc na poziomie 0) itp.

    Dysza głębokiego ssania i zwykła pompa z wałem poziomym bierze z 15-20 m
    SJS