  • 1. Data: 2013-03-14 19:08:07
    Temat: Przekaźnik - zapal jedno, zgaś wszystko
    Od: Piotr Rutkowski <no@spam>

    Witam

    Szukam przekaźnika bistabilnego lub innego urządzenia, które pozwoli mi
    na podłączenie dwóch obwodów oświetlenia i dwóch przycisków sterujących
    tymi obwodami. Założenie jest takie, że przycisk 1 włącza tylko obwód A,
    natomiast wyłącza A+B. Przycisk 2 włącza i wyłącza tylko obwód B.

    Macie jakieś propozycje takiego urządzenia?

    Piotr

  • 2. Data: 2013-03-14 19:41:50
    Temat: Re: Przekaźnik - zapal jedno, zgaś wszystko
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Piotr Rutkowski" <no@spam> napisał w wiadomości

> [...]
    > tylko obwód A, natomiast wyłącza A+B. Przycisk 2 włącza i wyłącza
    > tylko obwód B.
    >
    > Macie jakieś propozycje takiego urządzenia?

    Tak. Takie urządzenie nazywa się sterownikiem PLC lub przkaźnikiem
    programowalnym.
    Niestety trzeba mieć nieco pojęcia o elektryce (zwłaszcza działaniu
    przkaźnikó) oraz logice.
    Możesz sobie zaprogramować dowolne struktury.
    Oczywiście można to także wykonać w oparciu o przkaźniki bistabilne oraz
    dodatkowe przakaźniki pomocnicze, ale o wiele prościej (techniczbnie)
    jest to wykonać na PLC.

  • 3. Data: 2013-03-14 21:41:23
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Piotr Rutkowski pisze:
> [...]
    > natomiast wyłącza A+B. Przycisk 2 włącza i wyłącza tylko obwód B.
    >
    > Macie jakieś propozycje takiego urządzenia?

    Czy dobrze zrozumiałem:

    A wyłączony, B wyłączony -> wszystko zgaszone
    A włączony, B wyłączony -> zapalone A, zgaszone B
    A wyłączony, B włączony -> zgaszone A, zapalone B
    A włączony, B włączony -> zapalone A, zgaszone B

    A może tak, że przy włączonym A (zapalone A) można dodatkowo włączyć B
    (zapalić B), ale w chwili przełączenia na wyłącz i ponownie włącz A, B
    zostanie automatycznie zgaszone i będzie możliwe do zapalenia tylko
    przez ponowne wyłączenie i włączenie B?

    Irek.N.

  • 4. Data: 2013-03-14 22:02:52
    Od: Piotr Rutkowski <no@spam>

    On 14.03.2013 21:41, Irek N. wrote:

> [...]
    > (zapalić B), ale w chwili przełączenia na wyłącz i ponownie włącz A, B
    > zostanie automatycznie zgaszone i będzie możliwe do zapalenia tylko

    Może uproszczę. Chodzi mi o rozwiązanie oświetlenia w łazience. Obwód A
    to oświetlenie główne łazienki, obwód B oświetlenie przy lustrze. Celem
    jest wyeliminowanie zapominania wyłączania światła przy lustrze przy
    opuszczaniu łazienki. Dlatego też powstał pomysł by włącznik impulsowy
    przy wejściu zapalał tylko światło główne, natomiast włącznik przy
    lustrze sterował oświetleniem dodatkowym (włącz/wyłącz B). Dodatkowo
    gaszenie światła głównego włącznikiem przy wejściu wymuszałoby
    wyłączenie światła przy lustrze.

  • 5. Data: 2013-03-14 22:27:36
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-14 22:02, Piotr Rutkowski pisze:

> [...]
    > lustrze sterował oświetleniem dodatkowym (włącz/wyłącz B). Dodatkowo
    > gaszenie światła głównego włącznikiem przy wejściu wymuszałoby

    A nie łatwiej podłączyć oświetlenie przy lustrze - do oświetlenia
    głównego? Jeśli wchodzisz, to i tak włączasz pewnie to główne, więc jak
    nawet zapomnisz zgasić przy lustrze, to wychodząc zgasisz oba, i jak
    wejdziesz ponownie i włączysz - to się zdziwisz "o przy lustrze się
    świeci" i zgasisz ;). Albo oświetlenie przy lustrze zasilić z tego
    samego co główne, ale załączać je przyciskiem monotstabilnym +
    przekaźnik samo-podtrzymujący - naciśnięcie = włączenie, wyłączenie
    samoczynne gdy zniknie zasilanie (czyli zgasisz światło główne).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-03-14 22:36:55
    Od: Piotr Rutkowski <no@spam>

    On 14.03.2013 22:27, BartekK wrote:

> [...]
    > przekaźnik samo-podtrzymujący - naciśnięcie = włączenie, wyłączenie
    > samoczynne gdy zniknie zasilanie (czyli zgasisz światło główne).

    Jest to jakieś rozwiązanie, ale nie tak eleganckie jak w założeniu ;)
    Myślałem, że może istnieje prosty przekaźnik za niewielkie pieniądze,
    który by to obsłużył, jeśli jednak takie nie występują w przyrodzie to
    trudno - oświetlenie przy lustrze się podepnie pod główne ;)

    Piotr

  • 7. Data: 2013-03-14 22:41:18
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2013-03-14 22:36, Piotr Rutkowski pisze:

    > Jest to jakieś rozwiązanie, ale nie tak eleganckie jak w założeniu ;)

    Kombinujesz Waść :)

  • 8. Data: 2013-03-14 22:55:50
    Od: kto_masz <k...@o...pl>

> [...]
    > lustrze sterował oświetleniem dodatkowym (włącz/wyłącz B). Dodatkowo
    > gaszenie światła głównego włącznikiem przy wejściu wymuszałoby

    Dwa bistabilne załatwią sprawę, jeden z pamięcią położenia styku, drugi
    bez pamięci położenia styku (resetujący się po odłączeniu od napięcia).
    Przyciskiem przed wejściem do łazienki zapalasz oświetlenie główne dając
    impuls na przekaźnik z pamięcią i jednocześnie zasilasz przekaźnik bez
    pamięci (tylko zasilanie). Podchodząc do lustra przyciskiem załączasz
    oświetlenie lustra dając impuls na przekaźnik bez pamięci.
    Po wyjściu z łazienki gasisz oświetlenie główne i jednocześnie
    pozbawiasz zasilania przekaźnik bez pamięci, którego styk wraca do
    pozycji początkowej.

  • 9. Data: 2013-03-14 23:04:38
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2013-03-14 22:55, kto_masz pisze:

> [...]
    > Po wyjściu z łazienki gasisz oświetlenie główne i jednocześnie
    > pozbawiasz zasilania przekaźnik bez pamięci, którego styk wraca do

    Równie dobrze możesz podpiąć zwykły łącznik przy lustrze pod łącznik
    główny. Wchodząc do łazienki załączasz łącznik główny, więc pojawia się
    napięcie na łączniku przy lustrze. Włączasz łącznik przy lustrze, masz
    światło. Wychodząc wyłączasz światło w całej łazience łącznikiem
    głównym. Różnica tylko taka, że jak zostawisz załączone światło przy
    lustrze, to przy kolejnym wejściu będzie się świecić żarówka nad
    lustrem. Pytanie, czy warto kombinować?

    Pozdrawiam,
    MW

  • 10. Data: 2013-03-14 23:17:21
    Od: kto_masz <k...@o...pl>

    ...szczerze mówiąc i w jednym i w drugim przypadku brakuje mi
    "nastrojowego" oświetlenia tylko przy lustrze ;)
    (bez wykręcania żarówki ośw. głównego)