    From: "magda" <m...@m...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Architekt wnetrz
    Date: Sat, 23 Jan 2010 23:02:15 +0100

    Użytkownik "Dy" <d...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:8d31716d-7073-4bfd-b990-28a2596cb5e2@r19g2000yq
    b.googlegroups.com...

    > Raczej nie widziales projekt w wykonawczych, a tylko wizualizacje

    Owszem też widziałem.

    > Projekt wykonawczy opr cz dokladnych rysunk w technicznych dla ekipy ma
    > jeszcze obszerny opis m.in. nt. polaczen, o kt re pytasz.

    te które widziałem nie były aż tak szczegółowe jak opisujesz
    ---

    Mało osób zdaje sobie z tego sprawę, ale w przeciwieństwie do projektów
    budowlanych, w architekturze wnętrz nie ma żadnych norm i dlatego te
    projekty wyglądają różnie, mają różną zawartość i cenę. Zawsze przed
    podpisaniem umowy możesz poprosić o jakieś przykładowe pełne opracowanie
    projektowe. Chociaż są też tacy, którzy robią kilka wizualek, kilka prostych
    rysunków, a potem siedzą prawie dzień w dzień na budowie z ekipą, tłumaczą i
    pilnują.
    Możesz też poprosić o kontakt do byłych klientów architekta i wypytać ich o
    wszystko, rzadko (bo nikt nie lubi komisji we własnym domu) może sie trafić
    wycieczka do domu, gdzie realizacja została zakończona.

    Poza tym zawsze
    > jest taka opcja jak 'nadz r autorski', gdzie architekt tlumaczy panu
    > Kaziowi co i jak. Wszystko zalezy jak sie dogadacie odnosnie zakresu

    Co, jesli chciałbym na bieżąco brać udział w pracach wykończeniowych,
    wtedy na każdym etapie dobrze wiedzieć co będzie na końcu. Jeśli nie
    ma tego ani w wizualizacji ani na wykonawczych najczęściej pojawia się
    w końcówce i jest to efekt przypadku. Czasami nawet ciekawego ale
    przypadku.

    ---
    Zadaniem architekta jest przewidzieć wszystko, w końcu za to mu się płaci.
    Twój dom, czy mieszkanie nie będzie jego pierwszym. Zaufanie inwestora jest
    cenne, ale jak w życiu powinna obowiązywać zasada ograniczonego zaufania.
    Masz prawo być obecny w trakcie takich wizyt na budowie, a nawet jest to
    wskazane, w przeciwnym razie bedzie mógł Ci zarzucić brak współdziałania i
    zerwać umowę (to żart oczywiście ;)

    > na wsp lprace z archtektem to wskazane jest, zeby wykonywala go jego
    > ekipa,
    > z kt ra sie dogaduje bez problemu. Z obcymi ekipami czesto jest problem.

    Takie ekipy z założenia są drogie, za sam fakt współpracy z
    architektem podbijają cenę o 50%. Moim zdaniem właśnie powinno być
    taniej. Bez sensu przepłacać jeśli można to samo zrobić taniej.
    ---
    Architekci współpracują z doświadczonymi (a to niestety kosztuje) ekipami,
    które nie mówią 'tego się nie da zrobić', tylko robią. Nie wydake mi się,
    żeby ta różnica wynosiła, aż 50%, chyba że znajdziesz taką, która oprócz
    pomalowania ścian nic więcej nie potrafi. Efekt końcowy zależy w dużej
    mierze od wykonawców projektu, co z tego, że sam projekt będzie perfekcyjny,
    jak realizować go będzie ekipa, która nie będzie potrafiła czytać rysunków
    technicznych. Jeszcze pół biedy, jak się przyznają, ale są tacy, co nic nie
    mówią, tylko robia po swojemu. Np. fuga w projekcie ma 2 mm, a oni robią
    4mm, no bo jakie to ma znaczenie? Wiesz, diabeł tkwi w szczegółach.

    pozdrawiam
    m.