    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Automatyka w domu na sterowniku Beckhoff
    Date: Sun, 08 Mar 2015 12:13:33 +0100

    (kiedyś na forum wyczytałem ze najbardziej optymalne -cena/możliwości). Chciałem
    zapytać ktoś z was ma automatykę na tym sterowniku o parę rzeczy.

    Beckhoff daje pewne możliwości - niedościgłe przez większość innych
    producentów. Przykładowo modułowa budowa sterowania, różnorodność kart i
    interfejsów, prawie bez ograniczeń rozbudowy, niebywałe szybkości
    reakcji czy też ciekawe rozwiązania "środowiskowe".
    Jeżeli chodzi o automatykę domową, to faktycznie wszystko możesz
    zintegrować używając sprzętu i narządzi tej firmy, pytanie tylko czy w
    przypadku instalacji domowej warto - nie są to najtańsze rozwiązania.
    Konkurencyjne, dedykowane pewnie będą tańsze i łatwiejsze (choć będą
    miały ograniczenia). To tak bardzo ogólnie - obrazowo.

    wyświetlać na panelu operatorskim ?

    Co to znaczy sensownej? Widzisz, porządny panel (15"?), będący przy
    okazji sterownikiem PLC to koszt na poziomie 2000 Euro, gramy dalej?

    Żaden z tym problem, ale czy warto? - o tym dalej.

    Mając w szufladzie zapasowy, lub u dostawcy, jeżeli go przekonasz że
    warto. W przypadku domowej i niepowtarzalnej instalacji będzie ciężko ;)

    -http://www.nexwell.eu/en/produkt/nxw2974-multi-func
    tion-programmable-button-tukan) uzywacie, które działają z Beckhoffem?

    15" panel (z PLC w środku) starszej generacji pobiera 2...@...5A, nowsze
    mniej, to tak przykładowo.
    taka, ze wszystko można, jedynym ograniczeniem jest budżet. (Ale np tego multitoucha
    w linku powyżej nie użyje do Beckhoffa). Wolałbym jednak zapytać użytkowników tego
    systemu? ...zwłaszcza o budżet w jakim się zamykają.

    Widzisz, na sterowaniu tej firmy można zrobić pomiar długości kabla -
    mierząc opóźnienie jakie wprowadza w sygnale. Mówimy o ułamkach ns!
    Możesz połączyć panele w jeden duży, albo rozmieścić je po całym domu i
    przerzucać sobie pomiędzy nimi sterowanie. Ograniczeniem zazwyczaj są
    możliwości programistyczne oraz cena.
    Osobiście nie bawiłem się obróbką/przełączaniem video w tego typu
    instalacjach - nie miałem potrzeby i nie mam doświadczenia. Widziałem
    natomiast jak to może wyglądać na targach - byłem pod wrażeniem swobody.

    > Zapomniałem jeszcze o ważnym pytaniu ...czy automatyka do OC tez jest na PLC, czy
    może jest to osobny system?

    I tutaj dochodzimy do sedna. Czy warto zrobić alarmówkę na PLC - moim
    zdaniem nie warto. Są dedykowane, sprawdzone rozwiązania, tanie i dobre.
    Zrobisz swoje i jak będziesz to testował pod kątem
    niezawodności/bezpieczeństwa? A co powie ubezpieczyciel, gdy zażądasz
    odszkodowania po włamaniu? Podpowiem Ci, "proszę pokazać certyfikaty,
    protokół odbioru i przeglądy oraz koncesję wykonawcy oczywiście".

    OC to już łatwiej, pomijając kwestie sterowania piecem (piec powinien
    mieć swoje), pozostaje Ci pospinanie czujników, pomp, zawory i tak dalej
    - to już bezpieczniej, a i ciekawe algorytmy można napisać.

    A video przez sieć... jak masz jedną kamerkę to może jeszcze ok, ale jak
    będzie ich więcej, to jednak dedykowana sieć z dedykowanym rejestratorem
    (przykładowo NAS-em) będzie najlepsza. Są też gotowe programy do
    zarządzania takimi archiwami. Jak chcesz to oprogramować na PLC -
    będziesz pisał własne HMI do tego?

    W mnie PLC Beckhoff-a zarządza wszystkim, za wyjątkiem alarmówki i
    monitoringu i to jest moim zdaniem optymalne rozwiązanie.

    Sorki że tak chaotycznie, ale... czas...

    Miłego.
    Irek.N.