  • 11. Data: 2017-12-30 12:39:55
    Temat: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: JKK <n...@s...pl>

    > Chyba że rozpatrzymy sprawę całościowo. W przedwojennych instalacjach
    > grawitacyjnych z żeberkami żeliwnymi nie wzbraniano się też przed calowymi
    > rurani doprowadzonymi niemal do samych kaloryferów. Dwa cale przy piecu
    > to normalka. Tona wody w instalacji niezbyt dużego domu, to też nic
    > dziwnego. Nowoczesna instalacja mieści wiaderko wody. Albo nawet nie
    > wody, tylko glikolu, który ma prawie dwa razy mniejsze ciepło właściwe.

    ==========
    Przy starych piecach duża bezwładność cieplna działała jako stabilizator
    temperatury. Przy dzisiejszych nowoczesnych rozwiązaniach bezwładność
    powinna być jak najmniejsza.
    JK

  • 12. Data: 2017-12-30 12:48:19
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 30 grudnia 2017 11:11:04 UTC+1 użytkownik Irokez napisał:
> [...]

    z punktu widzenia energii (sprawnosci) zaden nie ma racji. Pojemnosc cieplna nie ma
    zadnego znaczenia. Mozna sie klocic o promile ze latwiejsze starowanie itp

    > Swoją drogą czemu nie robią czarnych? Przecież kolor czarny jest
    > idealnym pochłaniaczem/oddawaczem ciepła (promieniowaniem ciała czarnego).

    bo dla temperatur osiąganych w układach grzewczych to nie ma najmniejszego znaczenia.
    Pomijają jzu w ogóle ze szybkosc oddawania ciepla tez nie ma znaczenia.

    b.

  • 13. Data: 2017-12-30 12:50:49
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 30 grudnia 2017 11:36:01 UTC+1 użytkownik JKK napisał:
    > Jeśli chcesz zakumulować ciepło bo np. korzystasz z tańszej energii
    > energi el. w taryfie nocnej to lep[sze będą z dużą bezwładnością (te
    > "długotrzymające grzmoty").

    ileż tej energii przechowasz na dłużej? nie zartuj. Albo policz.

    b.

  • 14. Data: 2017-12-30 12:54:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń napisał:

    > ileż tej energii przechowasz na dłużej? nie zartuj. Albo policz.

    Mniej więcej tyle, co w sławetnym buforze. Przez dwa lata mieszkałem
    w domu, który miał półtora tysiąca litrów wody w instalacji CO.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2017-12-30 13:01:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan JKK napisał:

    > Przy starych piecach duża bezwładność cieplna działała jako stabilizator
    > temperatury. Przy dzisiejszych nowoczesnych rozwiązaniach bezwładność
    > powinna być jak najmniejsza.

    Chyba że rozpatrzymy sprawę całościowo... O bezwładności cieplnej pisałem
    już wcześniej. Inni też, bo to oczywista oczywistość. Ale te grube rury,
    które jeszcze wprowadzają dodatkową pojemność, stosowano (paradoksalnie)
    by polepszyc sterowalność systemu. Większe instalacje grawitacyjne są
    nieprzewidywalne -- po rozpaleniu pieca część grzejników długo może być
    zimna, a część mocno rozgrzana. Grube rury ograniczają to zjawisko.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2017-12-30 13:40:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 30 Dec 2017 12:30:00 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    > dziwnego. Nowoczesna instalacja mieści wiaderko wody. Albo nawet nie
    > wody, tylko glikolu, który ma prawie dwa razy mniejsze ciepło

    Ale te duże przekroje były tylko po to by ułatwić przepływ
    grawitacyjny .Teraz mamy pompy cyrkulacyjne, które wymuszaja
    cyrkulację czynnika, więc duże przekroje są zbyteczne.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2017-12-30 14:01:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 12:39, JKK pisze:
    > ==========
    > ... Przy dzisiejszych nowoczesnych rozwiązaniach bezwładność powinna
    > być jak najmniejsza.
    > JK

    Bezwładność zawsze im większa tym lepiej. Cienkie rurki i cienkie
    grzejniki robi się tylko i wyłącznie z powodów oszczędnościowych.

  • 18. Data: 2017-12-30 14:01:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 13:40, Marek pisze:

    > Ale te duże przekroje były tylko po to by ułatwić przepływ
    > grawitacyjny .Teraz mamy pompy cyrkulacyjne, które wymuszaja
    > cyrkulację czynnika

    ... a przy tym szereg problemów.

    > , więc duże przekroje są zbyteczne.

    i zawsze 100 razy lepsze od tych cienkich przekrojów.

  • 19. Data: 2017-12-30 14:27:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > niechetnie się tym ciepłem dzieli, ale z drugiej strony coś takiego
    > jest dłużej ciepłe więc dłużej ciepło oddaje (nie trzeba

    Ani jeden, ani drugi nie miał racji.

    Dłużej ciepłe grzejniki żeliwne - to nie zasługa samych grzejników, ale
    instalacji w której znajduje się duża ilość wody.

    Im więcej wody w instalacji tym lepiej będzie pracować ta instalacja i
    tym bardziej stabilna będzie temperatura w domu. Dotyczy to bez wyjątku
    każdej instalacji grzewczej.

    W instalacji w której jest bardzo mało wody zawsze będą występowały
    wahania temperatury oraz subiektywne odczucie dyskomfortowych skoków
    temperatury, pomimo, że temperatura w domu się nie zmienia. Dzieje się
    to za sprawą bardzo szybko stygnących grzejników.

    Rzecz się rozchodzi o to, że kiedy grzejniki są ciepłe to odczuwa się
    komfort cieplny przy nieco niższej temperaturze powietrza, ponieważ
    grzejniki oddają także ciepło w formie promieniowania cieplnego
    (podczerwień).

    Najlepszym rozwiązaniem jest więc zastosowanie grzejników blaszanych, bo
    one więcej oddają ciepła w formie promieniowania niż grzejniki żeliwne i
    do tego instalacja z dużą ilością wody w obiegu. Ale jeszcze lepszym
    jest ogrzewanie podłogowe, bo ma jeszcze większą powierzchnię, a przy
    tym bardzo dużą kumulacyjność cieplną i bezwładność.

    Zaletą grzejników żeliwnych zaś jest ich niebywała trwałość.

    Każdego "pana Kazia", zajmującego się hydrauliką, który namawia klienta
    na wymianę starej instalacji na nowoczesne, cienkie rurki, lał bym ile
    wlezie za jego głupotę.

  • 20. Data: 2017-12-30 14:38:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ale te duże przekroje były tylko po to by ułatwić przepływ grawitacyjny.

    Nie tyle ułatwić, co w ogóle umożliwić. Nie da się inaczej.

    > Teraz mamy pompy cyrkulacyjne, które wymuszaja cyrkulację czynnika,
    > więc duże przekroje są zbyteczne.

    Niektórzy dodają do starych instalacji pompy obiegowe, aby dało się
    pracować również z małą moca i niską temoeraturą wody. To jest w porządku.
    Ale zastąpienie grubych rur cienkimi z pompą, jeśli pieca nie da się
    w jednej chwili zastopować, to słaby pomysł.

    --
    Jarek