  • 21. Data: 2021-10-11 23:48:26
    Temat: Re: Crosspost: Dzielę się: Akumulatory i ich żywotność
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Ostatnio moja kobita chciała nad morze bo totaka wycieczka
    > miałabybyć...więc zaproponowałem piątek-niedziela, żeby zdążyć przed
    > zamknięciem :D...Chciała w sobotę a w sobotę zamknięte więc odpada :D
    >
    > ...wracając z wakacji "po drodze" kupiłem oczko wodne...w sensie, że
    > obejrzałem, wpłaciłem kasę i odebrałem w dowolnej chwili po miesiącu
    > przejazdem bo okazja była :)Zaklepane i czekało.

    grunt to optymalizacja wyjazdów:D oszczędność na paliwie, czasie a i
    nanourlop można zrobić

    co do paneli - wlasnie oblecialem:) 67 netto za 120W :) malej mocy ale
    cena za kW nie do pobicia:))))
    Można z tego elewacje budynku zrobić
    co w sumie mogłoby nie być takim głupim pomysłem:) ciekawe jakby się
    sprawdził panel w pionie - w lecie ograniczona produkcja a w zimie
    lepszy kąt...
    hmmm... mam akurat ścianę z garażami na południe...

    Avast.

  • 22. Data: 2021-10-12 00:18:59
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.10.2021 o 23:48, sirapacz pisze:

    > grunt to optymalizacja wyjazdów:D oszczędność na paliwie, czasie a i
    > nanourlop można zrobić

    U mnie nie problem z urlopem. Kobita ma gorzyj...ale jak strzelę sobie
    okazję czasem to potrafię być "poza zasięgiem" na te kilka godzin :D

    Wszystko w zależności na ile mam "odbicie" ale im człowiek starszy, to
    mniej ograniczeń, bo po jaki chuj się ograniczać? Dlaczego tak? BO MOGĘ
    :D i kto mi zabroni?

    > co do paneli - wlasnie oblecialem:) 67 netto za 120W :) malej mocy ale
    > cena za kW nie do pobicia:))))

    WYMIARY! Te stare panele są za wielgachne i często za ciężkie. Powoli
    należy przeliczać metry na kilowaty, co prawda wszystko wynikające z
    potrzeby.

    Osobiście jestem wrogiem ograniczeń w realiach-możliwościach. Albo idę
    na maxa albo wcale. Minimalizm mnie nie bawi, to jest dobre dla
    wschodniej Polski :)

> [...]
    > lepszy kąt...
    > hmmm... mam akurat ścianę z garażami na południe...

    Musiałbyś jednak zrobić regulację kąta automatycznie, za duże straty są
    w pionie.

    Ja tam sobie na działce ROD skubię w sumie więc potentatem energetycznym
    nie będę. Jak sobie policzę, że energetyka z domu wypluwa mi 150zł/mies,
    to w skali roku nie jest źle i nie muszę się martwić nawet podwyżkami.

    Ważne, że mam poligon doświadczalny i mogę sobie kombinować do woli i
    nie jest to punkt strategiczny. Bardziej pomiarowy w sensie realnych
    obliczeń i doświadczeń. Przynajmniej mam ugruntowaną wiedzę w przypadku
    rozbudowanych instalacji, bo to w sumie powielanie z małego :)

    Ostatnio się zastanawiam jednak nad 3-4 panelami 530W na dachu domu, do
    podgrzewania wody. Instalacja megaprosta a moc 1,5kW czy nawet mniejsza
    zimą zaczyna być realna. Cena też jakoś przystępna w rozłożeniu na 10
    lat w porównaniu do klasyki pieca.
    Montaż prozaiczny.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 23. Data: 2021-10-12 00:50:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 00:19:35 UTC+2, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > podgrzewania wody. Instalacja megaprosta a moc 1,5kW czy nawet mniejsza
    > zimą zaczyna być realna. Cena też jakoś przystępna w rozłożeniu na 10
    panele solarne się nie nadają do podgrzewania wody, bo energia jest niestabilna.
    Latem nadmiarowa, a jesienią, zimą, duże niedobory
    i bojler musi je kompensować
    A tego się nie da zrobić, bo jednego dnia zagrzeje 300 litrów a innego 50 litrów
    a raz woda gorąca a innym razem zaledwie ciepła.

    1,5kW to na mały, przelewowy ogrzewacz wody, a na bojler 200 litrów, 3kW to minimum,

    Ale w pochmurne dni, z tych 3kW zrobi się 500W i woda będzie letnia

    Wtedy należy zastosowac bojler o zmiennej pojemności wody, ale to w Europie nadal
    nowość.

  • 24. Data: 2021-10-12 01:00:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 12 października 2021 o 00:50:59 UTC+2 m...@g...com napisał(a):

> [...]
    >
    > Wtedy należy zastosowac bojler o zmiennej pojemności wody, ale to w Europie nadal
    Nie czytałeś że odpowiadasz tylko jak jesteś pytany?

  • 25. Data: 2021-10-12 01:04:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 12 October 2021 at 01:00:05 UTC+2, 4...@g...com wrote:

    > Nie czytałeś że odpowiadasz tylko jak jesteś pytany?
    Piłeś, nie jedz

  • 26. Data: 2021-10-12 08:45:03
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > WYMIARY! Te stare panele są za wielgachne i często za ciężkie. Powoli
    > należy przeliczać metry na kilowaty, co prawda wszystko wynikające z
    > potrzeby.

    wymiary są do bani w stosunku do mocy ALE jeśli miałbym tym tapetować
    ściany albo zrobić im gustowne pionowe stojaczki (cena stali:/) to ich
    mała moc bardzo mnie nie rusza (choć oczywiście fajnie by było mieć
    zamiast 120W 360W na panel).

    > Osobiście jestem wrogiem ograniczeń w realiach-możliwościach. Albo idę
    > na maxa albo wcale. Minimalizm mnie nie bawi, to jest dobre dla
    > wschodniej Polski :)

    ja staram się być oszczędnym przez minimalizm (o ile dobrze cie
    zrozumialem). Czekam na montaz normalnej instalacji 10kwp ale już myślę
    o zrobieniu wyspy na niektórych obwodach i dalszym zredukowaniu
    pobieranej z sieci mocy (pod kątem zwiększonego poboru zimą tytułem
    dogrzewania).
    Będę próbował w zimie zdejmować charakterystykę panela w pochmurne dni
    (czyli doktoryzować się z już odkrytego) czy zimowe jak nisko slonce jest.

    > Musiałbyś jednak zrobić regulację kąta automatycznie, za duże straty są
    > w pionie.
    Raczej ręcznie - pionowo w zimie, odchylone nieznacznie w lecie
    Na porze dnia raczej nie stracę aż tak dużo aczkolwiek jak musialem się
    zasilać jednym panelem w terenie przez kilka dni to robiłem za ręczny
    tracker przestawiając go 3 razy dziennie - ranek poludnie i wieczór:)
    Inaczej się nie bilansowałem z zasilaniem

    > Ja tam sobie na działce ROD skubię w sumie więc potentatem energetycznym
    > nie będę. Jak sobie policzę, że energetyka z domu wypluwa mi 150zł/mies,
    > to w skali roku nie jest źle i nie muszę się martwić nawet podwyżkami.

    chciałbym mieć takie rachunki...

> [...]
    > obliczeń i doświadczeń. Przynajmniej mam ugruntowaną wiedzę w przypadku
    > rozbudowanych instalacji, bo to w sumie powielanie z małego :)
    Tak też i ja eksperymentuje

> [...]
    > podgrzewania wody. Instalacja megaprosta a moc 1,5kW czy nawet mniejsza
    > zimą zaczyna być realna. Cena też jakoś przystępna w rozłożeniu na 10

    Większą sprawność uzyskasz z solara, ale z drugiej strony łatwiej
    dociągnąć drut niż rury.
    Natomiast by to miało sens musiałbyś mieć zasobnik który byś grzał za
    dnia i który by szedł przez piec/podgrzewacz przepływowy by w razie
    czego już zasilaniem sieciowym dogrzać wodę w razie potrzeby.
    Generalnie też o tym myślałem ale w dalszej perspektywie.

    Avast.

  • 27. Data: 2021-10-12 09:34:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-10-11 o 20:46, a a pisze:

    > Zasadowe to zlom i kopalnie je zlikwidowały, bo były sprzedawane jako indywidualne
    cele do łąćzenia, czyli bardzo niebezpieczne w przypadku pęknięcia szklanej celi

    > Tylko Tesla zaczął produkować zestawy litowych aku do montażu na ścianę
    > ale cena wysoka i klienci zrezygnowali
    >
    > Wszystko co nie jest litowym aku to jest złom dla fotowoltaiki

    Jak zwykle pierdolisz jak potłuczony.

  • 28. Data: 2021-10-12 10:32:57
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 12.10.2021 o 00:50, a a pisze:

> [...]
    > A tego się nie da zrobić, bo jednego dnia zagrzeje 300 litrów a innego 50 litrów
    > a raz woda gorąca a innym razem zaledwie ciepła.

    Fajne brednie. Bladego pojęcia nie masz o grzaniu wody oraz
    zabezpieczeniu przed utratą ciepła.

    > 1,5kW to na mały, przelewowy ogrzewacz wody, a na bojler 200 litrów, 3kW to
    minimum,

    Żeco? Nachuj mi grzanie wody w godzinę do 70C? Potrzebuję najcześciej
    ciepłą wodę do zmywania po południu i wieczorem do kąpieli. Zimą i tak
    leci przez piec więc wstępne grzanie jest OK a latem nie muszę nakurwiać
    do pieca, zwyczajnie.

    > Ale w pochmurne dni, z tych 3kW zrobi się 500W i woda będzie letnia

    Sretnia. Weź se to przelicz przy 5h grzania i o której godzinie będziesz
    miał 50C z tych 500W. Mnie to wystarczy. O system grzałek się nie martw,
    bo na pewno będą przewymiarowane, zeby uzyskać jak nawiększy "prąd
    zwarcia". Z resztą elektryka/elektronika dla mnie to pikuś :)

    > Wtedy należy zastosowac bojler o zmiennej pojemności wody, ale to w Europie nadal
    nowość.

    Pierdolenie.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 29. Data: 2021-10-12 11:59:35
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Z resztą elektryka/elektronika dla mnie to pikuś :)

    Pan Pikuś!
    NMSP:)

    Avast.

  • 30. Data: 2021-10-12 12:03:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Oct 2021 19:53:24 +0200, LordBluzg(R) wrote:
    > W dniu 11.10.2021 o 13:02, sirapacz pisze:
    [...]
    > Właśnie omijam ten problem...ale cena AGM nie jest zadowalająca.

    Przy czym to AGM w/g Jenoxa ... niewiele lepsze.

    Swoja droga ciekawe - samochody z systemem start-stop ponoc szybko
    zajezdziaja akumulatory, i sa wymagane lepsze, np AGM.

    A to przeciez czesty, ale latwy rozruch jest.
    Rozruch tez szkodzi, czy przy okazji czesto bilans ujemny i
    rozladowane dlugo sa?

    > Wymyśliłem inaczej. Dotąd miałem panel 100W i akumulator 60Ah, właśnie
    > akumulator mi zdycha po 2 latach. Mam drenaż akumulatora/obwodu na
    > poziomie 15-20W (alarm, router GSM i kamery na działce). Latem jest OK
    > ale zimą, pomimo odcięcia zasilania na poziomie 11V już mi nie wyrabia i
    > zdycha szybciej niż rok temu bo słoneczko operuje krócej. Dorobiłem
    > sobie wiatrak 0,5 kW ale wiatru też mało.
    >
    > Wymyśliłem jak to obejść i właśnie zakupowuję panel 280W i podłączam
    > akumulator 220Ah.

    Wiekszy panel stanowi rozwiazanie, ale wiekszy aku bilansu nie
    uratuje. Tyle tylko, ze moze sie w mniejszym % wyladuje ... ale czy to
    pomoze.

    > Inna sprawa, że mam darmowy dostęp do lekko zużytych akumulatorów z
    > TIRów, więc na początek takiego aku użyję :)

    A to zwykle rozruchowe, i cykli glebokich wytrzymuja mniej.
    A w dodatku zuzyte.

    No ale moze nowy panel zapewni tylko plytkie wyladowania.

    J.