    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Czajnik elektryczny 0-PL
    Date: Thu, 7 May 2015 10:32:33 -0500
    <q...@4...net> <mi4igr$qf1$1@dont-email.me>
    <1sdmbybaj2p62.1oy9ogbozz045$.dlg@40tude.net>
    <mi63ne$mgm$1@dont-email.me> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <sqhybf5tbrtf$.o81z0o130o9j$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <16ujin8s1fl96$.1alf2tskjdl6x.dlg@40tude.net>
    <mi8njb$g4a$1@dont-email.me>
    <ybanym9dr4ty$.1ibjnis2e7ffa$.dlg@40tude.net>
    <mia8p0$2r4$1@dont-email.me> <p...@4...net>
    <mifs7s$t6o$1@dont-email.me>
    <p0o1el1lk49f$.1c9nvyejm07gx$.dlg@40tude.net>

    news:p0o1el1lk49f$.1c9nvyejm07gx$.dlg@40tude.net...

    > Jak kilka(naście) razy użyję słabszego roztworu kwasu, to skutek i tak
    > będzie podobny, bo kamienia jest dużo i musiałabym długo gotować z tym
    > kwasem (sprawdzałam przecież). Za którymś razem wreszcie odsłoni się
    > miedź,
    > a nikiel zjem w siarczanie.

    Dlaczego miałabyś zjadać siarczan? Roztwór po wytrawieniu kamienia masz
    wylać do zlewu i dokładnie opłukać czajnik po czyszczeniu.

    I jakim siarczanie? Mówimy o kwasie octowym! A ten nie tworzy siarczanów.

    W ogóle zdaje się mylisz siłę chemiczną kwasu z jego stężeniem.
    Kwasy siarkowy, solny to sa silne kwasy (niezależnie od stężenia silniejsze
    od kwasu octowego). Kwas cytrynowy jest rzeczywiście pewnym wyjątkiem bo
    jest bardzo mocnym kwasem wśród kwasów organicznych, zwykle słabych -
    niepotrzebnie o nim wspomniałem na początku tylko z powodu łatwości dostępu
    do niego w kuchni.

    I nie trzeba nic gotować w kwasie octowym - wystarczy go nieco podgrzać
    (samym czajnikiem po zalaniu octem z butelki) i zostawić taki pogrzany
    roztwór na noc. Jak będziesz gotować to więcej octu się ulotni z roztworu
    kwasu niż przereaguje z kamieniem.

    Kwas octowy jest za słaby aby ruszyć nikiel i odsłonić miedź - dlatego
    polecam właśnie octowy a nie siarkowy czy solny, to są mocne kwasy i
    uszkodzą napewno niklowanie grzałki.

    > Tylko pytanie, za którym razem JESZCZE jest
    > bezpiecznie? Okiem tego nie dojrzę.
    > Wolę więc wymieniać grzałki i kieruję się przy tym stopniem zakamienienia.
    > Już to pisałam.
    > Raz w roku (od lat) kupuję "hurtem" kilka grzałek.

    Kwas octowy przereaguje tylko z kamieniem, odsłoni oryginalną powłokę
    grzałki. Nic grzałce nie zrobi. To jest metoda rutynowo używana we
    wszystkich domach.

    > Grzałka raczej tego nie wytrzyma, bo przez ten czas będzie na niej ze 2 cm
    > kamienia, o ile się do tej pory z jego powodu nie przegrzeje=spali, więc
    > musiałabym odkamieniać znacznie częściej.

    Jakoś nie chce mi się wierzyć że przez pół roku odłoży Ci się rzeczywiście
    2cm kamienia. Raczej coś Ci się wydaje albo to była tylko figura
    retoryczna...

    A jeśli rzeczywiście przez pół roku masz tyle kamienia to przemyślałbym to.
    Skąd masz wodę wodociągową? Jakie ma ilości mg/litr wapnia/magnezu?
    Nie sądzisz że używanie tak twardej wody może nie być zbyt zdrowe?