    From: adam <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czy ziemianka ma sens?
    Date: Mon, 19 Apr 2021 00:19:37 +0200

    W dniu 2021-04-18 o 23:40, adam pisze:

    > No to rób, na pewno będzie jakiś pożytek z tego.
    > Dawniej każde gospodarstwo na wsi miało taką piwniczkę. Dziś w erze
    > lodówek zaniknęły.
    > Taka piwniczka gwarantuje odpowiednią wilgotność i temperaturę. Idealna
    > na przetwory, kwaszone ogórki, kiszoną kapustę itp. Tylko zastanów się,
    > czy będziesz coś w niej trzymał. Brat zrobił sobie taką, fajna jest, wg
    > starych wzorców. Ale żona odmówiła współpracy w tym zakresie i piwniczka
    > stoi pusta.

    Ale ekonomiczny sens takiej piwniczki to chyba jest żaden. Ceny warzyw
    na jesieni i na wiosnę różnią się o parędziesiąt groszy. Jeśli Twoja
    rodzina zjada kartofelki + buraczki + marchewkę, pietruszkę i inne w
    ilości dajmy na to 500 kg/sezon, to zysk masz ok. 250 zł/sezon.
    Piwniczka zwróci się po 50 latach.
    Poza tym, jeśli wrzucisz tam te wszystkie warzywa na jesieni, to część
    do wiosny zgnije. Będziesz miał pleśń i zapach. Warzywa trzeba
    przebierać w zimie i wyrzucać zepsute. Ziemniakom trzeba obrywać
    wyrastające kiełki, obowiązkowo, bo inaczej na wiosnę nie będą nadawać
    się do jedzenia. Jeśli już będziesz miał te ziemniaki, to praktyczna
    rada - nie obrywa się kiełków ręcznie, tylko miesza się ziemniaki
    wielokrotnie, tak aby kiełki się nadłamywały. Mniej wtedy wyrastają i
    rzadziej się je przewraca.
    Natomiast jeśli dom nie jest podpiwniczony to taka piwniczka nieoceniona
    jest do przechowywania przetworów, wina, nalewek itp. Jeśli dużo tego
    robicie, to warto.