    From: "Tomasz" <t...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czym różnią się te wiertła?
    Date: Wed, 26 Apr 2017 15:43:00 +0200

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał

    > Jednym z gorszych pomyslow jest uzywanie wiertel do metalu do wiercenia w
    > drewnie. Wiertla do drewna sa inaczej ostrzone i nie wyrywaja krawedzi
    > otworu. Poza tym maja glebsza linie srubowa i nie zapychaja sie wiorami
    > tak szybko jak wiertla do metalu.

    Jesli zakładamy że te wiertła są drogie, profesjonalne i dobrej jakości to
    z pewnością masz rację.
    Do majsterkowania amatorskiego bez porównania lepiej sprawują się wiertła do
    metalu.
    W ciągu kilku lat kupiłem dwa takie komplety wierteł do drewna w OBI czy
    Castoramie.
    Żadnym z tych wierteł nie byłem w stanie wywiercić nawet jednego otworu.
    W przypływie determinacji włączałem nawet udar w wiertarce ale i to niewiele
    pomagało.
    Belki były sosnowe.
    Ponieważ montowałem konstrukcję całej szopy 6 x 4 m i większość belek
    łączyłem śrubami Fi 10 lub 12 mm to po nieudanej próbie z tanimi wiertłami
    do drewna szybko udałem się do OBI i kupiłem również tanie wiertła do
    metalu. Nareszcie mogłem wiercić otwory szybko i komfortowo. Od tej pory
    wiertła do drewna leżą w garażu i rdzewieją. Nigdy więcej takiego badziewia
    nie kupię.

    --
    Tomasz

    ---