    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Tue, 9 Mar 2021 15:26:38 -0800 (PST)
    Subject: Re: Czym się grzać....jak nie gazem?
    From: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 9 marca 2021 o 16:30:59 UTC-6 ToMasz napisał(a):

    > powiedzmy ze piec załącza się na 15 minut w godzinie. powiedzmy ze
    > potrzebuje 60 (4x15) minut grzania, aby zagrzać wyziębione mieszkanie.
    > więc jeśli wychodzę z domu, na dłużej niż 5 godzin, to według tych
    > obliczeń, wyłączenie pieca się opłaca. gdzie popełniłem błąd?

    Jesli jest jak piszesz to nigdzie ale z doswiadczenia wiem ze zazwyczaj roznica
    miedzy grzaniem na bierzaco a dogrzaniem po takiej przerwie jest niewielka.
    Bo po prostu przy -10 na zewnatrz szybkosc uciekania ciepla przy +22 wewnatrz jest
    podobna do szybkosci przy +20 i +18.
    A ten co lubi +22 przy +18 bedzie juz marzl.
    Wiec w te 5h bedziesz musial wlaczyc piec na 5x15 dla podtrzymania temperatury i na
    72minuty jak zrobisz 5h przerwe.
    Zaoszczedzisz te 3 minuty ale po drodze ci nogi zmarzna albo gdzies tam sie wykropli
    woda i trzeba bedzie zetrzec szara plesn raz na tydzen czy raz na miesiac.
    Nie warto sie tym ceregielic.

    Moze jak wyziebisz haupe do tych +10 to tempo ucieczki energii spadnie (bo roznica
    temperatur wzgledem zewnatrz bedzie mniejsza) I zamiast grzac 24x15 starczy ze
    zagrzejesz przez 3h oszczedzajac polowe.
    Ale tak sie w naszych warunkach nie robi...

    > nie wiem jak Ty liczysz stałe czasowe itp. ale wiem, że teraz mam
    > ciepło. ale jak czasem wstaję w nocy... wiadomo po co, to mam zimno. z
    > radością wskakuję pod ciepłą kołdrę. Dziesiątki godzin potrzeba na co?

    Oswiece cie: Masz ciulata izolacje.
    W polsce dom ocieplony 10cm styro wyziebia sie dobry dzien przy temperaturach na
    poziomie -5 na dworzu. czyli z 24 stopni na 18.
    W hameryce domki wyziebiaja sie nieco szybciej ale i temperatury sa nizsze. Ten w
    ktorym bylem to przy -10 na zewnatrz wyziebial sie do +18 okolo 12h.

    Jak ty gasisz grzanie o 22 i potem idziesz sikac o 2 w nocy i ci zimno to albo masz
    czuly termistor w sobie albo ci cieplo ucieka jak woda przez tame hoovera...

    > Na schłodzenie mieszkania wystarczą 2 godziny, na piździawice - 4godź.

    Czyli jednak tama hoovera. Ty se sprawdz gdzie ci cieplo zwiewa...

    > budynek 1920 rok, grube mury i max 10cm styro na ścianach.

    Grube mury akumuluja. Mam taki nawet nie ocieplony na czwartej scianie, jak pisalem
    zeby sie wyzeiebil to trwa jakies 5-10 razy dluzej. Zrob se audyt tej
    nieruchomosci...

    > 1136,58 zł (październik 2020) za gaz na co, zupę, i wodę użytkową dla 4
    > osób. w tym dwie baby. znak zodiaku topielec :)

    Drogo. U mnie tyle to na 2 miesiace schodzi w weglu. Przy czym mam w domu +26 a
    czasem wiecej. Ojciec ma ciezka reke a zona lubi tropiki.
    A dom mam o jakies 30 lat starszy od twojego. Styro mam podobne.

    Tak ze ten tego, sprawdz se gdzie ci cieplo zwiewa. Bo u mnie okolo 10m sciany
    zewnetrznej jest wogole nie ocieplone. A reszta ma 10cm i 20 letnie okna
    plastikowe...