  • 1. Data: 2010-09-14 19:42:16
    Temat: Re: Czym uszczelnic szambo betonowe?
    Od: <j...@i...pl>

    > Mam problem z szambem - po roku uzytkowania rozszczelnilo sie. Wczesniej
    >  wyproznialem co 3-4 tygodnie a teraz juz od dwoch miesiecy mam prawie
    > puste.
    Jak z szamba na zewnatrz a nie ma w poblizu studni to pol biedy.Z czasem
    sie zamuli syfem.
    U mnie jest odwrotnie. Podchodzi mi woda gruntowa do szamba. Po tygodniu
    mam 10 m3 pelne, mimo, ze uzywa go tylko dwie starsze osoby.
    To sie zaczelo zanim zaczeto uzytkowac szambo.
    Na uszczelnienie poszlo mase srodkow i kasy ale to nic nie dalo.
    Trzeba by uszczelniac od zewnatrz.
    PO siedmiu latach uzytkowania nic nie zamulilo.
    Trzeba wywozic co tydzien, prawie czysta wode. Koszmar.
    Mialem cos z tym robic ale obiecuja gminna kanalizacje wiec jakos
    moze dotrwam.

  • 2. Data: 2010-09-15 03:14:24
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Trzeba wywozic co tydzien, prawie czysta wode. Koszmar.
    > Mialem cos z tym robic ale obiecuja gminna kanalizacje wiec jakos

    Rzeczywiscie masz problem nie ladacy jaki. O uszczelnieniu od zewnatrz
    zapomnij, aby uszczelnic dno od dolu musialbyc skuc posadzke.
    Praktycznie to szambo robi za studnie.
    Ale jesli to szambo byloby idealnie szczelne a woda gruntowa byla na poziomie
    liczac od jego dna 2 metry, to to szambo, caly zbiornik wyparlaby na pol metra
    do gory. No bo prawo Archimedesa dziala... Byc moze to parcie epowodowalo
    spekanie konstrukcji i dlatego woda gruntowa w duzej ilosci naplywa.
    Nie wiem jakie masz wymiary tego szamba przyjmuje, ze glebokosc masz ponad 2
    metry; jesli ono ma pojemnosc 10 kubikow to powierzchnie dna przyjmuje rowna 4-
    5 m2.
    Mozna to uszczelnic jednak kosztem straty okolo polowy jego objetosci. Ale
    moze lepsze takie jak nijakie. I niestety wyjdzie to drogawo.
    Opis jek mozna to zrobic.
    Czasowo nalezy albo wykonac drenaz wokolo tego szamaba tj odkopac i na dole
    ulozyc perforowane rury do studzienki zbiorczej albo na czas prac
    uszczelniajacych pompowac wode bezposrednio w wykopu. Zakladam, ze nie ma
    gdzie grawitacyjnie tej wody z wykopu odprowadzic.
    Nachylenie scian wykopu nie moze byc mniejsze niz 1:1 czyli pod katem 45
    stopni, do glebokosci o okolo 20 cm nizszej od poziomu dna szamba. Stromsze
    nachylenie grozi osunieciem sie nawodnionej skarpy.
    Wewnetrzna powierzchnie szamba nalezy w miare porzadnie osczyscic woda pod
    cisnieniem, przetrzec szczotka druciana, wode wypompowac, potem beczkowym
    odkurzaczem zebrac jej resztki lub zebrac wode szmatami do stanu wilgotnego.
    Na taka powierzchnie mozna lepic gruba, 4 mm pape termozgrzewalna
    najkorzystniej trojwarstwowa firmy dibitem w cenie okolo 7 dolarow za m2.
    Trzeba tej papy bedzie okolo 3 rolki czyli 30 m2. I z uzyciem profesjonalnego
    palnika gazowego tom papom na zakladki dokladnie wylepic dno i sciany do samej
    gory. "Sufit" szamba pozostawic goly. To jest robota wymagajace wprawy i
    ciaglej wentylacji, zatem musisz to zlecic komus, kto przynajmniej lepil ja na
    dachach. Woda z wykopu na zewnatrz musi byc non stop pompowana.
    Nastepnie nalezy wybetonowac sciany dociskajace te pape do scian istniejacych
    czyli praktycznie w tym szambie wybudowac nowe szambo...
    Ja robilem podobna konstrukcje w piwnicy, ktora przeciekala; sciany byly
    czarne od plesni. Po nalepieniu na sciany i posadzke papy, wymurowalem na niej
    wokol scian murki z bloczkow betonowych o szerokosci 4 cale w odleglosci tez
    cztery cale od scian. Na kazdej warstwie bloczkow kladlem zgrzewki
    zbrojeniowe; dwa druty fi 4 mm polaczone zygzakowato trzecim. I juz po dwu
    dniach, na dwa razy zalalem te szczeline betonem, w ktory rowniez wrzucalem
    prety zbrojeniopwe fi 5 czy 6 mm. Na dwa razy tzn. najpierw wymurowalem murek
    do wysokosci okolo metra i na trzeci dzien po wymurowaniu szczeline zalalem.
    Potem podwyzszylem go do 1.80 m i wiaderkami zalewalem do pelna. Taki sposob
    uchronil moja swieza scianke przed wyparciem jej przez mase betonowa, ktora
    dwa razy ciezsza od wody powoduje znaczne parcie poziome na szalunek.
    Wiec cos w tym stylu.
    Po zabetonowaniu scian na dno, na te pape, nalezy wysypac z 10 cm piasku a
    potem jakis dowolny material sypki do wysokosci rzedu minimum 1 m liczac od
    dna. I co moze wydac sie dziwne, w ten zwir, pospolke, piach nawet male
    odpadki gruzu nalezy wrzucac maksymalna ilosc zlomu zelaznego. Chodzi o to by
    ta warstwa obciazajaca dno byla jak najciezsza. Wtedy moze byc ciensza. Ona ma
    chronic przed odpojeniem sie od dna szamba, praktycznie slabo przylepionej do
    mokrej powierzchni betonu - papy i wypieraniu do gory calego zbiornika.
    Cisnienie wody od dna do gory bedzie rowne okolo 2 m slupa wody i ono musi byc
    zrownowazone obciazeniem tym balastem. Przyjmujac ciezar zageszczonej pospolki
    rowny 2 t/m3 grubosc tego balastu musi byc rowna 1 m. Zatem korzystnie byloby
    ten balast wykonac z chudego betonu lub normalnego, ktory jest ciezszy (okolo
    2.2-2.4 t/m3. I wrzucic do niego kilkanascie starych akumulatorow olowiowych...
    I po zalaniu tego balastu wykop od zewnatrz mozna zasypac, grunt troche
    uklepac coby za bardzo nie osiadl i szambo nie ma wiecej prawa robic za
    studnie. Tyle, ze tym sposobem bedziesz mial szambo o objetosci okolo polowy
    tego co masz. Ale 5 m3 nawet dla czteroosobowej rodziny spoko wystarcza.
    Pzdr.
    Tronad

  • 3. Data: 2010-09-15 05:34:53
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    To ja moze podepne sie pod watek, bo problem podobny, tylko w piwnicy i
    na mniejsza skale. Woda podchodzi na ok. 3 cm, sciany co prawda czarne
    nie sa (jeszcze), ale tak 20-30 cm od podlogi widac, ze zycie grzybkow
    sie powoli rozwija.
    Tornad, co myslisz o takim srodku:
    http://www.penetron.pl/?loc=pl,198#1
    Oczywiscie skuje to co jest na scianach i plytki (odpadajace) na
    podlodze, ale czy Penetron wystarczy.
    Odkopanie piwnicy nierealne (jest pod czescia domu), nie jest mi znana
    zastosowana technologia izolacji tej piwnicy (kupuje dom z drugiej reki,
    a wlasciciel nie wie).

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2010-09-15 16:51:08
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > Odkopanie piwnicy nierealne (jest pod czescia domu), nie jest mi znana
    > zastosowana technologia izolacji tej piwnicy (kupuje dom z drugiej reki,

    Niestety na temat "srodka" nic Ci nie napisze. Moglbym sparafrazowac pytaniem
    jaki jest najlepszy srodek na lysienie. Odpowiedz - srodej glowy.
    Ja tu tez stosowalem rozne srodki, ktorych jakosc mozna, ale nie zawsze,
    ocenic po cenie. Kupilem jeden z najdrozszych, pomalowalem nim wczesniej
    superspecjal oczyszczona sciane i pomoglo. Woda przeciekala juz tylko kilkoma
    dziurkami, ktore pojawily sie po dwukrotnym pomalowaniu tej sciany tym
    superpenetrujacym srodkiem.
    Nie znam nikogo, kto by skutecznie uszczelnil sciane od wewnatrz, czyli od
    strony wyplywu z niej wody.
    Dlatego polecam do tego gruba pape termozgrzewalna, ktora rzeczywiscie jest
    nie tylko szczelna ale dobrze na goraco nalepiona, radzi sobie z malymi, do
    pol metra slupa wody, cisnieniami.
    Podobny do Twojego problem rozwiazalem przez nalepienie papy na goraco
    i "podparcie" jej murkiem o wysokosci rzedu pol metra. Ale to tez nie
    rozwiazalo sprawy; woda w miejscu uszczelnienia ze sciany sikac juz nie bedzie
    ale wyplywy pojawily sie na scianie sasiedniej... No bo ona za ta sciana
    zostala spietrzona i wedruje sobie dalej do miejsc gdzie moze sobie swobodnie
    wyplynac. Tak, ze problem jest typu Syzyfa.
    Niezlym sposobem osuszenia jest wykonanie w posadzce piwnicy, glebokiej na
    pol metra, obetonowanej po bokach studzienki zbiorczej, do ktorej ta woda z
    pod fundamentow, posadzki i zza sciany splynie i zainstalowanie w tej
    studzience pompki wodnej z automatycznie wlaczajacym ja plywakiem. Jak sie
    poziom wody podniesie plywak wlacza pompe a jak jom pompka wypompuje to sie
    wylacza. I to dziala w kilku domach, ktorych piwnice odwadnialem. W jednym, w
    ktorym doplyw wody jest szczegonie duzy, (pompka wlacza sie co kilkanascie
    minut) wystapil problem przerw w dostawie elektryki. Musialem nad ta pompka
    zainstalowac druga na 12 wolt zasilana z wypasionego (200 ah) akumulatora.
    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2010-09-15 18:39:57
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Tornad napisał:

> [...]
    > superpenetrujacym srodkiem.
    > Nie znam nikogo, kto by skutecznie uszczelnil sciane od wewnatrz, czyli od

    Przesadzasz, przecież to proste - dwadzieścia milimetrów masy kauczukowo
    - bitumicznej zbrojonej włóknem roślinnym (juta, konopie), na to
    dwadzieścia centymetrów betonu zbrojonego - i mamy uszczelnienie od środka.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2010-09-15 20:41:27
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > - bitumicznej zbrojonej włóknem roślinnym (juta, konopie), na to
    > dwadzieścia centymetrów betonu zbrojonego - i mamy uszczelnienie od środka.

    Ja pisze, tzn ze wczesniejszych zdan wynika - o uszczelnianiu "srodkami".
    Dalej pisze o uszczelnianiu gruba papa bitumiczna termozgrzewalna i ona jest
    OK. Tak jak te 20 mm masy zbrojonej juta czy konopiami. Z konopiami ostatnio
    kiepsko a to z tego samego powodu co z makiem. Siala baba mak - dostala piec
    lat.
    Pzdr.

  • 7. Data: 2010-09-15 23:20:42
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Nie znam nikogo, kto by skutecznie uszczelnil sciane od wewnatrz, czyli od
    > strony wyplywu z niej wody.
    > Dlatego polecam do tego gruba pape termozgrzewalna,

    Nie pocieszyles mnie, ale dzieki, jutro przejmuje dom i zaczynam walke.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2010-09-16 11:06:40
    Od: Funky <d...@t...pl>

    On 14 Wrz, 21:42, <j...@i...pl> wrote:

> [...]
    > Trzeba wywozic co tydzien, prawie czysta wode. Koszmar.
    > Mialem cos z tym robic ale obiecuja gminna kanalizacje wiec jakos

    U mnie podobnie wysokie wody gruntowe i glina, a wywóz kosztuje prawie
    100 zeta.
    Między innymi z tego względu zamówiłem szambo z żywic, teoretycznie
    dające 100% szczelności. Praktycznie to nie wiem, bo moje przyjechało
    całe pomalowane jakimiś bitumem :) Uzywa ktoś takiego (EKO-SUM, ŻArki
    koło Częstochowy)?
    Druga sprawa, że jak przyjechał do mnie gość żeby omówić sprawę
    montażu szamba betonowego, to po 5 minutach go wy ... z budowy.
    Jak mu powiedziałem, że wylot rury kanalizacyjnej jest ok. 1 metra
    zakopany w ziemi to się załamał (cyt. "Na ch ... a tak głęboko) i od
    razu zastrzegł brak gwarancji na szczelność, bo przecież trzeba je
    będzie osadzić na 3 metrach :) Oczywiście bez podsypki, no bo przecież
    to samonośna konstrukcja. Nie pytałem o beton, ale w projekcie mam
    napisane chyba B45 i łączenie na zaprawie wodno odpornej. Przyuszczam,
    że parametry byłby nie do sprawdzenia, ale nie spodziewałbym się
    więcej niż B25, no bo jak mocny beton "ładnie" otula zbrojenie to
    chyba wszyscy wiedzą ... a po co się tak męczyć :)
    W planach nawet miałem wymurowanie szamba od podstaw, na płycie i ze
    stropem żelbetowym i izolacją z papy termozgrzewalnej:) ... ale nie
    chciałem się bawić w kingsajz, na dodatek w jeziorku z wód
    gruntowych.