  • Data: 2023-06-29 11:28:24
    Temat: Re: Darmowy prad z fotowoltaiki
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    dn. 29.06.2023 o 09:58, heby napisał:
    > Po 1/3 okresu eksploatacyjnego panel jest całkowicie spłacony i
    > później produkuje energię bez kosztów.
    >
    > Co chcesz amortyzować i co to niby zmienia w całkowitym rozliczeniu?
    > PV raczej nie sprzedasz, więc to tylko puste pojęcie księgowe które
    > nic nie zmienia.

    Zmienia ekonomiczne postrzeganie inwestycji i pozwala zrozumieć, że
    pojęcie "darmowego prądu" jest zasadniczo błędne. Koszt tej energii
    niewątpliwie dąży do zera, a im dłuższy okres eksploatacji, tym jest
    niższy. Nie uważam amortyzacji za puste pojęcie, a zwyczajną uczciwość
    liczbową. Pozwala to np. po 10 latach stwierdzić "dzięki panelom 1 kWh
    kosztował mnie do dziś jedynie X, podczas kiedy durny sąsiad płaci
    teraz Y". To bardzo budujące. Amortyzacja środków trwałych to
    powszechna, jeśli nie obowiązkowa praktyka księgowa.

    > Pełna zgoda. Posiadając panele używamy więcej prądu.

    Cieszy mnie taka uczciwość. Ostatnim razem, kiedy wysunąłem tę tezę,
    grono szanownych panelarzy (panelowców?) zarzekało się, że nic takiego
    nie ma miejsca. No, jednemu tylko się niechcący wymsknęło o ogrzewaniu
    szklarni, ale szybko sprostował że on jest ewenementem i w ogóle się
    nie liczy. :)

    > Ale z drugiej strony: ludzie posiadający więcej pieniędzy, konsumują
    > więcej. Czy to źle?

    W żadnym razie nie mówię, że źle, i daleki jestem od jakiejkolwiek
    oceny ludzkich zachowań na gruncie moralnym. Zwracam tylko uwagę na
    pewne mechanizmy.

    > Mogę, mam świadomie przewymiarowane PV własnie po to a bym miał
    > swobodę zwiększenia konsumpcji

    O tym też było niedawno, i jeśli dobrze kojarzę to tzw. opinia obiegowa
    była taka, że tylko nierozgarnięci mają przewymiarowane instalacje. Jak
    widać jednak nie, i może to być zupełne świadome działanie.

    Mateusz