  • Data: 2023-06-29 15:20:02
    Temat: Re: Darmowy prad z fotowoltaiki
    Od: ddddddddddd <d...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 29/06/2023 10:28, Mateusz Viste wrote:

    > Zmienia ekonomiczne postrzeganie inwestycji i pozwala zrozumieć, że
    > pojęcie "darmowego prądu" jest zasadniczo błędne. Koszt tej energii
    > niewątpliwie dąży do zera, a im dłuższy okres eksploatacji, tym jest
    > niższy. Nie uważam amortyzacji za puste pojęcie, a zwyczajną uczciwość
    > liczbową. Pozwala to np. po 10 latach stwierdzić "dzięki panelom 1 kWh
    > kosztował mnie do dziś jedynie X, podczas kiedy durny sąsiad płaci
    > teraz Y". To bardzo budujące. Amortyzacja środków trwałych to
    > powszechna, jeśli nie obowiązkowa praktyka księgowa.

    Tylko po co liczyć amortyzację, skoro i tak to będą tylko szacunki.
    To i tak jest potrzebne tylko do tego, czy warto wchodzić w taką inwestycję.
    Czy Kowalski przyjmie że w pierwszym dniu instalacji jego kWh kosztuje
    50.000zł, a po 10 latach 0.1zł, czy dzień w dzień przez 10 lat kosztuje
    0.2zł, albo że przez 7 lat spłaca kapitał, a później kosztuje 0zł przez
    kolejnych kilka lat - to bez znaczenia. A że najłatwiej Kowalskiemu
    obliczyć po jakim czasie za prąd będzie płacił 0zł, to i nie rozpisuje
    amortyzacji, bo nic lepszego nie wyliczy, a po prostu, gdy instalacja
    będzie do wymiany - przeliczy ją ponownie, na podstawie nowych danych.

    Przeliczyć to sobie możesz, gdy przyjdzie do wymiany całego systemu (lub
    po prostu przy większych dodatkowych nakładach), wtedy będziesz wiedział
    czy 'darmowy prąd' miałeś 5, 10 czy 30 lat i czy warto się pchać w
    kolejną instalację.

    Tak - nie jest to darmowy prąd, ale jeżeli instalacja wytrzyma więcej
    niż nakłady poniesione na nią, to dla Kowalskiego ma to sens,
    szczególnie że zabezpiecza przed nagłymi wzrostami cen. Wielu płaci
    ubezpieczenia, które generują tylko stratę. Tutaj masz ubezpieczenie od
    podwyżek cen energii a nawet ogólnej inflacji, które dodatkowo
    (przynajmniej powinno) generować zysk

    p.s. o ile liczenie amortyzacji ma sens (w firmie) - dla własnej
    informacji, o tyle nigdy nie byłem w stanie zrozumieć dlaczego niektóre
    środki trwałe w firmie mam amortyzować (pod kątem podatkowym) kilka lat.
    Wydaję pieniądze dzisiaj, a pełnym kosztem będzie to dla mnie za 5 lat -
    bez sensu...

    Lukasz