    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Darmowy prad z fotowoltaiki
    Date: Thu, 29 Jun 2023 16:40:15 +0200
    <2...@m...lan> <u7jdjr$23lt1$1@dont-email.me>
    <2...@m...lan>

    On 29/06/2023 11:28, Mateusz Viste wrote:
    > Zmienia ekonomiczne postrzeganie inwestycji i pozwala zrozumieć, że
    > pojęcie "darmowego prądu" jest zasadniczo błędne.

    Nie. Nic nie zmienia. Darmowy prąd masz w 2/3 życia instalacji.
    Wczesniej instalacja się sama spłaca.

    To taki kredyt, który PV wzięło od inwestora, a potem oddaje z odsetkami.

    > Koszt tej energii
    > niewątpliwie dąży do zera, a im dłuższy okres eksploatacji

    Jest równy 0 po, obecnie, około 4 latach. Jeśli będziesz patrzeć w ten
    sposób to nie przeoczysz istotnych zmian rynkowych związanych z cenami,
    formą rozliczeń i zawieruchami politycznymi, inflacją. Panele mają oddać
    inwestycje a wszystko później, bez względu na sytuację rynkową, to
    bedzie darmo. Nie da się zaplanować takiej inwestycji na 10 lat, więc i
    uśrednianie ceny prądu na te 10 lat nie ma sensu.

    > liczbową. Pozwala to np. po 10 latach stwierdzić "dzięki panelom 1 kWh
    > kosztował mnie do dziś jedynie X, podczas kiedy durny sąsiad płaci
    > teraz Y".

    To uśrenianie, nie daje detali które są niezbędne do kreślenia
    rentowności. Jak ludzie zakładali w pandemię PV to spodziewali się
    zwrotu po 6 latach, a tu niespodziewanie po 4 jest realna szansa za
    zwrot bo ceny energi galopują, inflcja zaiwania, politycy debilnieją.

    Nie wiem po co miałbym patrzeć po 10 latach i zastanawiać się ile miałem
    cenę średnią 1kW, skoro zmieniałem styl życia, ceny skakały, dzieci
    rosły i się wyprowadzały itd itp. To zupełnie zbyteczna retrospekcja.
    Jedyne co Cie interesuje to czy PV się zwaraca i po ilu latach, aby
    zwracały się przed ich zezłomowaniem. Jeśli tylko ten warunke spełnisz -
    to wygrywasz.

    > Cieszy mnie taka uczciwość. Ostatnim razem, kiedy wysunąłem tę tezę,
    > grono szanownych panelarzy (panelowców?) zarzekało się, że nic takiego
    > nie ma miejsca. No, jednemu tylko się niechcący wymsknęło o ogrzewaniu
    > szklarni, ale szybko sprostował że on jest ewenementem i w ogóle się
    > nie liczy. :)

    Wszystcy, których znam, zwiększyli zapotrzebowanie. Przy czym zwiększyli
    je praktycznie (pompa ciepła), a ja dodatkowo rozrywkowo (basen+klima).

    Na tym to polega, że zyskiem jest komfort a nie pieniądze. Prawda jest
    taka, że na PV stać tych troche bogatszych od przeciętnego obywatela i
    tego się nie robi tylko aby mniej płacić, tylko aby mieć wygodniej.