    From: albercik <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Fundament: Ławowy czy Płyta fundamentowa
    Date: Mon, 13 Apr 2015 08:44:18 +0200

    W dniu 13.04.2015 o 01:02, JK pisze:
    > Dobry wieczór,
    > zastanawiam się czy mogę odchudzić kosztorys instalując płytę
    > fundamentową zamiast standardowego fundamentu?
    >
    > Dom parterowy,
    > ~115m^2,
    > zwarta bryła
    >
    > 1. Co jest cieplejsze?
    >
    > 2. Co powinienem zaplanować i widzieć wcześniej jeśli zdecyduje się na
    > płytę fundamentową?
    >
    > 3. Czy jest jakiś argument za tym, że płyta jest dla mnie złym wyborem?

    Jako że buduję na płycie fundamentowej to wypowiem się na temat jej
    wad.. (płyta izolowana wraz z ogrzewaniem podłogowym)

    Precyzja wykonania - jak jeszcze domu nie widać, to trzeba już dokładnie
    mieć wyznaczone pkt instalacji hydraulicznej, późniejsze poprawki mogą
    być trudne - u mnie w 3 miejscach się rozjechałem do 10cm, co jeszcze
    dało się nadrobić - trzeba mieć ekipę, która weźmie sobie to do serca.
    Do tego precyzyjnie trzeba mieć wyznaczony poziom, bo potem już na to
    wylewki nie będzie - u mnie udało się uzyskać w skali jednego
    pomieszczenia różnice max 1cm

    Delikatność(na pewnych etapach) - ja pomiędzy zbrojeniem mam ogrzewanie
    podłogowe, nie dość że jak powyżej, trzeba precyzyjnie je rozmieścić, to
    drugą siatkę zbrojenia układa się nad ogrzewaniem, które łatwo jest
    uszkodzić ostrymi drutami - zbrojarze nie zawsze są delikatni,
    przeważnie na ich etapie pracy nie muszą na takie elementy uważać..

    Cena - jeżeli patrzysz tylko na koszty, to różnica nie będzie wielka
    między płytą a tradycyjnym fundamentem, podbudowa oraz styro pod płytę
    nie jest tanie - w sensie że jest droższe niż analogiczne elementy w
    tradycyjnym fundamencie - ale za to masz tylko jedną wylewkę, brak ścian
    fundamentowych, ław....

    Na szybko o zaletach...

    Izolacja(ciągłość) - jaką nie uzyskasz przy tradycyjnym fundamencie..

    Przy wykonaniu własnoręcznym prawdopodobnie wyjdzie taniej i/lub łatwiej
    niż tradycyjne fundamenty, nie trzeba przenosić dziesiątek ton bloczków
    betonowych i zaprawy, a za wszelkie fuszerki wynikające z braku precyzji
    wykonania będziesz mógł winić tylko siebie.

    Jak bym robił "ekipami" to bym raczej się skłonił ku tradycyjnym
    fundamentom, tam mniej mogą spieprzyć, bardziej znana technologia, ale
    że robiłem sam, a i czas mnie nie gonił to zrobiłem płytę, pewnie i parę
    groszy w portfelu zostało..