  • 1. Data: 2015-04-13 01:02:05
    Temat: Fundament: Ławowy czy Płyta fundamentowa
    Od: JK <j...@n...pl>

    Dobry wieczór,
    zastanawiam się czy mogę odchudzić kosztorys instalując płytę
    fundamentową zamiast standardowego fundamentu?

    Dom parterowy,
    ~115m^2,
    zwarta bryła

    1. Co jest cieplejsze?

    2. Co powinienem zaplanować i widzieć wcześniej jeśli zdecyduje się na
    płytę fundamentową?

    3. Czy jest jakiś argument za tym, że płyta jest dla mnie złym wyborem?

    Pozdrawiam
    JK

  • 2. Data: 2015-04-13 08:44:18
    Temat: Re: Fundament: Ławowy czy Płyta fundamentowa
    Od: albercik <n...@g...pl>

    W dniu 13.04.2015 o 01:02, JK pisze:
> [...]
    > płytę fundamentową?
    >
    > 3. Czy jest jakiś argument za tym, że płyta jest dla mnie złym wyborem?

    Jako że buduję na płycie fundamentowej to wypowiem się na temat jej
    wad.. (płyta izolowana wraz z ogrzewaniem podłogowym)

    Precyzja wykonania - jak jeszcze domu nie widać, to trzeba już dokładnie
    mieć wyznaczone pkt instalacji hydraulicznej, późniejsze poprawki mogą
    być trudne - u mnie w 3 miejscach się rozjechałem do 10cm, co jeszcze
    dało się nadrobić - trzeba mieć ekipę, która weźmie sobie to do serca.
    Do tego precyzyjnie trzeba mieć wyznaczony poziom, bo potem już na to
    wylewki nie będzie - u mnie udało się uzyskać w skali jednego
    pomieszczenia różnice max 1cm

    Delikatność(na pewnych etapach) - ja pomiędzy zbrojeniem mam ogrzewanie
    podłogowe, nie dość że jak powyżej, trzeba precyzyjnie je rozmieścić, to
    drugą siatkę zbrojenia układa się nad ogrzewaniem, które łatwo jest
    uszkodzić ostrymi drutami - zbrojarze nie zawsze są delikatni,
    przeważnie na ich etapie pracy nie muszą na takie elementy uważać..

    Cena - jeżeli patrzysz tylko na koszty, to różnica nie będzie wielka
    między płytą a tradycyjnym fundamentem, podbudowa oraz styro pod płytę
    nie jest tanie - w sensie że jest droższe niż analogiczne elementy w
    tradycyjnym fundamencie - ale za to masz tylko jedną wylewkę, brak ścian
    fundamentowych, ław....

    Na szybko o zaletach...

    Izolacja(ciągłość) - jaką nie uzyskasz przy tradycyjnym fundamencie..

    Przy wykonaniu własnoręcznym prawdopodobnie wyjdzie taniej i/lub łatwiej
    niż tradycyjne fundamenty, nie trzeba przenosić dziesiątek ton bloczków
    betonowych i zaprawy, a za wszelkie fuszerki wynikające z braku precyzji
    wykonania będziesz mógł winić tylko siebie.

    Jak bym robił "ekipami" to bym raczej się skłonił ku tradycyjnym
    fundamentom, tam mniej mogą spieprzyć, bardziej znana technologia, ale
    że robiłem sam, a i czas mnie nie gonił to zrobiłem płytę, pewnie i parę
    groszy w portfelu zostało..

  • 3. Data: 2015-04-13 11:32:01
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 13 Apr 2015 08:44:18 +0200, albercik napisał(a):

> [...]
    > uszkodzić ostrymi drutami - zbrojarze nie zawsze są delikatni,
    > przeważnie na ich etapie pracy nie muszą na takie elementy uważać..

    Zawsze można zrobić je później z dodatkową wylewką. I skasować ew. mniejsze
    nierówności.

> [...]
    > między płytą a tradycyjnym fundamentem, podbudowa oraz styro pod płytę
    > nie jest tanie - w sensie że jest droższe niż analogiczne elementy w

    Ta różnica nie jest jakaś kosmiczna. Pod zwykłą podłogę na gruncie też
    powinieneś dać izolację. Z kolei pod płytą też nie trzeba wszędzie dawać
    XPS-a i płacić za to nie wiadomo ile.

    > ale za to masz tylko jedną wylewkę, brak ścian
    > fundamentowych, ław....

    Kopania, zasypywania, bez kombinacji z ciągłością izolacji...

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 4. Data: 2015-04-13 11:35:24
    Od: noname <n...@d...pl>

    Dnia 2015-04-13, o godz. 01:02:05
    JK <j...@n...pl> napisał(a):

    > Dobry wieczór,
    > zastanawiam się czy mogę odchudzić kosztorys instalując płytę
    > fundamentową zamiast standardowego fundamentu?

> [...]
    Podaj jaki masz grunt (piach/glina/...) i jak wysoko poziom wód
    gruntowych.
    To chyba jeden z najważniejszych wskaźników.

    Ja wylałem fundamenty w glinie. Koparka wykopała na 40 cm, poszerzyłem
    ręcznie łopatą na stopę (dosyć łatwe w glinie), zalałem stopę betonem,
    obłożyłem ściany 6-7 cm styro xps i fasadowym od wew.), zalałem betonem
    (można wyżej - wtedy dodatkowa deska lub dodać 1-2 warstwy bloczka).
    Dla mnie ważna była mała pracochłonność - większość maszyny (beton
    betoniarnia, koparka), mało rozgrzebanej ziemi, mało noszenia,
    przerzucania itd.

    m.

  • 5. Data: 2015-04-13 11:44:05
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 13 kwietnia 2015 01:02:07 UTC+2 użytkownik JK napisał:
    > Dobry wieczór,
    > zastanawiam się czy mogę odchudzić kosztorys instalując płytę
    > fundamentową zamiast standardowego fundamentu?

    ze niby płyta bedzie tansza od normalnego fundamentu? Pierwsze słysze.

    Ale gdyby juz płyta to rozważyłbym odwrócona wersje - zamiast drogi XPS pod płytą -
    zwykły styropian i wylewka NAD. Ma to sporo zalet np wypusty instalacji dopiero
    póżniej można skorygować.
    Mostki cieplne wieksze ale jesli dom wybudujesz z betonu komórkowego to raczej nie
    poczujesz różnicy. Chyba ze budujesz pasywny -ale nie podejrzewam :)

    b.

  • 6. Data: 2015-04-13 11:45:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-04-13 o 01:02, JK pisze:
> [...]
    > płytę fundamentową?
    >
    > 3. Czy jest jakiś argument za tym, że płyta jest dla mnie złym wyborem?

    Płyta fundamentowa jest mniej pracochłonna. Ekipa wyrobi się w tydzień.
    Fundament potrzebuje co najmniej -3 tygodni. W czasie prac nad nim są
    przerwy technologiczne.

    Płyta będzie tańsza, o ile nie przesadzić z tą jej izolacją. W domu
    drewnianym w ogóle nie ma sensu izolować płyty od dołu - można izolację
    wykonać na jej górnej warstwie z o wiele tańszego styropianu.

    Spotkałem się ostatnio z opinią, że dobrze zaizolowana płyta powoduje
    jedną niedogodność - tak dobrze odcina dom od podłoża, że ten z
    łatwością przegrzewa się latem. Ściany nie mogą oddawać ciepła do gruntu
    i zaczyna robić się na tyle gorąco, że dom trzeba klimatyzować.

    --
    MN

  • 7. Data: 2015-04-13 11:50:43
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-04-13 o 11:44, Budyń pisze:

> [...]
    poczujesz różnicy. Chyba ze budujesz pasywny -ale nie podejrzewam :)

    Tak. Płyta może być tańsza od fundamentu. Tańsza i staranniej wykonana.
    Staranność gratis.

    --
    MN

  • 8. Data: 2015-04-13 11:58:50
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 kwietnia 2015 11:45:08 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Płyta fundamentowa jest mniej pracochłonna. Ekipa wyrobi się w tydzień.
    > Fundament potrzebuje co najmniej -3 tygodni. W czasie prac nad nim są
    > przerwy technologiczne.

    Iiiillleee? Moj ciesla zaczyna razem z koparka i w max dwa dni ma fundamenty
    pod caly dom zaszalowane. Zbrojenie jeden dzien :) Dwie osoby. To wszystko
    zalezy od fachowca.. Sam robilem z ojcem fundamenty przez miesiac. Ale wiem,
    ze da sie DUUUUUUUUUZO szybciej :-) W tydzien to moj ciesla zaszalowal,
    podsteplowal i zazbroil strop 170m2 + duze schody dwubiegowe ze spocznikiem :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2015-04-13 12:05:11
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-04-13 o 11:58, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > podsteplowal i zazbroil strop 170m2 + duze schody dwubiegowe ze spocznikiem :-)

    A przerwy technologiczne? Nie istnieją? Przy budowie płyty przerwa jest
    tylko jedna - na końcu.

    --
    MN

  • 10. Data: 2015-04-13 12:12:11
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 13 kwietnia 2015 12:05:52 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > A przerwy technologiczne? Nie istnieją? Przy budowie płyty przerwa jest
    > tylko jedna - na końcu.

    No fakt - jak ktos buduje bez piwnic to po wymurowaniu scianki fundamentowej
    trzeba czekac przed zasypaniem srodka az zwiaze. O tym nie pomyslalem bo u
    mnie byly piwnice wiec odrazu po rozszalowaniu (2 dni) murarz jechal ze
    scianami w gore :) Ale nie sa to jakies wielkie roznice czasowo!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.