    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: GWC - rurowe vs. żwirowe
    Date: Wed, 11 Jul 2012 09:29:20 +0200

    Użytkownik "Darek" napisał w wiadomości grup

    > Ja zrezygnowałem z GWC po tym jak policzyłem oszczędności na ogrzewaniu -
    > 70zł / sezon.
    > A do chłodzenia latem zamierzam mieć klimę.

    skąd takie wyliczenia? Aż tyle energii elektrycznej pobierał wentylator?

    Nie, nawet go nie uwzględniałem. Po prostu rekuperator daje na tyle duże
    oszczędności, że już nie ma za bardzo co oszczędzać.

    Przykładowo:
    - koszt ogrzewania domu 3 tys. / sezon
    - przez wentylację ucieka 20% -> 600zł
    - rekuperator odzyskuje 80% -> 480zł

    Czyli maksimum ile możesz zaoszczędzić dodając GWC przed rekuperator to
    120zł. To jest maksimum! Tyle byłoby oszczędności gdyby z GWC wychodziło
    powietrze o temp. takiej jak w domu, a wychodzi tylko +5.

    Te 70zł wyszło mi z dokładnego liczenia z uwzględnieniem tych +5
    wychodzących z GWC, ale to nie są obliczenia na krótki post.

    > To był jedyny powód czy coś jeszcze? Ale skoro już miałeś GWC to z jakiego
    > powodu zrezygnowałeś skoro nadal i tak miałeś jakąś tam oszczędność?

    Nie ja _najpierw_ policzyłem a później zrezygnowałem z jego budowy :-)

    > miałeś żwirowe czy rurowe?
    > Faktycznie aż tak uciążliwe?

    Nie miałem, ale oglądałem kilka rurowych i jeden żwirowy.

    > no dochodzę do tego przekonania, jednak niejestem jeszcze na 100% pewien
    > co
    > do rodzaju wentylacji, aktualnie jestem na etapie przekonywania samego
    > siebie.

    Jeśli jesteś jeszcze przed budową. To możesz sporo zaoszczędzić: poczynając
    od fundamentów pod komin, poprzez sam komin na cegłach klinkierowych albo
    kształtkach do części nad dachem kończąc. No i jak doświadczenie grupy
    pokazuje kominy czasem przeciekają.

    > przeglądałem ofertę reku i faktycznie ceny spadły w ostatnich latach,
    > tylko
    > że sam nie wiem na ile skuteczne będą takie za 3k - 5k...

    Skuteczność pojedynczego wymiennika krzyżowego wynosi ok. 50% to i tak
    więcej niż da Ci GWC.
    ps. Oczywiście marketingowcy będą twierdzić, że więcej, ale nie wierz im :-)
    musiałby to być bardzo duży wymiennik, a gdy rekuperator jest duży to taniej
    wyjdzie wstawienie dwóch małych wymienników krzyżowych albo jednego
    przeciwprądowego.

    Dla ułatwienia:
    1 krzyżowy - 50%
    2 krzyżowe - 75%
    Przeciwprądowy - 80%

    To są wartości przybliżone ale realne. Teoretyczne są wyższe i marketingowcy
    będą o nich wspominać, ale nie warto ich brać do obliczeń.

    Pozdrawiam
    Ergie