    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 14 Jan 2013 05:40:38 -0800 (PST)
    Subject: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    From: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2013 10:11:49 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
    > witam
    >

    > Pewien znajomy wymyślił sobie że w niedziele po kościele zagrzeje
    >
    > 24litrów w bojlerze za pomocą pieca na węgiel. W poniedziałek rano to
    >
    > ciepło odzyska za pomocą pompy, samochodowej chłodnicy i wentylatorów.
    >
    > Pytanie do wróżki z praktyką. na jak długo wystarczy ciepła żeby w ten
    >
    > sposób odzyskiwać tyle energii ile daje 5kW "farelek". Albo inaczej.
    >
    > zakładając że trzeba będzie ogrzać mieszkanie 50m2 w starym bloku,
    >
    > nieocieplonym, o 10 stopni i utrzymać tą temperaturę, na jak długo

> [...]

    Żaden milion zmiennych. Wstawia farelkę do pomieszczenia i mierzy miernikiem mocy ile
    zużywa energii na utrzymanie jakiejś tam temperatury. Potem z wzoru jakiego uczą na
    fizyce w podstawówce Q=m x c x (t2-t1) oblicza ile ciepła ma zmagazynowane w
    zbiorniku. Przelicza na kilowaty i może sobie podzielić te obliczone ze zmierzonymi.
    A tak przy okazji. Znam kogoś kto z likwidowanego po dziewięćdziesiątym roku punku
    naprawy lodówek kupił za cenę złomu ze sto sztuk chłodnic od lodówek. Tych czarnych
    kratek co są z tyłu lodówki. Zrobił z nich grzejniki. Połączył po 2,3,4 chłodnice
    równolegle. Grzeje to u niego doskonale. Kiedyś w firmie naprawiającej chłodnice
    samochodowe ogrzewanie było zrobione na chłodnicach samochodowych zamiast na
    kaloryferach. Chłodnica samochodowa to bardzo dobry zamiennik grzejnika jeśli
    zapewnić jej pracę przy ciśnieniach podobnych jak w samochodzie. Jest małą a może
    rozproszyć bardzo duzą moc.