    Date: Mon, 14 Jan 2013 17:50:55 +0100
    From: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów

    W dniu 14.01.2013 16:10, Marek Dyjor pisze:

    >(..)

    > arkusz i policzyć, obliczenia na poziomie fizyki ze szkoły podstawowej

    Dziękuję za odpowiedzi, chylę głowę przed krytykantami mojej wiedzy, ale
    to nie lenistwo, to zaufanie do jedynie do praktyki

    kolega wcześniej napisał:

    240 litrów wody o temp. 100 st.C przy schłodzeniu do 20 st. C daje 80 MJ
    ciepła

    Tylko że tu właśnie pytanie do osób które mają bojler elektryczny. jaka
    jest bezpieczna temperatura wody? 100 stopni - raczej nie. 90? Drugie
    pytanie. o ile spadnie temperatura wody w bojlerze (fabryczny. ale
    dobrej klasy) po 12-18 godzinach? Trzecie pytanie. w tym pomieszczeniu
    ma być temperatura ponad 20 stopni, więc jak woda będzie miała 20 stopni
    to układ będzie miał zerową wydajność. Kto ma tak sterowane kaloryfery,
    że ich temperatura jest troszkę wyższa od pokojowej? Ile musi być wyższa
    żeby wogóle można było mówić o grzaniu pomieszczenia, w sensie odczucia
    człowieka a nie fizyki molekularnej?
    ToMasz

    Ps ja założyłem spadek temperatury z 90 do 40 stopni, z dodatkowym
    zastrzeżeniem że przez połowę czasu to będzie miało "kopa" potem tylko
    utrzymywało to co zostało ogrzane. TAk czy siak, byłem dużo bliżej

    PS2
    sam pomysł nie jest głupi. JAkbym miał budować dom, zastanowiłbym się
    czy nie zbudować jakiegoś zbiornika na parę m3 pod domem. wszystko
    zlaeży od ceny. Beczki stalowe na olej 208 litrów mają cene złomu. Łapię
    do takich deszczówkę i minimum 3 lata wytrzymują.