  • 41. Data: 2011-07-15 12:03:04
    Temat: Re: Jak głęboko oprawić okno? A wymiary okien to dobre?
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "ŁC" <a...@r...to> napisał w wiadomości
    news:1bwqp29wgt2fh$.19z1gsph3z4vt.dlg@40tude.net...
    > Wiem i nie tylko słyszałem, ale także widziałem.
    > Wilgotność drewna 6% - względna czy bezwzględna? Napisz skąd i w jaki
    > sposób uzyskałeś taki wynik.

    Nie pamiętam już dokładnie :/ Jakies analizy robilem dosc dawno temu, tylko wnioski
    mam takie ze nie ma sie co przejmowac wilgocia. Nie chce mi sie szukać. Jak ktos mi
    udowadni ze sie myle to bedę szukał argumentów :-)

    > BTW, budowałeś z drewna o takiej wilgotności? :->

    Nie, było suszone ale nie az tak.

    b.

  • 42. Data: 2011-07-15 12:43:20
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > mylisz wilgotnosc powietrza z wilgotnoscia drewna

    nie, nie mylę, mówię cały czas o wilgotności powietrza... ale
    wilgotność drewna zależy od wilgotności powietrza w miejscu gdzie się
    ono znajduje... szczególnie wilgotność na jego powierzchni, gdzie
    gnicie i pleśń następują dość szybko...
    A meble w domiu ci gniją? Przeciez masz tam powietrze o wilgotnosci
    70% :)

    nie, nie gniją... (choć pranie nie dosycha...)... a wiesz dlaczego? bo
    jest wentylacja, słońce i odpowiednio wysoka temperatura... i wilgoć
    nie skrapla się na powierzchni (pomijając rury i spłuczkę
    sedesową...), ale zgniły mi kiedyś w wilgotnej piwnicy, gdzie te
    powyższe warunki nie były spełnione... a przypominały mi raczej
    wnętrze twojej ściany ocieplonej styropianem...

    > dla pary i dla ciepła :-)

    głównie dla pary (jeśli się tam znajdzie z nieszczelności, o których
    piszesz poniżej, że teoretycznie nie zakładasz...)
    ciepło minimalnie, bo to nie szczelina jak między deskami i dachówką,
    gdzie hula wiatr... tutaj nie ma wlotów powietrza... tylko wylot przy
    kalenicy, a wilgotne powietrze ucieka konwekcyjnie do góry bez
    pośpiechu... :-)

    > chcialbym zauwazyć ze rozmawiamy o budynku wykonanym prawidłowo, a jedynie jako
    przypadki szczególne należy uwzględnić awarie.

    to nie awaria, tylko norma przy budynku z drewna, które pracuje i
    zmienia wymiary, idealnej szczelności nie uzyskasz i trzeba to przyjąć
    za pewnik przy budowaniu z czegoś takiego...

    > Na razie rozważamy budynek nie-awaryjny i tą straszliwą dyfuzje pary wodnej.

    no to rozważajmy, ale bez demonizowania... :-) masz szkielet
    drewniany, odcinasz na ile się da migrację wilgoci z wnętrza folią
    (zimą) i z otoczenia membraną (latem, szczególnie wilgotnym) i co...?
    oklejasz wszystko styro i śpisz spokojnie?... ja bym nie spał, pęknie
    rura w ścianie, zawieje śniegiem pod ewelację, spłynie coś po belkach
    z dachu... sto innych możliwości, które prędzej czy później się
    wydarzą (u mnie się wydarzyły...) i masz w ścianie kiszonkę z
    grzybami... :-)
    BTW pamiętam jak dobrych parę lat temu na wsiach w moim regionie
    "ozdabiano" stare chałupy plastikowym sidingiem lub taniej zwykłą
    papą, nikt tam nie kupował jakiś paneli wentylacyjnych, czy
    dystansów... takerowało się jak leci, było "ładnie"... po pary latach
    równie szybko zrywano ze zgniłych ścian ten plastik, pomstując na
    "hamerykańską" technologię... a wszystko jest dla ludzi, nawet
    drewniany dom ocieplić można styropianem, ale trzeba wiedzieć jak, a
    przede wszystkim, po co?...

    pozdrawiam
    s_13