  • 1. Data: 2011-01-08 17:20:57
    Temat: Re: Jakie kolektory?
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    >> Konkretnie, jakie?! :)
    >
    > Ulrich.

    Ulrich są fajne bo... są tanie. Spójrz na porównanie mocy ulricha i np. fottona.
    Porównaj sprawność dla różnych delta T, czyli różnic temperatury czynnika i
    otoczenia. No i na powierzchnię apertury dla tej samej ilości rur.
    Też o ulrichu na początku myślałem, ale porównanie ich parametrów z innymi, moim
    zdaniem, je dyskwalifikuje.

    > Rok testowalem rurowe a teraz testuje polaczenie jednych i drugich. O
    > producentach wole nie pisac zeby nie bylo tendencyjnie, choc to nie tajemnica.

    > Jak zaczniesz te rury wymeniac to cala zabawa traci sens.

    A jaka jest ich trwałość? Nie znalazłem w sieci takich informacji.

    > Tylko ze heat pipe to podowjne szklenie a wiec i sprawnosc optyczna mniejsza.
    > Jak peknie w obudowie kolektora to nawet o tym nie bedziesz wiedzial co mialo
    > miejsce u mnie. Jedne i drugie zima dosc czesto bywaja

    A jak Ty się zorientowałeś, że coś puściło?

    > oszronione, wiec zapomnij o ich wyzszosci. Snieg przy wyzszych temp. stopi sie
    > pozniej jak na plaskich a to i tak bez wiekszego znaczenia bo zima slonca jest
    > malo i krotko. Jedyna sluszna opcja to kolektory przed domem, gdzie dostep do
    > nichc jest latwy, ale tu czekaja inne niespodzianki.
    > W porownaniu z plaskimi zajmuja wiecej miejsca bo powierzchnia aperytury jest
    > znacznie mniejsza od powierzchni kolektora brutto a wiec i miejsca przewidziec
    > trzeba znacznie wiecej.

    Ja na oko mogę przeznaczyć jakieś 2,5x4m2 dachu na solary i takich połaci mam 2
    od południa.
    Zmieści się nawet dodatkowy wyłaz dachowy nad kolektorem aby można było z niego
    usuwać śnieg.
    Zatem miejsca mam dużo. Do tego np. kolektory fotton mają znacznie większą
    powierzchnię apertury od ulricha przy mniejszych gabarytach.
    Wygląda na to, że np. z kolektora 2x20 rur fotton (4 x 1,7m) można wyciągnąć
    jakieś 1962W przy różnicy temperatur 70K (apertura 4,8m2).
    Z ulricha 2x20 rur (4 x 1,6m) można wyciągnąć 1140W
    Ceny kolektorów podobne, a moce zupełnie inne...

    --
    Bartek

  • 2. Data: 2011-01-08 18:00:43
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > rur.
    > Też o ulrichu na początku myślałem, ale porównanie ich parametrów z
    > innymi, moim zdaniem, je dyskwalifikuje.

    Wszystko fajnie, ale nie pisalem o porownywaniu ich parametrow. Co do
    szczegolow zgoda, ale reszta pozostaje bez zmian. Ja Ciebie na nie namawiam,
    zaplacilem za nie malo i relatywnie... wyszlo mi tanio. :-)

    > A jaka jest ich trwałość? Nie znalazłem w sieci takich informacji.

    No wlasnie, kto to wie... :-)

    > A jak Ty się zorientowałeś, że coś puściło?

    Wyjmowalem wszystkie rury po roku, gdyby nie to siedzialoby tak i
    dwadziescia lat.

> [...]
    > Zatem miejsca mam dużo. Do tego np. kolektory fotton mają znacznie większą
    > powierzchnię apertury od ulricha przy mniejszych gabarytach.

    No tez to zauwazylem i zastanawiam sie z czego to wynika. Albo odstepy
    miedzy rurami sa mniejsze, albo rury sa ciensze. Absorbera nie zmniejsza,
    wiec moze prozni w nich mniej?

    Pozdro.. TK