    From: Jan Werbiński <j...@j...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Klimatyzacja Fujitsu czy LG? Inwerter?
    Date: Tue, 7 Apr 2009 10:50:59 +0200

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...net> napisał w wiadomości
    news:grekkm$sfu$1@node1.news.atman.pl...

    > Na pewno odpada, czy na pewno multisplita ? :) Jeśli pierwsze, to raczej
    > tak. Nie chodzi tu o małą sprawność, tylko o przewymiarowanie - będziesz
    > miał gwałtowne skoki temperatury w pomieszczeniu.

    Zakładam użycie osobnych splitów. Multisplit nie ma u mnie sensu.
    O ile dobrze rozumiem to inwerter potrafi płynnie pracować, a zwykłe tylko w
    systemie 0-1.
    Zatem w kwestii skoków temperatury inwerter wygrywa.

    > Mają, ale nie w sytuacji gdy przy zapotrzebowaniu na moc chłodniczą na
    > poziomie 2.5kW chcesz stosować system o minimalnej mocy 3.5kW. Pamiętaj,
    > że zapotrzebowanie na moc chłodniczą a grzewczą to dwie różne wartości - w
    > naszym klimacie zapotrzebowanie na moc grzewczą jest większe, bo średnia
    > różnica temperatur jest większa w zimie niż w lecie. W lecie jest to nie
    > więcej niż 10 stopni, w zimie będzie to dwa razy tyle (i to wyłącznie w
    > zakresie wydajnej pracy pompy ciepła, czyli nawet nie w zimie a w okresie
    > przejściowym).

    Nie dotyczy, bo poniżej pewnej temperatury będę grzał piecami. Klima będzie
    używana tylko do momentu, w którym jej używanie będzie tańsze.

    > Eee, skoro jako alternatywę chcesz mieć grzanie prądem, to *zawsze* pompa
    > ciepła będzie ekonomiczniejsza. Ogrzewanie prądem jest równoważne pompie o
    > COP równym jedności a prawdziwa pompa ciepła zawsze ma COP większy od 1
    > (bo w trybie grzania do efektywności obiegu termodynamicznego dodaje się
    > moc cieplną sprężarki, czyli z grubsza moc pobieraną z sieci).

    Nie zawsze.
    Klimatyzacją mogę grzać głównie w I taryfie za 0,60 zł/kWh, a prądem piecami
    akumulacyjnymi _wyłącznie_ w II taryfie 0,25zł/kWh. Zatem COP 2,4 (0,6/0,25)
    daje teoretyczną równowagę kosztów. Do tego dochodzi zużycie sprężarek i
    klimatyzacji vs niezużywające się praktycznie piece. Zaleta klimy, to
    nagrzanie pomieszczenia natychmiast po przyjeździe z kilkudniowej
    nieobecności, a w przypadku pieców trzeba przewidzieć i kombinować z
    programowaniem. U mnie będą piece i klima.

    Fachowiec od klimy powiedział, że split o mocy chłodniczej 3,5 (tym samym
    grzewczej >4kW) będzie odpowiedni na pomieszczenie 30m2 2,6 m wysokie. Moc
    oddawana urządzeń elektrycznych latem, to średnio poniżej 300W. Zakładam
    użycie wyłącznie urządzeń LG lub Fujitsu. Teraz pytanie, który model wybrać?

    PS Podobno filtry to bajer, bo niektóre działają tylko przez pierwsze 3
    lata, a potem trzeba coś (czego nikt nie sprzedaje) wymieniać. Czy to
    prawda, że nie warto dopłacić za filtr?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/