eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieKosiarka spalinowa z napędem i elektrycznym rozrusznikiem › Re: Kosiarka spalinowa z napędem i elektrycznym rozrusznikiem
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 27 May 2019 23:56:59 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Kosiarka spalinowa z napędem i elektrycznym rozrusznikiem
    From: WS <L...@c...pl>

    On Monday, May 27, 2019 at 11:27:58 PM UTC+2, Uzytkownik wrote:

    > Silniki o mocach rzędu 5-6KM uzyskują momenty rzędu 11-12Nm.
    >
    > Zobaczmy jak to jest z silnikami elektrycznymi.
    >
    > Jeżeli chodzi o silniki elektryczne to ich moment obrotowy nie spada tak
    > gwałtownie wraz z prędkością obrotową jak to jest w silnikach
    > spalinowych.

    No OK, ale w kosiarce silnik ma praktycznie stale obroty (pewnie zalezy od
    producenta, ale gdzies miedzy obrotami maks momentu a maks mocy)

    > Ponadto w przypadku silników elektrycznych podaje się moc
    > ciągłą silnika tak samo z resztą jak powinno się podawać w przypadku
    > silników spalinowych. Niestety często firmy produkujące silniki
    > spalinowe, podają moc maksymalną silnika zamiast mocy ciągłej. Nie jest
    > to zbyt duża różnica w przypadku silników spalinowych, ale w przypadku
    > silników elektrycznych moc chwilowa potrafi o wiele przekroczyć moc
    > nominalną i dlatego w przypadku napotkania noża na duży opór dysponuje
    > on o wiele większą mocą i ogromnym momentem obrotowym.

    U mnie jest regulator obrotow i przy wiekszym oporze "slychac", ze zwieksza dawke
    paliwa, pociagniecie reka za cieglo momentalnie zwieksza obroty na 1-2 sek, po czym
    regulator obniza je do standardowych (nie pozwalajac sie rozkrecic silnikowi)
    Dodatkowo beben/tarcza swoje wazy i pracuje troche jak kolo zamachowe, rozkrecanie go
    przy starcie powoduje zauwazalne obciazenie silnika.

    > W skrócie trzy modele kosiarek o mocach silników: 1200W, 1300W, 1400W
    > dysponują momentami obrotowymi: 13Nm, 16Nm, 17Nm.
    >
    > Jedna z najnowszych kosiarek Bosch z silnikiem elektrycznym zasilanym
    > akumulatorem o napięciu 36V uzyskuje moment obrotowy do 23Nm - to jest
    > prawie 2 razy więcej od najmocniejszych kosiarek spalinowych do użytku
    > domowego, które uzyskują maksymalne momenty na poziomie 13Nm.

    A ten moment to gdzie mierzony? Na wale silnika? przy jakich obrotach? Sa jakies
    przekladnie (u mnie np. jest, ale wiekszosc spalinowych ma noz bezposrednio na wale)?
    Bo sie to troche kupy nie trzyma...

    Podstawowy wzor to

    moc = moment razy obroty

    wiec jesli na nozu ma 2x wiekszy moment przy podobnej badz mniejszej mocy to obroty
    tez sa ponad 2x mniejsze...

    Elektryczne silniki w samochodach fajnie sie sprawuja wlasnie ze wzdledu na
    charakterystyke, ale w kosiarce? Tam utzymuje sie stale (optymalne) obroty caly czas.
    Czyli wykres poza b.bliskimi okolicami obrotow predkosci pracy praktycznie nie ma
    znaczenia. Jesli go zaczyna dusic, to znaczy ze za slaby do pracy jaka wykonuje ;)