  • 1. Data: 2012-05-03 11:32:10
    Temat: Miedź -> Plastik
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Czy istnieje jakieś przeciwwskazanie aby w instalacji CO uzywać plastiku
    a nie miedzi? Mam sporo miedzi w kotłowni. Przy przeróbkach taniej chyba
    wyjdzie bawić sie plastikiem a nie miedzą. Jakies za / przeciw?

    Chyba jedyne "za" jakie mogę wymyśleć to: łatwość demontażu i mozliwość
    pomiaru temperatury stykowo z dużą dokładnością.

  • 2. Data: 2012-05-03 14:22:45
    Temat: Re: Miedź -> Plastik
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    >
    > Chyba jedyne "za" jakie mogę wymyśleć to: łatwość demontażu i mozliwość
    > pomiaru temperatury stykowo z dużą dokładnością.

    Nie ma żadnych przeciwwskazań o ile spełnione są warunki doboru lub
    dostosowania do rodzaju kotłowni.

  • 3. Data: 2012-05-03 15:30:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-03 14:22, Plumpi wrote:
    > Nie ma żadnych przeciwwskazań o ile spełnione są warunki doboru lub
    > dostosowania do rodzaju kotłowni.

    Czy te warunki stanowi jakieś prawo czy jest to zwykła praktyka ?

  • 4. Data: 2012-05-03 16:32:23
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > Czy te warunki stanowi jakieś prawo czy jest to zwykła praktyka ?

    Jedno i drugie.

  • 5. Data: 2012-05-04 15:44:45
    Od: <m...@i...pl>

> [...]
    |
    | Chyba jedyne "za" jakie mogę wymyśleć to: łatwość demontażu i mozliwość
    | pomiaru temperatury stykowo z dużą dokładnością.

    Jak masz piec weglowy i ci sie woda czasem moze zagotowac to daj spokoj z
    plastikiem

  • 6. Data: 2012-05-04 18:44:05
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 04-05-2012 o 15:44:45 <m...@i...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > plastiku
    > chyba

    > Jak masz piec weglowy i ci sie woda czasem moze zagotowac to daj spokoj z
    > plastikiem
    Dlaczego? byle jaki pex wytrzymuje 95st i 6 bar, dobrej firmy wytrzyma
    105st
    a na pewno będzie tańszy od miedzi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2012-05-04 19:35:16
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > Dlaczego? byle jaki pex wytrzymuje 95st i 6 bar, dobrej firmy wytrzyma
    > 105st
    > a na pewno będzie tańszy od miedzi.

    Zagwarantujesz, że para wodna w gotującym się kotle na pewno nie osiągnie
    200stC?
    Już kilka razy widziałem rozlutowane rury miedziane po zagotowaniu kotła, a
    przecież cyna do lutowania rur miedzianych nie topi się poniżej 200stC.

  • 8. Data: 2012-05-05 09:47:31
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 04-05-2012 o 19:35:16 Plumpi <a...@a...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zagwarantujesz, że para wodna w gotującym się kotle na pewno nie
    > osiągnie 200stC?
    Normalnie nie powinna bo gotująca woda stabilizuje temp na 100 st
    oczywiście
    o ile instalacja jest otwarta, aby uzyskać 200 trzeba się postarać :)
    Ale oczywiście masz rację, przyjąłem że instalacja kotłowa jest prawidłowa
    i ze zładu woda się nie wygotuje, ale jak widać po ostatniej zimie i
    wybuchających
    piecach różnie z tym jest.

    > Już kilka razy widziałem rozlutowane rury miedziane po zagotowaniu
    > kotła, a przecież cyna do lutowania rur miedzianych nie topi się poniżej
    > 200stC.
    Wtedy ani PEX ani miedź tylko stal pomoże :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2012-05-05 10:15:33
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]

    Ale oczywiście masz rację, przyjąłem że instalacja kotłowa jest prawidłowa
    i ze zładu woda się nie wygotuje, ale jak widać po ostatniej zimie i

    woda nie musi się WYGOTOWAĆ. W momencie zawrzenia, para wydziela się z całej
    objętości wody w kotle tworząc korek parowy wstrzymujący obieg. W
    przestrzeni korka para nadal jest ogrzewana przez palenisko i tam
    temperatura rośnie bardzo szybko. Woda w pozostałej części stoi więc też
    ogrzewa się szybciej powodując jeszcze większe wydzielanie pary i wzrost
    ciśnienia. Potem następuje wyrzut tego co stoi nad parą i wyrzut samej pary.
    Następuje jeżeli instalacja ma prawidłowo wykonaną rurę bezpieczeństwa (nie
    mylić z rurą wzbiorczą) i stanie się to szybciej niż rozsadzenie kotła o
    płaskich ścianach wymiennika.
    Temperatura paleniska w przypadku rusztu wodnego może oscylować około 1000
    stC. Ogrzewanie przestrzeni korka parowego pełną mocą kotła może doprowadzić
    zgromadzoną parę do temperatur zbliżonych do temperatury pary przegrzanej -
    suchej a ta w zależności od ciśnienia będzie na poziomie co najmniej
    kilkuset stopni.
    Do tego dochodzą zwłaszcza w najtańszych kotłach dość daremne wskazania
    czujnika temperatury. Ostatniej zimy miałem u klienta taką sytuację że co
    rusz gotowała mu się woda w kotle na ekogroszek. Odczyt temperatury był np
    na poziomie 45 stC z wpustu w kotle przeznaczonym do tego celu. Rura
    wylotowa parzyła. Wystarczyło przepiąć czujnik na rurę by okazało się że
    woda ma 70 st C a nie 45.

  • 10. Data: 2012-05-05 21:38:46
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 05-05-2012 o 10:15:33 Jackare <1...@t...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > wybuchających
    > piecach różnie z tym jest.
    >

    > woda nie musi się WYGOTOWAĆ. W momencie zawrzenia, para wydziela się z
    Wcale nie musi, taka instalacja jest podwójnie źle zrobiona, po 1 kocioł
    musi
    mieć odpowiednie zabezpieczenia, po 2 powinien być odpowiedniej mocy,
    ale jak ludzie biorą pana Juzia to tak jest, bo pan Juzio obojętne czy
    nowy dom
    czy stary czy ocieplony czy nie wszędzie daje piec min 25KW.
    Potem są takie efekty jak opisujesz.

    --
    Pozdr
    JanuszK