    From: "Jackare" <1...@t...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Miedź -> Plastik
    Date: Sat, 5 May 2012 10:15:33 +0200

    news:op.wdtrxhek1cvm6g@lap...
    Dnia 04-05-2012 o 19:35:16 Plumpi <a...@a...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zagwarantujesz, że para wodna w gotującym się kotle na pewno nie osiągnie
    > 200stC?
    Normalnie nie powinna bo gotująca woda stabilizuje temp na 100 st
    oczywiście
    o ile instalacja jest otwarta, aby uzyskać 200 trzeba się postarać :)
    Ale oczywiście masz rację, przyjąłem że instalacja kotłowa jest prawidłowa
    i ze zładu woda się nie wygotuje, ale jak widać po ostatniej zimie i
    wybuchających
    piecach różnie z tym jest.

    woda nie musi się WYGOTOWAĆ. W momencie zawrzenia, para wydziela się z całej
    objętości wody w kotle tworząc korek parowy wstrzymujący obieg. W
    przestrzeni korka para nadal jest ogrzewana przez palenisko i tam
    temperatura rośnie bardzo szybko. Woda w pozostałej części stoi więc też
    ogrzewa się szybciej powodując jeszcze większe wydzielanie pary i wzrost
    ciśnienia. Potem następuje wyrzut tego co stoi nad parą i wyrzut samej pary.
    Następuje jeżeli instalacja ma prawidłowo wykonaną rurę bezpieczeństwa (nie
    mylić z rurą wzbiorczą) i stanie się to szybciej niż rozsadzenie kotła o
    płaskich ścianach wymiennika.
    Temperatura paleniska w przypadku rusztu wodnego może oscylować około 1000
    stC. Ogrzewanie przestrzeni korka parowego pełną mocą kotła może doprowadzić
    zgromadzoną parę do temperatur zbliżonych do temperatury pary przegrzanej -
    suchej a ta w zależności od ciśnienia będzie na poziomie co najmniej
    kilkuset stopni.
    Do tego dochodzą zwłaszcza w najtańszych kotłach dość daremne wskazania
    czujnika temperatury. Ostatniej zimy miałem u klienta taką sytuację że co
    rusz gotowała mu się woda w kotle na ekogroszek. Odczyt temperatury był np
    na poziomie 45 stC z wpustu w kotle przeznaczonym do tego celu. Rura
    wylotowa parzyła. Wystarczyło przepiąć czujnik na rurę by okazało się że
    woda ma 70 st C a nie 45.