  • Data: 2019-08-26 22:50:51
    Temat: Re: Moc pieca gazowego vs potrzeby domu
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-08-24 o 04:05, Robert Polkowski pisze:

    > I masz racje, przepływowe grzanie wody to samo zło.
    >
    > Robek

    Bzdury.

    Grzanie przepływowe ma wady, ale też ma szereg zalet. Tak samo z resztą
    jak grzanie wody kotłem 1-funkcyjnym w zewnętrznym zasobniku.

    Najczęstszymi zarzutami przy grzaniu przepływowym są:

    1. Mała stabilność temperatury - wszystko zależy od kotła oraz doborów
    przepływu. Zazwyczaj jest to wina instalatora, który nie umie dobrać
    instalacji. Jeżeli ktoś liczy, że kocioł o mocy np. 20-25kW zapewni
    ciepłą wodę w 3 łazienkach z deszczownicami i kuchni jednocześnie to
    jest w dużym błędzie. Ale nie zawsze jest potrzeba używania 3 łazienek w
    tym samym czasie i wtedy spokojnie kocioł 2-funkcyjny jest w stanie dać
    radę. W przypadku korzystania z jednej łazienki w zupełności wystarczy
    kocioł 2-funkcyjny, zapewniając stabilną temperaturę, pod warunkiem, że
    jest to dobry kocioł.

    2. Mówi się, że w przypadku kotłów 2-funkcyjnych trzeba długo czekać na
    ciepłą wodę. Oczywiście jak instalacja jest spierd.... to trzeba długo
    czekać na ciepłą wodę. W rzeczywistości, wiele kotłów posiada funkcję
    tzw. komfortu, który polega na utrzymaniu wewnętrznego wymiennika
    ciepłego, aby woda ciepła zaczęła lecieć zanim odpali palnik. W takich
    kotłach nie ma najmniejszego problemu, aby zrobić cyrkulację CWU.

    3. Zarzuca się, że w przypadku kotłów 2-funkcyjnych nie ma możliwości
    zrobienia cyrkulacji CWU - jest to nieprawda, a odpowiedź jest powyżej.

    Kotły 2-funkcyjne mają natomiast ogromną przewagę nad kotłami
    1-funkcyjnymi z zasobnikiem - w przypadku kotła 1-funkcyjnego ilość
    dostępnej wody jest ograniczona pojemnością zasobnika. Jak zostanie
    wyczerpana ta ilość to trzeba czekać na kolejną porcję, a podczas
    korzystania z zasobnika towarzyszy stopniowy spadek temperatury wody. W
    przypadku kotła 2-funkcyjnego możemy korzystać z ciepłej wody przez
    dowolnie długi czas i nie musimy czekać na dogrzanie kolejnej porcji.
    Zasobnik 150 litrów zazwyczaj jest za mały. Chyba, że jest to zasobnik
    typu zbiornik w zbiorniku, który posiada bardziej wydajne grzanie niż
    wszelkie zasobniki z wężownicami czy płaszczami wodnymi.

    Wadami kotłów 1-fuinkcyjnych + zasobnik są:

    1. Duże straty ciepła, im większy zasobnik tym większe straty.

    2. Konieczność czekania na nagrzanie kolejnych porcji wody w przypadku
    zbyt małej pojemności zasobnika.

    3. Bardzo długie nagrzewanie zasobnika z wężownicą czy też z płaszczem
    wodnym.

    4. Rozwój bakterii legionelli.

    Najlepszym rozwiązaniem jest kocioł 2-funkcyjny i niewielki zasobnik
    warstwowy np. 80-100 litrów. Taki zestaw posiada wszystkie zalety kotłów
    1-funkcyjnych jak i 2-funkcyjnych i nie posiada ich wad.