  • 101. Data: 2019-07-26 16:23:57
    Temat: Re: "Mój prąd" - nowe dofinansowanie na panele
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Myjk napisał:

    > Ponieważ źródło ma zbyt niską temperaturę aby je sensownie wykorzystać w
    > zastałych warunkach. Dałoby się "lepiej" gdyby powstała odrębna sieć, ale
    > to z kolei absurdalnie wysokie pieniądze, w ogóle z założenia absurdalny
    > pomysł.

    Ma znacznie wyższą, niż potrzeba przy nowoczesnym ogrzewaniu domu. Wystarcza
    też do grzania wody użytkowej. Do skoku na kasę, czyli do produkcji prądu
    faktycznie się nie nadaje -- ale o tym ojciec inwestor był uprzedzony.
    Argumentu o absurdalności inwestowania w nowe technologie jakoś nie kupuję.
    (Nie, nie jestm fanem Rydzyka.)

    > Ja to część ogółu, więc nie jest.

    W takim razie nic nie jest. Liberum veto -- skoro tak rozmawiamy, będę
    z tej złotej wolności korzystał.

    > Ale ja nie czekam, kupuję pompę za swoje, podobnie jak panele, oraz EV.

    No to fajnie, jeśli tak, to się nie wtrącam w zakupy.

    > Chciałbym żeby inni po zwykłej analizie za i przeciw robili to samo,
    > za swoje,

    Hola, hola! Skoro robią za swoje, to robią to co oni uważają,
    a nie to samo, co kto inny uznał za dobre.

    > niestety mamy beton, silnie uzbrojony i ludzie nadal kupują nowe
    > smrody spalinowe, czy to do domu czy na ulicę.

    W sumie mała róznica, czy ktoś smrodzi osobiście, czy per procura.
    Jednak do tych pierwszych szacunek mam większy. Za odwagę.

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2019-07-26 16:53:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Myjk napisał:

    > No właśnie, ale niektórzy tego nie pojmą, bo nie chcą (albo
    > nie potrafią) pojąć. Za krótki wzrok mają aby to objąć.

    Kilka lat temu zabrali mnie dojednego nawiedzonego, który chciał
    się ze mną zakładać, że już za rok, za momencik, będzie miał
    urządzenie do ładowania akumulatorów samochodu odpadową energią
    elektromagnetyczną z powietrza. Oczywiście jako człowiek uczciwy
    odmówiłem zakładu ("o każde pieniądze", jak proponowała druga
    strona. Potrafię pojąć jakimi drogami chodzą myśli wynalazców
    perpetum mobile.

    > Za to w dzień mniejsza emisja z tej elektrowni, bo pracują PV.

    A jak się ma ta mniejsza dzienna emisja do niemożności chwilowego
    zmniejszenia mocy turbozespołu? Czy wręcz do utrzymywania wszystkich
    na najwyższej mocy -- by nocą za grosze sprzedawać "jałową energię"?

    > Ale to oczywiście mało istotne.

    Bardzo istotne.

    > Ale była o tym dyskusja niedawno w wątku o PV. To jest już powszechne, kWp
    > mógłby już teraz kosztować poniżej 3000zł/kWp. Ale kosztuje średnio 4600.
    > I tylko dlatego nadal nie ma większości.

    Czyli jak PV będzie po 3000zł/kWp, o to pompociepłowcy bez PV się zapłaczą,
    bo elektrownia im wypowie umowy na tanią energię w nocy?

    --
    Jarek

  • 103. Data: 2019-07-27 11:20:18
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 26 Jul 2019 04:58:43 -0700 (PDT), Budyń

    > padła kwota 150mld której rząd nie bedzie musiał oddac

    Pytałem o realną wartość "okradzenia", literalnie kto i ile sobie do
    prywatnej kieszeni z tego napchał.

    > nieudolne rzadządzanie jest nieudolnym zarządzaniem a nie kradzieżą.

    Ale już zabranie publicznej kasy z budżetu żeby te nieudolne zarządzanie
    ukryć, i aby opłacić garstkę swoich ludzi tam pracujących robiących agitkę
    polityczną, jest. I nie mów że kiedyś było tak samo, bo nie bez powodu
    polska spada w rankingach. Apszeprasiam, zapomniałem, to masoni z niemiec
    robią rankingi...

    > No i problelem jest raczej sciągalnosc abonamentu niz cokolwiek innego.
    > Ileż to było prób połączenia abonamentu chociażby z rachunkiem za prąd -
    > tu mozesz zarzucic nieudolnosc ale nie tvp tylko parlamentowi.

    Tefałeny i inne polsaty radzą sobie bez abonamentu. Ich oferta się
    praktycznie niczym nie różni (tvp publiczna żadnej wartości dodanej nie ma)
    -- no może tylko że reklamy dają w przerwach programów/filmów.

    > prawo było skonstruowane tak aby nikt nie poszedł siedzieć, a to sie
    > szybko przedawniało, a to takie: wykazał po stronie ministerstw
    > biorących udział w pracy nad ustawą zarówno szereg naruszeń przepisów
    > Regulaminu pracy Rady Ministrów, jak i działań nierzetelnych i
    > niecelowych.

    Dlatego tego prawa jeszcze nie zmienili? Nie zążyli nieboraki, masony i
    oderwani od koryta im nadal przeszkadzają. Ciekawe czy zdążą w następnej
    kadencji i czy macierewicz się, przeciw szopce smoleńskiej co ukradła na
    "badania katastrofy" ładnych parę baniek, też zabezpieczył żeby go nie
    pociagnęli do odpowiedzialności...

    > Pomimo, że nie udało się udowodnić celowego zaciemniania
    > procesu legislacji, w opinii autorów proces legislacyjny był spowolniony
    > i nieprzejrzysty czyli burdel a dobrze usadzone misie na tym korzystały:
    > legalnie.

    I nadal korzystają, tylko inne misie... Tylko jakoś tego niestety nie
    widzisz, bo kiełbasa Ci skutecznie widok przesłania. :P

    > oświeć mnie, tylko rzetelnie.

    Ja wiem że takie instytucje jak trybunał, sądy najwyższe czy nawet zwykłe
    sądy "lemingozy" nie interesują -- także trudno będzie rzetelnie
    "oświecać". No ale możesz podyskutować z faktem że miało być lepiej i
    szybciej, a jest gorzej i wolniej.

    > jest wyjątkowo ważne bo łamie kręgosłup społeczeństwu - idologiczna
    > mniejszosc terroryzuje politpoprawnoscią normalną czesc społeczeństwa.
    > Dzieki temu europy zachodniej za 100lat nie bedzie, my będziemy jesli to
    > powstrzymamy.

    To jest właśnie ta prawacka tolerancja?

    > nie , nie chcą. Projekty leszą ukryte po szufladach

    Raczej ich wcale nie ma. Dlatego napisałem że chcą, a nie że walczą.
    Hipokryci.

    > dziecmi mają sie zając rodzice, a tu akurat jest wsparcie w postaci 500+

    Ci rodzice którzy oddadzą je do domów dziecka albo wrzucą do śmietnika po
    urodzeniu (bo ich nie chcą!)? 500 plus tu gucio zmienia. Kto chce mieć
    dziecko będzie je miał, kto nie będzie chciał to nie będzie miał. Jak
    jednak weźmie przymusem skuszony kasą to samo to nie gwarantuje należytego
    wychowania i że ta kasa trafi właśnie na dziecko. Tylko kompletny naiwniak
    myśli że ten program rozwiązuje jakikolwiek problem dzietności i
    poprawności wychowania.

    > widzisz, w polsce nigdy nie było piętnowania czarnych, innowierców czy
    > homo. Bo jestesmy tolerancyjni.

    "Wy" z pewnością nie jesteście.

    > Tyle ze to nie wystarczy tamtej stronie
    > - ta mniejszosc chce być nadreprezentowana a na to zgody nie ma.

    Właśnie widziałem po ostatnich marszach tę "tolerancję". Nie popieram co
    prawda "parad równości", uznaję za wątpliwą przyjemność oglądania dwóch
    całujących się facetów z gołymi dupami wystawionymi z dachu autobusu,
    niemniej właśnie brak umiarkowania i tolerancji do tego w końcu doprowadzi.
    I jakoś ty i tobie podobni nie chcą zrozumieć, że sami to napędzacie. A
    przecież wystarczy wyciągnąć wnioski z historii, z tego jak w stanach byli
    traktowani "murzyni" czy za WW2 Żydzi. Ot, dostali po prostu od
    nietolerancyjnych argument którego nie da się teraz podważyć i każdy
    najmniejszy przejaw antysemityzmu czy rasizmu jest puntkowany z nadmierną
    przesadą. Ale to jest wina durnych "białych", co tak długo spuszczali
    innych w kiblu aż im to szambo w końcu wybiło.

    > jakis nikły procent homoseksualny istnie w sposób naturalny.

    Naukowo jest udowodnione że nie da się z homo zrobić hetero, tak samo jak
    nie da się na siłę z hetero zrobić homo. Naturalnie homoseksualizm
    występuje u WSZYSTKICH gatunków i też mniej więcej wiadomo już jest
    dlaczego występuje, co za to odpowiada. I nie odpowiada za to WYCHOWANIE,
    bo jak już wspomianłem, w katolickich i "dobrze" (mam tu na myśli takie
    wychowanie jak tobie się marzy, odcięcie od wychowania seksualnego, od
    porno do 30 roku życia albo w ogóle) wychowujących rodzinach
    homoseksualiści też się zdarzają. Gdyby było inaczej, to by homoseksualizm
    już dawno wyginął naturalnie, na długo zanim powstały pojęcia gender i
    LGBT. Nie wiem dlaczego nie możesz osiagnąć takiego ciągu logicznego.

    > Natomiast robienie wodzy z mózgu małym dzieciom i młodzieży powoduje ze
    > zwykłe zakłócenie rozwoju traktują oni poważnie pytaniem "a to moze ja
    > jestem inny, skoro nie mogę sie odnaleźć".

    Oczywiście, lepiej żeby tych pytań nie zadawali i żyli nijak kompletnie nie
    rozumiejąc co się z nimi dzieje, dlaczego czują inaczej, a obwiniając
    siebie przez całe życie za to że nie mogą pojąć świata. Równie dobrze
    możesz ich wsadzić do lochu, zamknieć i zapomnieć.

    > I jest zakaz tym osobom pomagac bo próba leczenia to homofobia.

    Homoseksualizmu się nie da wyleczyć -- to nie jest ospa.

    > Im wiecej durnej edukacji tym wiecej bedzie ludzi z problemami.

    To że ludzie w końcu są należycie "diagnozowani" nie oznacza wzrostu
    zachorowań.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 104. Data: 2019-07-27 11:21:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 26 Jul 2019 15:20:40 +0200, Jarosław Sokołowski

    > No i tylko po to ta nocna taryfa jest, a nie dlatego,
    > że jacyś klienci "wymusili".

    Ale to przecież ty twierdziłeś że to klienci sobie wymyśili.

    > O tym, żeby pranie robić w tańszej taryfie pamiętają chyba
    > tylko poznaniacy, stąd ta fala wciąż istnieje.

    Ja jestem z Wawy i pamiętam o tym -- znaczy elektronika pamięta.

    > Gdyby jednak wszyscy zrobili się tacy mądrzy i grzali prądem
    > po nocach, to powód do różnicy w cenie by ustał.

    Jednocześnie spadłyby koszty na których teraz KSE najwięcej tracą (wahania
    dobowe), więc i tak by się zapewne ostatecznie wyrównało. Ergo, to że
    grzeje się pompą czy prądem w 2T nadal jest z korzyścią dla wszystkich.
    CBDU.

    > Ja wiem. Jest dobrze przyjmowana -- tam gdzie ten system wprowadzono.

    Tylko to nie dotyczy Polski, gdzie czego się nie zrobi wszędzie ludzie
    wietrzą spiski na ich niekorzyść. Tobie obecny system nie pasuje i
    pomstujesz, bo grzejesz gazem...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 105. Data: 2019-07-27 11:30:39
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 26 Jul 2019 16:23:57 +0200, Jarosław Sokołowski

    > Ma znacznie wyższą, niż potrzeba przy nowoczesnym ogrzewaniu domu.
    > Wystarcza też do grzania wody użytkowej.

    Na wylocie ma. Na dolocie u klienta już mieć nie będzie. A nawet jeśli by
    się jakimś cudem udało utrzymać temperaturę do klienta, to nie ma do tego
    infrastruktury, bo w istniejącą się wpiąć nie może (bo ma za niską
    temperaturę).

    > Do skoku na kasę, czyli do produkcji prądu faktycznie
    > się nie nadaje -- ale o tym ojciec inwestor był uprzedzony.

    Skok na kasę to dyrektuś już zrobił, dzięki swoim kolegom z rządu.

    > Argumentu o absurdalności inwestowania w nowe technologie
    > jakoś nie kupuję. (Nie, nie jestm fanem Rydzyka.)

    Taaaa, a jeszcze niedawno pisałeś że dotacje w nowe technologie to głupota.
    A tu raptem przyklaskujesz ODDAWANIE kupy kasy jakiemuś oszołomowi, co
    zmiast się zająć posługą postanowił być przedsiębiorcą jeżdżącym furami za
    500 tys. plus.

    > W takim razie nic nie jest. Liberum veto -- skoro tak
    > rozmawiamy, będę z tej złotej wolności korzystał.

    No przecież sam tak zacząłeś rozmawiać...

    > No to fajnie, jeśli tak, to się nie wtrącam w zakupy.
    > Hola, hola! Skoro robią za swoje, to robią to co oni uważają,
    > a nie to samo, co kto inny uznał za dobre.

    Czytaj ze zrozumieniem, napisałem wyraźnie że chciałbym aby po (ich
    własnej) analizie nikt ich nie musiał dotować.

    > W sumie mała róznica, czy ktoś smrodzi osobiście, czy per procura.
    > Jednak do tych pierwszych szacunek mam większy. Za odwagę.

    Jest ogromna różnica -- ale nadal widze nie chcesz tego pojąć. Podobnie jak
    większość u nas.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 106. Data: 2019-07-27 11:57:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 26 Jul 2019 15:56:54 +0200, Jarosław Sokołowski

    > Już tak było. Nie że od razu dotacje, ale brak kary za niedostateczny
    > udział OZE w surowcach elektrowni. Niektóre zarządy zauważyły wtedy, że
    > opłaca się kupić tarcicę w tartaku i wrzucić pod kocioł. Nie, przestawianie
    > elektrowni na biopaliwa to jeden z gorszych pomysłów.

    Yhy, a w Niemczech spala się więcej biomasy niż w Polsce, i to jest koronny
    argument peletowców że u nas powinno się dotować kotły na pelet w nowych
    domach. Rzecz w tym, że ten pelet idzie z dymem w elektro(ciepło)wniach,
    dlatego powietrze mają znacznie lepsze.

    > Tu jeden zdaje się pisał, że otrzymuje dotacje na palenie
    > własnym drewnem. To zdecydowanie lepsze rozwiązanie.

    Tak, żeby truć lokalnie siebie i sąsiadów. Te dotacje to chyba na
    późniejsze leczenie.

    > Proszę, śmiało, jeśli już pisać głupoty, to jawnie. Powstał z biomasy,
    > ale dawno temu, dawniej niż w średniowieczu. I o to chodzi z tą
    > odnawialnością i nieodnawialnością.

    Ale to znaczy, że można go ponownie związać. Wsytarczy nie wycinać puszczy.

    > Zdecydowanie przeciwny jestem myśleniu z epoki kamienia łupanego.
    > Wtedy człowiek (jednostka) mógł patrzeć wyłącznie na własny interes,
    > teraz robić tak nie powinien.

    Czyli jednak wracamy do epoki kamienia łupanego, od kiedy rząd zaczął
    jednostkom rozdawać pieniądze aby same dbały o swój interes.

    > Jakieś dane liczbowe o tych metalach w drewnie, bukowym dajmy na to?

    Napisałem chyba (?) wyraźnie, że drewno spalane z niską emisją ma większe
    obciążenia dla ludzi niż metale wylatające z kominów elektrowni. Powtarzam,
    dlatego że stężęnia pyłu i innych syfów z niepełnego spalania drewna (a że
    takie jest świadczy mizerna sprawność nawet najbardziej wyrafinowanych
    konstrukcji). Zresztą gdyby było inaczej to by nie było planowanych uchwał
    zakazujących palenia biomasą.

    > W którym kraju UE spala się więcej węgla kamiennego niż w Polsce?

    Kto pisał o węglu kamiennym?

    > Mają lepszą. Ale jak się nie wyliczy, to się nie wie.

    Nie mają, właśnie to wyliczyłem zainteresowanym. Rekordziści spalili 300kWh
    paliwa by ogrzać wody za niecałe 80kWh.

    > To w końcu wywalczyli sonie, czy im wciskają "jałowy", produkowany
    > nocą dla maksymalnego zapotrzebowania (co oznacza górkę 8GW jałowego)?

    Energetyka oferuje tani prąd w określonych godzinach aby wyrównać sobie
    zużycie dobowe. Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Czego jeszcze nie
    rozumiesz?

    > Przecież ciągle ktoś pisze. Ale gdyby tak i u nas dawać dotacje na
    > spalanie w domowych drewnopiecach? Im filtry nie są potrzebne.

    Nie są im potrzebne ponieważ dlaczego to?

    > Ono *może* być wyjątkowo zdrowe. Grzanie prądem z węgla *na pewno*
    > zdrowe nie jest.

    Nie może, tak samo jak nigdy nie będzie zdrowy samochód spalinowy przy
    którym można dowolnie manipulować, lejąc gówniane paliwo, nie dbając o
    parametry spalania itd.

    > Ja nie twierdzę, że jest beee. Ale dla człowieka, niekoniecznie dla ludzi.
    > Taki argument mógłbym przyjąć, egoizm jest ludzką cechą. Hipokryzja niby
    > też, ale ją zwalczać będę.

    Twierdzisz że pompa zmniejszająca zapotrzebowanie na ciepło 3-4x, zasilana
    elektrownią spalającą węgiel (dopychana prądem z OZE) z wysoką filtrowaną
    emisją jest gorsza niż lokalne spalanie drewienka które pod żadne OZE (poza
    samym drzewkiem) się podpiąć nie da, nie daje możliwości zmniejszenia
    zapotrzebowania na ciepło, nie daje możliwości dodatkowego (a często
    jednoczesnego jak u mnie) chłodzenia domu (wiec trzeba ku temu dokupić
    klimatyzator vel pompę ciepła, no bo większość już do średniowiecza wracać
    nie chce).

    > No właśnie, gaz. Ja ogrzewam gazem.

    Ale to nie jest OZE, podobnie jak węgiel. Hipokryto.

    > A ileż ja się tu naczytałem, jak to warto zrobić sobie pumpę,
    > bo z wyliczeń komuś wychodzi, że będzie pińć procent taniej niż gazem.

    Pokaż te wyliczenia, bo ja sobie nie przypominam żeby ktoś aż takie
    farmazony tutaj pisał.

    > Nie do końca wierzę, że to o ekonomię chodzi -- te procenty mieszczą się
    > w granicach błędu, fluktuują razem ze zmianami cen energii pierwotnej.
    > Nawiedzeni ludzie czują się lepsi, bo mają pod strzechą "nowoczesną
    > technologię".

    Ja sięczuję lepiej jak wiem że zainstalowanymi niebawem panelami zasilę tę
    pompę. Gazu bym nie zasilił. Nie wiem gdzie dla ciebie tutaj jestem
    nawiedzony, ale z pewnością masz jakiś wyraźny powód aby takiego określenia
    używać - może dlatego że grzejesz gazem.

    > Zupełnie nie widzą, że trują jak inni węglarze.

    Grzejący z COP1 trują podobnie do węglarzy, ale i tak mniej. Bo nie robią
    niskiej emisji szczególnie szkodliwej dla ludzi.

    > Może czasem trochę mniej, może nie siebie a anonimowe
    > ofiary, ale trują. Trzeba to im uświadamiać przy każdej okazji.

    Nie trochę, a znacznie. Trzeba to hipokrytom z krótkim wzrokiem notorycznie
    przypominać.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 107. Data: 2019-07-27 12:08:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 26 Jul 2019 16:07:33 +0200, Jarosław Sokołowski

    > Proszę o pokazanie (albo nową definicję skoku).

    Niewiele to da, bo widać nie rozumiesz o czym jest dyskusja.

    > Zacznij w końcu z głową analizować dlaczego mają taniej.
    > Mają taniej, bo i tak prąd trzeba produkować dla maksymalnego
    > zapotrzebowania, które wcale nie jest produkowane SPECJALNIE
    > na rzecz grzania wody czy domu. Borze!
    >
    > Nie ja to pisałem. Nie ja twierdzę, że i tak trzeba produkować dla
    > maksymalnego zapotrzebowania. Ja tylko pomyliłem się w rachunkach,
    > 22 - 16 to jednak 6, a nie 8GW.

    Nigdzie nie twierdziłem że trzeba produkować dla maksymalnego
    zapotrzebowania, to są twoje bzdurki, tak samo jak twierdzenie w wyniku
    twojego skomplikowanego procesu myślowego, że jest 6GW prądu spadowego bo
    taka jest różnica w dobowym zapotrzebowaniu).

    > Żeby nie mieć zbyt dużych różnic -- to już było wyjaśnione.

    To czemu twierdzisz, że ma być handel tylko 6-7 i 22-23 skoro ktoś raczej
    bardziej zaznajomiony usiadł, przeanalizował i wyliczył że jednak opłaca
    się tak jak teraz?

    > Coś mnie ominęło. W której taryfie polski dostawca daje prąd darmo?

    W G12 dawali, nie pamiętam, chyba Tauron czy inna Enea. Borys, a może
    Liściasty, dawał nawet tutaj na grupie linki do ofert.

    > Ogromne. Zgadłem?

    Zgadłeś, i tylko tyle -- bo raczej nadal nie zrozumiałeś.

    > Jak ktoś nie ma głowy do interesów, to nawet prosty zakład przegra.
    > Ile mógłbym zarobić na tym zakładzie?

    Ty w zasadzie już na starcie przegrałeś zakład, gdy tylko zacząłeś podważać
    zasadność obecnego planu dwutaryfowego.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 108. Data: 2019-07-27 12:27:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 26 Jul 2019 05:40:48 -0700 (PDT), WS

    > hm... to wpisz sobie w google maps np. moje osiedle (Podwawelskie
    > Krakow) i poogldaj foty Sa to blokowiska z lat 70dziesiatych, nie bylo
    > tam ani jednego garazu (troche blaszakow ludzie pobudowali,czesto bez
    > pradu, ale praktycznie juz poznikaly - deweloperzy wykupili dzialki i
    > zastawili nowymi blokami). 90% samochodow stoi przed blokami, prad mozna
    > podpiac przedluzaczem przez okno ;)

    90% stoi pod blokiem, a jaki to jest procent ilości mieszkańców, a jaki
    procent tych mieszkańców jeździ w ogóle do pracy samochodem bo jest
    szybciej i taniej niż KM?

    > Prawda jest taka, ze panstwo utrzymuja ludzie zarabiajacy w okolicach
    > sredniej krajowej i doplacaja do najbogatszych (ktorzy "kombunuja"/czy
    > tez korzystaja z mozliwosci na dotacjach, samozatrudnieniach itp), no i
    > do najbiedniejszych (ale raczej maly procet kasy na nich idzie)

    Najwiecej klasa średnia (tych uznać można za bogatych) właśnie dopłaca do
    najbiedniejszych a nie do NAJbogatszych.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 109. Data: 2019-07-27 13:04:54
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 27 Jul 2019 11:57:30 +0200, Myjk napisał:

    > Tak, żeby truć lokalnie siebie i sąsiadów. Te dotacje to chyba na
    > późniejsze leczenie.

    Dla uściślenia: dotacje które otrzymałem nie dotyczyły "palenia własnym
    drewnem", tylko palenia drewnem w ogóle, a konkretniej zakupu dwóch
    kominków (jednego do grzania domu, drugiego do grzania wody). Dotacja
    wynosiła 30% kosztu zakupu urządzeń, w formie tzw. kredytu podatkowego.

    Ciekawostka: francuska energetyka też zachęca do przejścia na ogrzewanie
    drewnem.

    https://travaux.edf.fr/chauffage/le-chauffage-a-ener
    gie-renouvelable/
    pourquoi-choisir-le-chauffage-au-bois

    Wolne tłumaczenie fragmentu:
    "grzanie drewnem kosztuje 3 razy mniej niż grzanie prądem, 1.5x mniej od
    grzania gazem i 2.5x mniej od grzania ropą. Drewno jest energią
    odnawialną, o neutralnym bilansie węgla".

    > Ale to znaczy, że można go ponownie związać. Wsytarczy nie wycinać
    > puszczy.

    "Puszcza" w żadnym razie nie zwiąże produktów spalania węgla! Ona jedynie
    sama siebie neutralizuje. Wszelkie już związane pokłady CO2 na ziemi
    (drzewa, węgiel, ropa...) są magazynem, którego po prostu nie powinniśmy
    ruszać jeśli nie chcemy by niebo spadło nam na głowy. A jeśli już
    ruszamy, to trzeba dopilnować by to co pożyczamy odłożyć później na swoje
    miejsce. W przypadku drewna opałowego to jest do zrobienia rozsądnym
    zarządzaniem zalesionych terenów - a przy węglu i ropie zwyczajnie się
    nie da, bo milionów lat nie nadrobimy.

    > Ja się czuję lepiej jak wiem że zainstalowanymi niebawem panelami zasilę
    > tę pompę.

    Dobre samopoczucie jest niewątpliwie istotne, niemniej dla planety to
    bardzo średni interes. Ślad ekologiczny produkcji, transportu i
    utylizacji paneli w stosunku do energii którą wytworzą w ciągu swojego
    życia póki co w dalszym ciągu nie jest zachwycający. Szczególnie w
    umiarkowanym klimacie.

    > Twierdzisz że pompa zmniejszająca zapotrzebowanie na ciepło 3-4x,
    > zasilana elektrownią spalającą węgiel (dopychana prądem z OZE) z wysoką
    > filtrowaną emisją jest gorsza niż lokalne spalanie drewienka

    Jakiekolwiek spalanie węgla może być tylko i wyłącznie gorsze od
    rozsądnego spalanie drewna - bo uwalnia CO2 do atmosfery nasilając tym
    samym globalne ocieplenie klimatu, a w dalszej (ale wcale nie tak
    odległej) perspektywie - jeśli nie globalną zagładę, to przynajmniej
    klęskę cywilizacyjną.

    > które pod żadne OZE (poza samym drzewkiem) się podpiąć nie da

    "Zgodnie z ustawą Prawo Energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997r. (...)
    odnawialne źródło energii zostało zdefiniowane jako źródło wykorzystujące
    w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego,
    geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię
    pozyskiwaną z biomasy (...); Zasób odnawialny źródeł energii odnawia się
    w krótkim czasie, ich używanie nie wiąże się z długotrwałym deficytem."

    cytat z http://gepsa.pl/1-definicja-i-rodzaj-oze/

    > nie daje możliwości zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło

    Na czym miałoby polegać "możliwość zmniejszenia zapotrzebowania na
    ciepło"? Czy chodzi o to, że paląc węgiel ocieplamy klimat, dzięki czemu
    za kilkanaście lat kwestia jakiegokolwiek ogrzewania będzie tylko dalekim
    sentymentem?

    > nie daje możliwości dodatkowego (a często jednoczesnego jak u mnie)
    > chłodzenia domu

    Ogrzewanie basenu węglem to najzwyklejszy egoizm, by nie powiedzieć
    chamstwo. A potrzeba chłodzenia domu wynika wyłącznie z jego lichoty
    technologicznej. Budować też trzeba umieć.

    > no bo większość już do średniowiecza wracać nie chce).

    O, dawno już o tym nie było.

    Mateusz

  • 110. Data: 2019-07-27 13:19:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Myjk napisał:

    > Na wylocie ma. Na dolocie u klienta już mieć nie będzie.

    Dlaczego? W Geotermii Podhalańskiej zmierzony spadek temperatury
    na dystansie z Bańskiej Niżnej do Zakopanego (15 km) wyniósł
    już w pierwszym ciepłociągu poniżej jednego stopnia. A to było
    prawie 30 lat temu.

    > A nawet jeśli by się jakimś cudem udało utrzymać temperaturę
    > do klienta, to nie ma do tego infrastruktury, bo w istniejącą
    > się wpiąć nie może (bo ma za niską temperaturę).

    Tak widzą świat lidzie, którzy wszystko rozpatrują w kategorii
    cudów, bo nie rozumieją działania. Cudownym wynalazkiem jest
    pompa ciepła, co to grzeje i chłodzi, cudowna jest nawet rura
    z izolacją termiczną.

    Trzydzieści lat temu też byli tacy ludzie, nawet w większości.
    "Panie, tyle kilometrów, ta woda musi wystygnąć". Ludzie wtedy
    jeszcze wszystko odnosili do realiów okresu słusznie minionego.
    Ja też pamiętam pasy zielonej trawy nad ciepłociągami, gdy wokół
    spora warstwa śniegu. Ale ta sieć w Warszawie jest już całkiem
    nowa. Na podhalu nie było wcale, zbudowano od zera. Niewielka
    różnica.

    > Skok na kasę to dyrektuś już zrobił, dzięki swoim kolegom z rządu.

    NTG. Na te interesujące tematy można porozmawiać na pl.soc.polityka,
    czy gdzie wy się teraz spotykacie. Tu mógłbym dyskutować o sprawach
    technicznych, ewentualnie ekonomicznych, ale nie ma z kim.

    > Taaaa, a jeszcze niedawno pisałeś że dotacje w nowe technologie
    > to głupota.

    Jest różnica między *inwestowaniem*, a *dotowaniem*.

    > A tu raptem przyklaskujesz ODDAWANIE kupy kasy jakiemuś oszołomowi,
    > co zmiast się zająć posługą postanowił być przedsiębiorcą jeżdżącym
    > furami za 500 tys. plus.

    Nie przyklaskuję. Ale gdyby już rozważać dofinansowanie, to przecież
    nie powinno być ono "na posługę", lecz dla przedsiębiorcy. Najlepiej
    dla takiego, który ma biznesplan przynoszący zyski (fury etc).

    > No przecież sam tak zacząłeś rozmawiać...

    Zacząłem i nie przestanę. Bo dlaczego akurat ja mam się w tym
    ograniczać?

    > Czytaj ze zrozumieniem, napisałem wyraźnie że chciałbym aby po
    > (ich własnej) analizie nikt ich nie musiał dotować.

    Czytam ze zrozumieniem. Napisane było niewyraźnie, stąd możliwość
    różnych interpretacji. Za dodatkowe wyjaśnienie dziękuję. Mamy
    więc taką sytuację: własna analiza wykazała, że instalacja oparta
    o najtańszy węglowy piec kupiony w GS kosztować będzie 12 worków
    dukatów. Jest opcja na dobry kocioł, mogący w dodatku wykorzystywać
    lokalną biomasę, ale to już oznacza nakład 16 worków dukatów. Gaz
    jest poza zasięgiem, indywidualne położenie rury to najmniej sto
    worków. Innej metody grzania poniżej 24 worków nie dało się znaleźć,
    a każda z nich ma koszty eksploatacji znacznie przewyższające
    ekogroszek z gieesu -- więc odpada w przedbiegach.

    Dać takiemu pięć worków dopłaty, by sobie kupił porządny piec,
    czy pozwolić, by wybrał to, co uznał za dobre (czyli najtańsze)?

    Ale jaka różnica? Smród to smród.

    Jarek

    --
    Co mnie to obchodzi