  • 11. Data: 2010-06-21 18:48:37
    Temat: Re: Mole jak skowronki.
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    news:1grsx8odvknd8$.ooq8049qijjf$.dlg@40tude.net...

    > Nie żebym broniła siły ssącej odkurzacza działającej wybiórczo na bebechy
    > roztoczy i moli, zamiast na nie całe hurtem, ale ogólnie: nagła zmiana
    > ciśnienia na znaaaaaaaaaaacznie niższe robi swoje całkiem wyraźnie, daje
    > też nieźle po oczach... vide kłopoty panów nurków lub skrajnie
    > wysokogórskich wędrowniczków...

    Mylisz chorobę dekompresyjną lub niedotlenienie z filmami SF.

    Zadanie.
    Mamy na dole w ogródku plastikowy basen dziecięcy napełniony wodą. W wodzie
    jest zanurzony koniec półcalowej pionowej rury stalowej długości 20 metrów.
    Na jej górnym końcu, na wieży o wysokości 20 metrów jest zamontowana
    wysokiej klasy pompa ssąca. Zadanie polega na zassaniu wody do wiaderka
    znajdującego się na tej wieży. Jaka mniej więcej moc silnika jest potrzebna
    do zassania wody tą pompą? Mniej niż 200W, 2000W czy 20000W?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 12. Data: 2010-06-21 19:01:48
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 20:48:37 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

    > Mylisz chorobę dekompresyjną lub niedotlenienie z filmami SF.

    Nie - choroba dekompresyjna wystepuje na skutek zmiany ciśnienia z dużego
    na małe.
    Na czym dokładnie polega - wiem. Chodzi mi o działanie różnicy ciśnień -
    duże/małe.

> [...]
    > znajdującego się na tej wieży. Jaka mniej więcej moc silnika jest potrzebna
    > do zassania wody tą pompą? Mniej niż 200W, 2000W czy 20000W?

    Jeżeli spowodujesz odpowiednio wysokie ciśnienie, odpowiednio wyższe niż na
    górze wieży, to Ci woda sama rurą wypłynie do wiaderka jak w studni
    artezyjskiej - woda ciecz nieściśliwa, sama pod ciśnieniem wypływa.

  • 13. Data: 2010-06-21 19:03:51
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 21:01:48 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
    >
    > Jeżeli spowodujesz odpowiednio wysokie ciśnienie, odpowiednio wyższe niż na
    > górze wieży, to Ci woda sama rurą wypłynie do wiaderka jak w studni

    w odróżnieniu od gazów w niej rozpuszczonych //choroba kesonowa

    > sama pod ciśnieniem wypływa.

    J.w.

  • 14. Data: 2010-06-21 19:33:10
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    > Nie - choroba dekompresyjna wystepuje na skutek zmiany ciśnienia z dużego
    > na małe.

    Z powodu tworzenia się pęcherzyków.

> [...]
    > górze wieży, to Ci woda sama rurą wypłynie do wiaderka jak w studni
    > artezyjskiej - woda ciecz nieściśliwa, sama pod ciśnieniem wypływa.

    Pompa jest na górze. Jak nią spowodować wysokie ciśnienie?

  • 15. Data: 2010-06-21 19:57:13
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > wysokiej klasy pompa ssąca. Zadanie polega na zassaniu wody do wiaderka
    > znajdującego się na tej wieży. Jaka mniej więcej moc silnika jest
    > potrzebna do zassania wody tą pompą? Mniej niż 200W, 2000W czy 20000W?

    Na szczyt wieży? Khem... ;->
    Wiem, ale nie powiem :-)))

    Swoją drogą... nigdy się nad tym nie zastanawiałem od tej strony, zawsze dla
    mnie (wychowanego na oglądanych z rozdziawioną gębą odcinkach Kosmosu 1999)
    było oczywiste że człowiek bez skafandra + próżnia = dużo kolorowych
    rozbryzgów i takie tam. A co będzie naprawdę?
    - płyny ustrojowe zaczną... wrzeć? Mniejsza o fizyczną nazwę procesu,
    rozpuszczone w nich gazy będą się gwałtownie wydzielać, w większości w
    zamkniętych przestrzeniach. Czy to wywoła jedynie krwawe wybroczyny ze
    wszystkiego i co najwyżej liczne krwotoki z wszelkich miejsc, z których
    można krwawić (oczy, uszy, usta, dupa), czy może dać bardziej telewizyjne
    efekty? Łącznie z eksplodującymi gałkami ocznymi?
    - płuca. Są dość sporym balonikiem, raczej słabo przystosowanym do
    rozdymania na siłę. Tu, w sposób nagły będą się chciały rozdąć mooocno. Czy
    wyjdzie z tego po prostu "ciut" gwałtowniejszy wydech, zapewne o dość
    krwawym charakterze, czy też filmowe rozerwanie klatki?
    - inne narządy wewnętrzne zawierające jakiekolwiek gazy, choćby jelita. Tu
    opisy sobie daruję, ale też można się zastanawiać, co będzie.
    - co pominąłem (bo coś na pewno)?

    J. (takiego offtopica tu jeszcze nie było!)

  • 16. Data: 2010-06-21 20:08:41
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 21:33:10 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

    > Z powodu tworzenia się pęcherzyków.

    Odwrotnie: to pęcherzyki tworzą się w tkankach i krwi, uszkadzajć je
    mechanicznie, a powstają one (pęcherzyki gazu) na skutek nagłego obniżenia
    ciśnienia - rozpuszczony w krwi azot nagle rozpręża się czyli zwiększa
    objętość (pod wysokim ciśnieniem był sprężony = miał mniejszą objętość) i
    gromadzi się tworząc pęcherzyki na zasadzie takiej jak np para (postać
    gazowa wody) w gotującej się wodzie jako cieczy.
    In. choroba kesonowa.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Choroba_dekompresyjna

    > Pompa jest na górze. Jak nią spowodować wysokie ciśnienie?

    Omajgod... Bez pompy. Patrz studnia artezyjska :-)

  • 17. Data: 2010-06-21 20:12:08
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 21:57:13 +0200, Jarek P. napisał(a):

> [...]
    > krwawym charakterze, czy też filmowe rozerwanie klatki?
    > - inne narządy wewnętrzne zawierające jakiekolwiek gazy, choćby jelita.

    Dosłownie każda tkanka organizmu oraz każdy mililitr krwi zawiera mnóstwo
    rozpuszczonego w wodzie i tłuszczu gazu. Azotu głównie.

  • 18. Data: 2010-06-21 20:17:32
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 21 Jun 2010 22:12:08 +0200, Ikselka napisał(a):

    > Dosłownie każda tkanka organizmu oraz każdy mililitr krwi zawiera mnóstwo
    > rozpuszczonego w wodzie i tłuszczu gazu. Azotu głównie.

    Kiedy więc następuje gwałtowne obniżenie ciśnienia, azot ten uwalnia się do
    postaci gazowej - i mamy pęcherzyki.

  • 19. Data: 2010-06-21 20:22:20
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

> [...]
    > gromadzi się tworząc pęcherzyki na zasadzie takiej jak np para (postać
    > gazowa wody) w gotującej się wodzie jako cieczy.

    A gdyby bardzo powoli obniżać ciśnienie?

    > Omajgod... Bez pompy. Patrz studnia artezyjska :-)

    Pytam jak w przykładzie, a nie o studnię artezyjską.

  • 20. Data: 2010-06-21 20:24:15
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

    > Na szczyt wieży? Khem... ;->
    > Wiem, ale nie powiem :-)))

    Myślę że nie wiesz. :)

> [...]
    > - inne narządy wewnętrzne zawierające jakiekolwiek gazy, choćby jelita. Tu
    > opisy sobie daruję, ale też można się zastanawiać, co będzie.

    Kiedy okryto próżnię zabijano dla efektu małe zwięrzęta. Po prostu
    przestawały się ruszać bez żadnych eksplozji, ani wypadających oczu. Płuca i
    wszystkie wypełnione gazami przestrzenie mają połączenia na zewnątrz i nie
    powstanie podczas odpompowania żadna siła rozrywająca.