    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Naturalna klimatyzacja
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <7...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <6...@g...com>
    Date: Mon, 13 Aug 2018 17:05:32 +0200

    s...@g...com pisze:

    > Tyle ze przy bloku to taki se sredni powod do biadolenia.
    > Cos tam sufit grzeje, temu ostatniemu. Reszta jak nie otworzy okien
    > to tylko sciana poludniowa ich grzac bedzie jakos znaczniej. Jak okna
    > zaslonia to juz mniej.

    Znajomi kupili fabryczkę z czasów gierkowskich. W dobrodziejstwie
    inwentarza jest tam bloczek-biurowiec, dwupiętrowy. Ponieważ na
    brak metrażu nie można tam narzekaćź, ostatnie piętro jest wyłączone
    z normalnej eksploatacji. Taki tam w lecie gorąc (okna wszędie takie
    same).

    > No i to nie sa megawaty bo stala sloneczna jest na poziomie 1000W/m2
    > a dach jednak nie jest idealnym solarem i nie sadze aby przebijal
    > sprawnoscia rury prozniowe ktore maja sprawnosc na poziomie 50-60%.

    Jak ma "sprawność" 5%, o puści 50 W na metr. 5 kawu na stumetrowe
    pomieszczeni to też jest coś.

    > Wiec po przemysleniu tym bardziej te megawaty w dach nie wpadaja...

    A gdyby tak jeszcze raz przemyśleć?

    > Gruszki z japkami.
    > Najpierw o poddaszu Adam pisal, ty o megawacie na dachu bloku,
    > teraz znowu poddasze.

    Po owocach poznacie. Ja tylko zaznaczę, że i w blok, i w mały dom
    słońce jednako świeci.

    > Ustalmy.
    > Slonce grzeje i bloki i domki. Przez okna wpada/ucieka najwiecej
    > ciepla (czy to zima czy lato). Zasuwajac rolety ten efekt mocno
    > ograniczamy.

    Jeśli "ustalMY", to ja zgłaszam votum separatum. Okna mają znaczenie,
    spore znaczenie, ale w przypadku poddaszy większe ma brak akumulacji.
    Zaś co do zasłaniania -- rolety (wewnętrzne) dobre są zimą. W lecie
    potrzeba zewnętrznych okienic.

    > Ja ogolnie jestem preciwny budowaniu domow z poddaszami uzytkowymi
    > ale jak ktos juz ma to niech wie ze zaslaniajac okna wiele ulzy
    > i sobie i rachunkowi za energie i klimatyzatorowi. Tu rolety naprawde
    > sa dobrym pomyslem.

    Prawdziwą ulgą jest dopiero akumulacujna połać dachowa. Ale o tym
    trzewa pomyśleć wcześniej, a nie "jak ktoś już ma".

    > A tu sie nie zgodze.
    > Izolacja dziala i w jedna i w druga strone czyli przynajmniej tak
    > samo w obie. W zimie przy -20 mamy pi*oko 40-45 stopni gradientu
    > miedzy pomieszczeniem a dachem. Konwekcja ulatwia straty energii.
    > I o te akurat w lato nam chodzi.

    Tyle że w zimie chodzi o pojedyncze kilowaty, każdy za krwawicę
    kupiony, więc ludzie izolują. Czterdziestostopniowe gradienty to
    rzadkość, w zimie w ciągu dnia słońce też ich dostarcza, wię nawet
    przy sporym mrozie woda może kapać z dachu. W lecie przed darmowymi
    "megawatami" (niech będzie, że w cudzysłowie) nie ma ucieczki.

> [...]
    > umozliwia zadnej cyrkulacji powietrza.
    >
    > Ale ta konwekcja tam jest i w efekcie dachowka czy blacha ma
    > szanse sie studzic przeplywem powietrza.
    >
    > Przydalo by sie zmierzyc jaka temperature ma spodnia strona
    > dachowki czy powierzchnia folii bo mimo ze te warstwy jako
    > takie izolowac nie izoluja to jednak dzieki konwekcji w przypadku
    > naslonecznienia utrudniaja znakomicie przeplyw energii.
    >
    > Tak czy siak mechanizm jest podobny i okna graja duza role.
    > A sama konstrukcja dachu jest niesymetryczna wzgledem tego jak
    > cieplo przepuszcza. Tyle ze niesymetria jest dokladnie odwrotna

    Można dorabiać ideologię do faktów (niech będzie, że ja to robię).
    Ale żeby walczyć ideologią przeciwko faktom? Przecież na poddaszach
    po prostu jest gorąco. Nawet jak ktoś się starał o dobrą izolację
    i o zasłonięcie okien. Powodów tego jest więcej, niż te, ktre
    opisałem.

    --
    Jarek