  • 1. Data: 2021-07-09 17:06:21
    Temat: No i przeszła znowu wichura
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Za dwa tygodnie w weekend miałem wyciąć uschniętą wierzbę z ogrodu. Wuj!
    Właśnie się przewróciła i młodemu zjeżdżalnie rozwaliła.

    Dopiero co się zastanawialiśmy nad lipą koło domu i wiaty samochodowej.
    Ma już z 15m i wyszła poza mój zasięg "przycinania". Czy kogoś zamówić
    do przycięcia korony czy zostawić jeszcze...A takiego wała! Zamówię
    jeszcze w tym roku, ale do wycięcia całej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2021-07-09 17:19:45
    Temat: Re: No i przeszła znowu wichura
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2021 o 17:06 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > do przycięcia korony czy zostawić jeszcze...A takiego wała! Zamówię
    > jeszcze w tym roku, ale do wycięcia całej.

    Ano, miałem za chałupą brzozę, "jak piękna", "ale super cień daje",
    "drzewa to skarb" itp., itd. Ze dwa, trzy lata temu przyszedł "sztorm" i
    brzozę powalił, całe szczęście, że na łąkę a nie na chałupę.
    Sąsiad (św. pamięci) miał modrzewia, co to po 5 m miał przyrostów
    rocznych. W ubiegłe lato modrzew powaliła wichura na moją posesję. Od
    zeszłego roku wszelkie drzewa przycinam 1-2m powyżej kalenicy.
    Od 15 min. szukam na horyzoncie leja tornada, chmury grafitowe...

    TG

  • 3. Data: 2021-07-09 22:16:45
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Od 15 min. szukam na horyzoncie leja tornada, chmury grafitowe...

    A u mnie lekki deszczyk tylko. Wszędzie widzę podtopienia, wichury,
    zniszczenia... W Trójmieście bardzo spokojnie.

    --
    MN

  • 4. Data: 2021-07-10 11:15:37
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 9 Jul 2021 17:06:21 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > A takiego wała! Zamówię
    > jeszcze w tym roku, ale do wycięcia całej.

    Bez sensu, lipa korzeni się głęboko. Lepiej fachowo skrócić i pozwolić
    rosnąć.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 5. Data: 2021-07-10 11:19:01
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 09 Jul 2021 17:19:45 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > drzewa to skarb" itp.,

    Bo drzewa są skarbem, a obecne problemy z klimatem wynikają między innymi z
    tego, że spora część świata nie chce tego faktu zrozumieć. Jak się tylo da,
    trzeba skracać, nie wycinać.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 6. Data: 2021-07-10 15:24:24
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.07.2021 11:15, Maciek wrote:
    > Bez sensu, lipa korzeni się głęboko. Lepiej fachowo skrócić i pozwolić
    > rosnąć.

    Mój błąd, nie lipa tylko topola. Ja wiem że 15m na topolę to jeszcze mała.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2021-07-10 15:25:08
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.07.2021 15:24, Mateusz Bogusz wrote:

    > Mój błąd, nie lipa tylko topola. Ja wiem że 15m na topolę to jeszcze mała.

    Lipę dopiero co posadziliśmy, stąd myślałem o czym innym gdy pisałem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2021-07-10 18:50:49
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Jul 2021 15:24:24 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Mój błąd, nie lipa tylko topola. Ja wiem że 15m na topolę to jeszcze mała.

    Topola jest krucha, ale za to świetnie znosi przycinanie.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 9. Data: 2021-07-11 13:02:30
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.07.2021 18:50, Maciek wrote:
    > Topola jest krucha, ale za to świetnie znosi przycinanie.

    Maciej, ja to wiem. Ta topola może jest najwyższa u mnie w ogrodzie ale
    to nie jedyne drzewo. Mam kilkanaście dębów, dwie brzozy, dwie sosny,
    cztery jodły, jesion, ileś świerków i cały lasek wierzb. Nie wspominając
    o rabatach żony.

    Była po prostu pierwsza kiedy się budowałem, a i tak wygląda licho.
    Pierwsze gałęzie zaczynają się od 4-5m, liści na nich mało to co tutaj
    przycinać - https://ibb.co/xS9W1MD

    I tak na każde wycięte posadziłem już 3-4 kolejne. A drzew nie wycinam
    często do pnia, tylko staram się go wykorzystać, jak np. tutaj po
    wierzbie - https://ibb.co/QM6jmb0

    A tutaj - https://ibb.co/DzjxgN4 - ta wierzba której część się
    przewróciła na zjeżdżalnie (sklejam super glue, zobaczymy; klei do PP to
    nie idzie znaleźć). Widać że reszta wierzby też licha i pewnie ostatni
    rok stoi, a potem zrobi się miejsce dla jesionu który rośnie obok.

    A nawet jeżeli pieńki też wytnę to się nie zmarnują. Choćby domek dla
    murarek - https://ibb.co/JCMty27 czy inną małą "architekturę" -
    https://ibb.co/DQFQvL2

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2021-07-11 14:15:44
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > obok.
    >
    > A nawet jeżeli pieńki też wytnę to się nie zmarnują. Choćby domek dla

    Topole to są chwasty. Rosną bardzo szybko i bardzo wysoko. Ale drewno do
    niczego się nie nadaje, bo szybko butwieje. Nawet na opał jest zbyt
    kiepskie. Co najwyżej do produkcji jednorazowych palet. Drzewa dorastają
    nawet do 40-50m wysokości, ale już przy 25m drzewa te zaczynają
    przysychać, a gałęzie się obłamują i spadają zagrażając mieniu i życiu
    ludzi. Ze względu na dużą wysokość oraz bardzo małą wytrzymałość są
    podatne na złamania w trakcie wichur.

    Drzewa te niemiłosiernie pylą i syfią. Są przyczyną wielu problemów
    alergicznych u ludzi i rozwoju masy robactwa.

    Za czasów PRL nasadzono tego dziadostwa w trakcie akcji propagandowych
    sadzenia drzew. Robiono to bez zgody lub wbrew właścicielom posesji.
    Teraz na wycięcie tych chwastów trzeba mieć zgodę z urzędu, a kary za
    samowolne wycięcie takiego g... są ogromne. Urzędy zezwalają tylko i
    wyłącznie na przycięcie tych drzew, ale jeżeli drzewo uschnie po takiej
    przycince w przeciągu 3 lat od przycinki to traktowane jest to tak samo
    jak samowolne wycięcie drzewa i nakładane są takie same kary. Za
    samowolne wycięcie takiego drzewa nakładana jest kara, która może
    osiągnąć kwotę rzędu kilkuset tysięcy złotych.

    Dlatego radzę pozbywać się tego g...za czasu, bo jak urośnie to jest
    masa problemów. Ja się bujałem z wycinką topól przez kilkanaście lat.
    Gałęzie odrywały się i spadały. Raz spadła gałąź na dom przebijając dach
    oraz strop pomiędzy piętrem, a parterem. Raz spadająca gałąź uderzyła
    moją mamę, powodując pęknięcie obojczyka.

    Urząd tylko pozwalał mi przycinać od góry te drzewa jednocześnie
    strasząc, że jak któreś uschnie to zapłacę karę.

    Za samowolne wycięcie 7 topól wtedy groziło mi ponad 2 mln. zł kary, bo
    drzewa były już bardzo duże i sięgały ok. 30m.

    Jeżeli drzewa masz duże to radzę uważać, bo na wycinkę takiego drzewa
    trzeba mieć pozwolenie z urzędu z wydziału ochrony środowiska.

    Jeżeli chodzi o złamane drzewo to radzę napisać pismo do urzędu, bo za
    samowolne wycięcie drzewa można mieć masę problemów i wysoką karę.
    Jednym ze sposobów pozbycia się takiego, złamanego drzewa jest wezwanie
    Straży Pożarnej, która wytnie takie drzewo i wystawi odpowiedni
    dokument. Tyle, że musi istnieć zagrożenie życia ludzi lub mienia.
    Jeżeli jest to plac zabaw to takie zagrożenie dla dzieci istnieje.

    Błogosławię ś.p. ministra Szyszko, który dał prawo właścicielom posesji
    do samodzielnego decydowania o drzewostanie na terenie własnych posesji
    bez proszenia się urzędów. Ale cwaniaczkom i pasożytom to się nie
    podobało to zmieniono ustawę ponownie na taką jak była poprzednio, że
    znów trzeba się prosić o pozwolenie.