  • 1. Data: 2021-07-09 21:38:50
    Temat: Odprowadzanie wody z działki
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Temat na czasie, bo ostatnio ostro napierdziela deszczem.
    Od razu napiszę, że sytuacja nie jest abstrakcyjna, bo dotyczy dwóch domów
    moich znajomych.
    Wyobraźmy sobie wieś, na tej wsi stok o nachyleniu 12%, a na stoku 2
    działki jedna pod drugą.
    Na obu działkach stoją domy. Grunt jest gliniasty, trudnoprzepuszczalny,
    kanalizacji deszczowej brak, jest tylko sanitarna.

    Działki są przedzielone ogrodzeniem w granicy, w poprzek stoku - nie ma
    lanej podmurówki, tylko z prefabrykowanych płyt na pióro i wpust.

    Właściciel działki dolnej ma pretensje do właściciela działki górnej, że
    podczas ulewnego deszczu woda z jego ogrodu spływa mu na posesję. Twierdzi,
    że właściciel działki górnej *ma obowiązek* zablokować naturalny spływ wody
    (czyli w dół :)).
    Uwaga, nie chodzi o wodę z dachu (idzie w całości do zbiorników) ani z
    podjazdu (idzie do studni chłonnej). Chodzi o wodę spływającą z trawnika i
    ogrodu.
    Czy faktycznie właściciel działki górnej *ma obowiązek* przekierować jakoś
    spływ, który wynika z naturalnego ukształtowania terenu?

    Przejrzałem prawo wodne, budowlane i rozporządzenie o warunkach
    technicznych budynków, ale nie widzę tam nic podobnego.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2021-07-09 21:52:42
    Temat: Re: Odprowadzanie wody z działki
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 9 lipca 2021 o 21:38:45 UTC+2 Maciek napisał(a):
> [...]
    >
    > Przejrzałem prawo wodne, budowlane i rozporządzenie o warunkach
    > technicznych budynków, ale nie widzę tam nic podobnego.

    To czy ma obowiązek może zależeć jaki duży jest sąsiad z dołu. I wcale o wzrost nie
    musi chodzić. Jedna stara jak świat zasada mówi że jak nie można osiągnąć kompromisu
    to zawsze wygrywa silniejszy.

  • 3. Data: 2021-07-09 22:11:14
    Od: collie <p...@b...pl>

    W piątek, 9.07.2021 o 21:38, Maciek napisał:

> [...]
    >
    > Przejrzałem prawo wodne, budowlane i rozporządzenie o warunkach
    > technicznych budynków, ale nie widzę tam nic podobnego.

    Prawo wodne reguluje działalność człowieka a nie naturę. Jeśli ten
    na górze stoku nie narusza art. 234 ust. 1 prawa wodnego, to ten na
    dole stoku może go co najwyżej pocałować w dupę. W czasie deszczu.

    A tako rzecze wspomniany zapis prawa wodnego:

    Właściciel gruntu nie może:
    1. zmieniać kierunku i natężenia odpływu znajdujących się na jego
    gruncie wód opadowych lub roztopowych ani kierunku odpływu wód
    ze źródeł - ze szkodą dla gruntów sąsiednich;

  • 4. Data: 2021-07-09 22:48:01
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, collie.
    On 09.07.2021 22:11 you wrote:

> [...]
    > jego gruncie wód opadowych lub roztopowych ani kierunku odpływu wód
    > ze źródeł - ze szkodą dla gruntów sąsiednich;

    No ale jeśli ten z góry postawił w poprzek stoku betonowy mur, to raczej
    coś się zmieniło w kierunku odpływu opadów.

    --
    Pete

  • 5. Data: 2021-07-10 07:14:27
    Od: Runt <r...@s...prv>

    W dniu 2021-07-09 o 21:38, Maciek pisze:

> [...]
    >
    > Przejrzałem prawo wodne, budowlane i rozporządzenie o warunkach
    > technicznych budynków, ale nie widzę tam nic podobnego.

    paragraf 28-29 - rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie
    warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

    --
    Runt

  • 6. Data: 2021-07-10 11:12:48
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 09 Jul 2021 22:48:01 +0200, Pete napisał(a):

    > No ale jeśli ten z góry postawił w poprzek stoku betonowy mur, to raczej
    > coś się zmieniło w kierunku odpływu opadów.

    Ale ogrodzenie z nie całkiem szczelną podmurówką, biegnące w poprzek
    nachylenia, trudno chyba podciągnąć pod "zmianę kierunku i natężenia

  • 7. Data: 2021-07-10 13:06:29
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Maciek.
    On 10.07.2021 11:12 you wrote:

> [...]
    > odpływu znajdujących się na jego gruncie wód opadowych lub
    > roztopowych (...) ze szkodą dla gruntów sąsiednich"?

    A to już sąd oceni czy nastąpiła zmiana kierunku czy nie.
    Bo jak już jest konflikt, to albo podmurówka zostanie rozebrana albo
    dojdzie do eskalacji.

    --
    Pete

  • 8. Data: 2021-07-10 13:23:46
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Jul 2021 13:06:29 +0200, Pete napisał(a):

    > A to już sąd oceni czy nastąpiła zmiana kierunku czy nie.
    > Bo jak już jest konflikt, to albo podmurówka zostanie rozebrana albo
    > dojdzie do eskalacji.

    O ile wiem, to tam żądanie demontażu podmurówki nie padło, tylko
    ewentualnie jej doszczelnienia. Ale tu się pojawia problem zagospodarowania
    ewentualnej wody, która się zgromadzi przy ogrodzeniu. Studnie chłonne na
    takim spadku wybiją kilka metrów poniżej.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 9. Data: 2021-07-10 14:38:41
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Czy faktycznie właściciel działki górnej *ma obowiązek* przekierować jakoś
    > spływ, który wynika z naturalnego ukształtowania terenu?

    zakładam ze "wyższy" sąsiad nie ma syfu poprodukcyjnego na placu i
    deszcz jego śmieci nie zmywa do sąsiada poniżej.
    w takiej sytuacji
    ja bym najpierw niższemu sąsiadówi i sądowi najwyższmu wytłumaczył tak:
    jakbyś tu mieszkał sam, nie było innych domów, cała ta woda waliła by z
    góry na Twoją działkę. zgadza się? Do kogo miałbyś pretensje? Pomiędzy
    szczytem a Twoją działką wybudowałem się ja. Czy to w jakis sposób
    pogorszyło sprawę? Raczej nie, wiec nie miej pretensji

    ToMasz

    PS przed ewentualnym sądem, trzeba będzie udowodnić szkodę, a to raczej
    nie możliwe. ale lepiej wytłumaczyć sąsiadowi, żeby zrozumiał ze jest w
    błędzie. Ale jakby co - niech sformułuje swoje oczekiwania na piśmie.
    JAk po napisaniu przeczyta, może zrozumie że oczekuje cudów.

  • 10. Data: 2021-07-10 15:10:40
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 10 Jul 2021 14:38:41 +0200, ToMasz napisał(a):

    > zakładam ze "wyższy" sąsiad nie ma syfu poprodukcyjnego na placu i
    > deszcz jego śmieci nie zmywa do sąsiada poniżej.

    Skąd, tam jest ogród.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl