  • Data: 2017-08-20 12:20:56
    Temat: Re: Odwiert - pompa ciepla - glebokosc
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu niedziela, 20 sierpnia 2017 12:08:50 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

    > Ktoś tu na grupie pisał, że ma wszystko policzone i optymalnie dobrane,

    No ja mam, choć DZ akurat mam trochę przewymiarowane - 550m rury PE32 (ale
    moje DZ kosztowało w całości 3-4k pln więc sobie mogłem pozwolić ;)

    > a i tak w połowie sezonu grzewczego z uzyskaniem wysokiego COPu przy CWU
    > jest problem. Zdaje się Adam Sz?

    A to już nie u mnie. U mnie DZ ma w ciągu sezonu grzewczego od +15stC
    (zaczynając) do ok 0stC (luty-marzec). Z takimi temperaturami nie ma
    żadnego problemu z uzyskaniem wysokiego COPu. Przy grzaniu CWU oczywiście
    jest niższy niż przy CO ale nadal jest to COP w granicy 3.

    Przy odwiertach temperatury są bardziej stabilne i nie ma tak dużych
    wahań :)

    > OZC nawet za tysiaka nie pokaże jakie są pokłady geologiczne, gobo
    > pisze, że w/g map miała być taka skała a wyszła inna. Wiesz jak się bada
    > pokłady geologiczne? No właśnie wierceniami, które już wykonał.

    Tu podzielę zdanie Krisa - przy wierceniu widać każdy metr i na bieżąco
    można zdecydować, czy wiercimy głębiej / dalej. Jak wyszedł granit to
    spokojnie mogli na tym jednym otworze poprzestać :-)

    > Nawet dobrze ocieplona chałupa nie zapewni CWU z powietrznej pompy przy
    > ujemnych temperaturach.

    Dlaczego nie? :) Wszystko powyżej temperatury bezwzględnego zera (czyli ok.
    -273stC) ma w sobie ciepło i to ciepło można wyciągnąć :)

    > Mój znajomy ma jakąś taką pompę ze zintegrowanym
    > zbiornikiem, i sam zaznacza, że praktycznie od grudnia do połowy marca
    > COP ma w granicach 1.

    To ma chyba jakąś samoróbkę. Nowoczesne powietrzne pompy ciepła działają
    bez problemu przy minusowych temperaturach, których jednak jest w ciągu
    sezonu bardzo mało. Mimo wszystko wolę jednak pompy gruntowe, które z uwagi
    na budowę i warunki w jakich działają są po prostu bardziej długowieczne ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.