  • 1. Data: 2017-08-10 23:46:28
    Temat: Odwiert - pompa ciepla - glebokosc
    Od: gobo <g...@p...onet.pl>

    Hej!
    Buduje dom - okolo 180m2 + garaz w bryle 40m2 (nieogrzewany, dobrze
    odizolowany od czesci mieszkalnej).
    Zdecydowalem sie na pompe ciepla. W domu mam wentylacje mechaniczna,
    podlogowke, bardzo cieple okna i drzwi. Na elewacji mam 23cm styropianu
    z dobra lambda. Pompa ciepla chce ogrzewac dom i CWU.
    Podczas projektowania instalacji rozmawialem z 3 instalatorami i rozrzut
    w doborze mocy pompy ciepla i dlugosci dolnego zrodla (odwiert pionowy)
    byl gigantyczny. Zalecano mi odwierty o dlugosciach od 130m do 250m, a
    moce pompy od 7 do 13kW. Masakra! Dodatkowo z map wynikalo, ze moj dom
    lezy na litej skale i o pluczce moglem zapomniec. Ostatecznie
    zdecydowalem sie na 2 odwierty o dlugosci 120m kazdy. Dzis wykonalismy
    pierwszy odwiert. Od poziomu -1 do -110 mialem lity granit, pozniej bylo
    3m czegos luznego i ostatnie metry to znowu skala. Jutro czeka mnie
    odwiert numer dwa. Zastanawiam sie tylko, czy nie przesadzilem z tymi
    240m. Moc pompy jaka dobralem to 8kW. Mam nadzieje, ze nie bedzie za
    mala. Odleglosc miedzy odwiertami to ok. 10m. Podczas wiercenia woda
    pojawila sie na 15m i na 100m. Odwiert chcialem wypelniac Hekotermem,
    ale wiertacze powiedzieli, ze przy takim gruncie (lita skala + woda)
    wystarczy wypelnienie piaskiem i bedzie super. Jakie sa Wasze
    doswiadczenia z doborem mocy pompy i dlugosci odwiertu? Dla mnie
    najwiekszym problemem jak do tej pory bylo znalezienie firmy, ktora
    wierci mlotkiem, a nie pluczka.
    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2017-08-11 07:43:10
    Temat: Re: Odwiert - pompa ciepla - glebokosc
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Masakra z tą skałą. Jak długo to wiercili i ile wzięli?
    U mnie chata 230m2 + nieogrzewana kotłownia + nieogrzewany garaż
    w bryle, pompa 10kW, odwiert 2x100m. 8 kW u Ciebie będzie się
    nudzić przez większą część sezonu grzewczego ;)
    240m trochę przesada, ale raczej pewnie finansowa niż techniczna.

    L.

  • 3. Data: 2017-08-11 08:48:23
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 sierpnia 2017 23:46:33 UTC+2 użytkownik gobo napisał:
> [...]
    > doswiadczenia z doborem mocy pompy i dlugosci odwiertu? Dla mnie
    > najwiekszym problemem jak do tej pory bylo znalezienie firmy, ktora

    ale ty qurcze rozumiem ze pozałowałeś 500zł na zlecenie obliczenia ozc dla budynku, w
    zwiazku z tym nie wiesz ile mocy potrzebujesz, w związku z tym nie wiesz ile
    odwiertów, w zwiazku z tym wydasz extra 10x albo 20x owe 500zł.
    Równie dobrze jak tych fachowcow od odwiertow mogłes zapytac wróżki.

    Nieodmiennie budujacy postępuja tak samo :-) Ile kosztuje metr odwietu w skale?

    Gdybys policzył wyszłaby ci powietrzna pompa o małej mocy kosztujaca 1/3 tego co
    wydasz :)

    b.

  • 4. Data: 2017-08-11 09:05:37
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 11 sierpnia 2017 07:43:12 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:
> [...]
    > w bryle, pompa 10kW, odwiert 2x100m. 8 kW u Ciebie będzie się
    > nudzić przez większą część sezonu grzewczego ;)

    Nie będzie - 2kW pójdzie na CWU, zostaje 6kW na CO. Będzie na styk (i tak
    się pompę powinno dobierać;)

    > 240m trochę przesada, ale raczej pewnie finansowa niż techniczna.

    Granit to nawet 80W/m. Pompa mocy grzewczej 8kW ma ok 6,5kW mocy
    chłodniczej, więc z tabelek wystarczyłby odwiert 80m :-) Dałbym 100m
    z zapasem. Też jestem ciekaw ile kosztował odwiert i iledziesiąt lat
    dałoby się tym ogrzewać dom grzałką 6kW wartą 300 pln :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2017-08-11 09:21:25
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 11 sierpnia 2017 09:05:38 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > z zapasem. Też jestem ciekaw ile kosztował odwiert i iledziesiąt lat
    > dałoby się tym ogrzewać dom grzałką 6kW wartą 300 pln :)

    Choć - spojrzałem na obecne oferty i ceny wiercenia w skale udarem spadły
    do nawet 90 pln / m. Pokupowali wiertnice i ceny spadają :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2017-08-11 12:23:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jaja jak berety moga byc jesli rzad uruchomi bardzo tania taryfe pradu dla tych co
    beda przechodzili z ogrzewania trujacego na nie trujace. Zeby sie nie okazalo ze
    teraz powinno budowac sie domy ogrzewane piecami kaflowymi zeby za rok zalapac sie na
    tani prad i duza doplate do pompy.

  • 7. Data: 2017-08-11 13:25:58
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 11 sierpnia 2017 12:23:28 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    teraz >powinno budowac sie domy ogrzewane piecami kaflowymi zeby za >rok zalapac sie

    Jakiś czas temu dopłacali/preferencyjne warunki mieli ci co olejem grzać chcieli
    Teraz są z reką w nocniku

  • 8. Data: 2017-08-11 13:53:39
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 10.08.2017 o 23:46, gobo pisze:
    > Hej!
    > Od poziomu -1 do -110 mialem lity granit, pozniej bylo
    > 3m czegos luznego i ostatnie metry to znowu skala. Jutro czeka mnie
    > odwiert numer dwa.

    powiedzcie mi proszę coś o tych odwiertach. czy wymiennik ląduje na
    samym dnie, czyli 120m pod ziemią, czy wymiennikiem są jakieś... rury
    które wymieniają ciepło z ziemią na odcinku -1m do -120m?
    jaka jest średnica odwiertu? Jaka jest temperatura na poziomie -120m?

    ToMasz

  • 9. Data: 2017-08-11 14:13:58
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 10 Aug 2017 23:48:23 -0700 (PDT), Budyń

> [...]
    > z tym nie wiesz ile odwiertów, w zwiazku z tym wydasz extra 10x albo 20x
    > owe 500zł. Równie dobrze jak tych fachowcow od odwiertow mogłes zapytac

    Jak pińćset, gdy czysta płaciłem.

    > Nieodmiennie budujacy postępuja tak samo :-) Ile kosztuje metr odwietu w
    > skale?
    > Gdybys policzył wyszłaby ci powietrzna pompa o małej mocy kosztujaca 1/3
    > tego co wydasz :)

    No właśnie, wiercić w skale wymiennik pionowy
    to trzeba być... desperatem. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2017-08-11 14:19:29
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > ale ty qurcze rozumiem ze pozałowałeś 500zł na zlecenie obliczenia ozc dla budynku,

    z jednej strony masz racje,
    ale z drugiej strony kiedyś rozmawiałem z budowlańcem który uczył budowlańców.
    I on zawsze na końcu uczył cokolwiek ci wyjdzie "zawsze pomnóż x1,5"