    From: "qlphon" <q...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewanie peletem
    Date: Tue, 11 Dec 2012 16:43:36 +0100

    > Macie jakies doswiadczenia z peletem jak to grzeje w stosunku do
    > ekogroszku??

    nigdy nie paliłem ekogroszkiem (podobnie jak większość z Was)

    owszem, węglem kamiennym o granulacji typu groszek, jak najbardziej...
    peletem drewnianym i owsem również

    najtaniej wychodził ... owies - 20 zł dziennie za worek 50 kg, ale od tego
    czasu owies podrożał

    węgla szło mi przeciętnie 600 - 700 kg miesięcznie
    a w porównywalnym okresie tona peletu

    wtedy pelet kosztował 100 EUR netto za tonę (Barlinek - chyba najlepszy
    jakościowo pelet w PL)
    za tonę groszku płaciłem podobną kwotę

    jeszcze tańszy był węgiel brunatny, którym próbowałem palić w swoim piecu
    (ok 100 zł za tonę)
    to miało sens energetyczny tylko gdy był całkiem suchy (pije wodę jak gąbka)
    ale nastręczało sporo problemów przy pracy podajnika ślimakowego
    i często powodowało "zakleszczenia" i zrywanie zabezpieczeń.

    > Jaki pelet jak grzeje lepiej debowy, sosnowy, z drzew lisciastych??

    nie wiem czy masz na to jakikolwiek wpływ, jaki on jest...
    najczęściej jest mieszany po to żeby uzyskać właściwą konsystencją i

    mimo ze pelet wychodził drożej niż węgiel, nie trzeba było w ogóle czyścić
    pieca przez cały sezon!
    tylko dosypywałem worki do zasobnika