  • 31. Data: 2022-12-25 14:22:04
    Temat: Re: PV nieco ponad 6,5 kWp - co grozi za brak ppoż?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-25 o 13:20, heby pisze:

    > Aby wygenerować dyskusję.
    Sorry ale nie mam czasu na zbędną dyskusję, a internetu żeby zaspokoić
    twoją ciekawość nie mam zamiaru przepisywać. Dr. Musiał i spółka
    dokładnie opisali po co i dlaczego się stosuje w energetyce.

    --
    Janusz

  • 32. Data: 2022-12-25 17:20:20
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 25 December 2022 at 14:22:07 UTC+1, Janusz wrote:

> [...]
    > twoją ciekawość nie mam zamiaru przepisywać. Dr. Musiał i spółka
    > dokładnie opisali po co i dlaczego się stosuje w energetyce.

    warto p;rzeczytać

    za chwile wrzucę po polskiemu

    Lawsuit: Tesla Solar Panels Caused Fires on Walmart Roofs

    https://groups.google.com/g/pl.misc.budowanie/c/Pwpv
    hCH40bc

  • 33. Data: 2022-12-28 17:02:39
    Od: M M <m...@g...com>

    czwartek, 22 grudnia 2022 o 22:47:36 UTC+1 Kris napisał(a):
    > Ale taki papier z pieczątka uprawnionego strażaka to ok 400zl.
    > Nie warto kombinować za tą kase

    Na pewno tylko tyle? Gdzieś mi się obiło że wymagają metalowych tras kablowych itp.

    Robię odcinanie zasilania blisko paneli dużym stycznikiem (mam odpowiednie - LC1DT60A
    - producent w specyfikacji dopuszcza przełączanie DC) który powinien spełnić swoją
    rolę, no ale nie mam na to papierów (choć osobiście bardziej ufam sprężynie
    rozwierającej styki po zaniku napięcia na cewce, niż elektronice sterującej
    silniczkiem zasilanej z kondensatora w tych dość drogich fabrycznych wyłącznikach
    ppoż).

    Co do ubezpieczeń - posiadam (bo bank do kredytu hipotecznego wymaga cesji polisy),
    ale do tej pory ubezpieczyciel nie pytał czy mam PV.

  • 34. Data: 2022-12-28 18:23:06
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 28 December 2022 at 17:02:41 UTC+1, M M wrote:
> [...]

    > Co do ubezpieczeń - posiadam (bo bank do kredytu hipotecznego wymaga cesji polisy),
    ale do tej pory ubezpieczyciel nie pytał czy mam PV.
    Nie kombinowac
    Pytać Melona, bo to jego solarne dachy się spaliły

    A dzisiaj Tesla straciła -70% w ciągu roku.

    Nikt nie zna się lepiej w temacie niż Melon

  • 35. Data: 2022-12-28 20:17:19
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 28 grudnia 2022 o 18:23:08 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
    > Pytać Melona, bo to jego solarne dachy się spaliły
    Na dachu (dachówka ceramiczna, niepalna - może tam w Ameryce budują inaczej) mam 3,6
    kW, drugie tyle dokładam na gruncie w ogródku (na tyle daleko że dom się od tego nie
    zapali).

    > A dzisiaj Tesla straciła -70% w ciągu roku.
    I tak nie planuję kupić. Tesla na miarę naszych możliwości - to Melex :)
    Na krótkie jazdy po okolicy w sam raz, i tak mało miejsc gdzie da się jeździć
    szybciej niż 25 km/h (drogi gruntowe, a jak kawałek asfaltu to zaraz też progi
    zwalniające średnio co 200m).
    Oczywiście z PV na dachu, by się sam doładowywał. I od razu dołożyłbym mikro
    inwerter, jak podłączony do ładowania pod domem i już się naładuje to niech oddaje
    nadmiar z powrotem.

  • 36. Data: 2022-12-28 20:30:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 28 December 2022 at 20:17:20 UTC+1, M M wrote:
> [...]
    inwerter, jak podłączony do ładowania pod domem i już się naładuje to niech oddaje
    są Melexy z solarami na dachu
    i stoi to w polu i się samo laduje ;)

    Problem z Teslami jest taki, że aku jest oczujnikowany termostatami i ladowarka
    wykrywa temperaturę aku
    a jak aku za zimny to się włacza elektryczne nagrzewanie zasilane przez aku
    samochodowe.

    A jak aku na wyczerpaniu i mróz to zanim aku się nagrzeje grzejnikiem to aku padnie i
    ladowarka stacjonarna się nie wlaczy
    o trza dzwonić po sasiada., aby przywiózł nagrzewnicę i grzał aku nadmuchem od dołu.

    Kiedyś chciałem kupic Melexa na przetargu, bo był tani i bez aku.
    Mówię, skoro bez aku, to pewnie nie jest ciężki.

    Podnoszę za przód, no chance
    podnoszę za tył, to samo
    i zrezygnowalem, bo nie będę cieżkiego zloma kupował, aby przejechac 20 km.

    Dzisiaj sa litowki i hulajnoga wiezie 60kg Zenka 10 km bez zmęczenia
    a potem Zenek podnosi hulajnogę jedną ręką i wrzuca do bagażnika.

    wot tiechnika kosmiczna ;)

  • 37. Data: 2022-12-28 21:19:56
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 28 grudnia 2022 o 20:30:57 UTC+1 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    i ladowarka stacjonarna się nie wlaczy
    > o trza dzwonić po sasiada., aby przywiózł nagrzewnicę i grzał aku nadmuchem od

    A mogliby dołożyć mały agregat spalinowy kilka kW "silnik od kosiarki" chłodzony tym
    samym płynem chłodniczym.
    Od razu by i podgrzał i doładował w sytuacji awaryjnej. No ale oni tam mają trochę
    cieplejszy klimat niż u nas, to może nie pomyśleli.
    Kiedyś chyba jakieś radzieckie traktory miały coś podobnego - duży diesel podgrzewany
    i uruchamiany małym benzynowym.

    Widzę Teslę pod domem u jednego z sąsiadów, przy okazji kiedyś podpytam jak się
    spisuje zimą.

    > Dzisiaj sa litowki i hulajnoga wiezie 60kg Zenka 10 km bez zmęczenia
    > a potem Zenek podnosi hulajnogę jedną ręką i wrzuca do bagażnika.

    Akurat ja regularnie wożę dwoje dzieci do szkoły, jeszcze za młode by mogły dojeżdżać
    samodzielnie.
    Potem do pracy i z pracy, wszędzie odległości po kilka km takie że spalinowe auto
    dopiero co się nagrzeje więc mało ekonomiczne.
    No i przy okazji taki Melex może też posłużyć jako awaryjny magazyn energii -
    zewnętrzna bateria do UPSa robiącego 230V dla domu.
    Agregat też mam, ale w nocy budziłby sąsiadów (bardzo głośny - diesel chłodzony
    powietrzem) a wolę z nimi żyć w zgodzie.

  • 38. Data: 2022-12-29 03:19:02
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 28 December 2022 at 21:19:58 UTC+1, M M wrote:

> [...]
    > Agregat też mam, ale w nocy budziłby sąsiadów (bardzo głośny - diesel chłodzony
    powietrzem) a wolę z nimi żyć w zgodzie.
    Jest Melex na litowki, ale kosztuje 100.000 zl
    i wystawiają je u Mimca dealera, ale kto to kupi, gdy to technologiczna egzotyka.

    Chcialem kupić elektryki z Paryża, te z wypoczyczalni, od tego francuskiego bulionera

    Wadliwie działał system wykrywania wolnych ladowarek w Paryżu i kto wypożyczył, pół
    godziny czekal na komunikat, gdzie ma podjechać i zostawić pod ladowaniem, no i się
    l,udzie zniechęcili i stalo kilkaset elektryków na polu pod Paryżem i czekalo na
    zezlomowanie.

    Budy były z alu cczyli nierdzewki, ale nienaprawialne po stłuczce

    I pewnie by się kupila szyuke za 1000 euro
    ale zaczeli demontować, jak dlugo stały, bo aku nieekologic zne
    i też wymagały podgrzania elektrolitu, aby ładowarka się właczyła.

    Kolega kupił włoską furgonetkę elektryka i padły zimą aku, 80 litówek 90Ah na zlom,
    bo byly zamontowane pod podwoziem
    a we Włoszech cieplo a w Polssce zima padły

    Na calym świecie stoją na zlomowiskach tysiące elektryków i Zenki demontuja aku, jak
    potrafią,
    tysiące elektrycznych hulajnóg trafia na złom.

    zywotnośc Tesli to tyle ile gwaranccja na aku, czyli 8 lat a potem zlom, bo wymiana
    aku kosztuje 100.000 $

    I elektryki zaśmiecą cala planetę bo ich zywotność o 50% krótsza od spalinówek.
    A naprawiać po wypadku, stłuczce się nie da, bo ryzyko zapłonu aku jest 100%

    To dlatego Tesla padła -70% na Wall Street w ciągu roku
    bo padają aku, a serwis sakramencko drogi
    a teraz mróz i przestały się ladować w zaspach.

  • 39. Data: 2022-12-29 08:25:11
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 28-12-2022 o 21:19, M M pisze:
    samochodowe.

    To znaczy jakie niby?
    Bo ogrzewanie jest realizowane z akumulatora trakcyjnego, jak w każdym
    elektryku.
    To za duże moce są żeby je realizować z aku 12V.

    Nie będzie dogrzewane....

    > A mogliby dołożyć mały agregat spalinowy kilka kW "silnik od kosiarki" chłodzony
    tym samym płynem chłodniczym.

    Oni chcieli budować elektryki a nie hybrydy....

    Poza tym - to bzdury są, realnie w zimie elektryk sprawuje się
    wielokrotnie lepiej od spaliniaka.
    Czym większy mróz tym bardziej, zwłaszcza przy jeździe wokół komina.
    Wchodzić do już nagrzanego (przez kilka minut) auta i po drodze
    obserwować stojące po rowach diesle z pozamarzanymi filtrami - bezcenne.

    A za agregat robi gniazdko w garażu.

    > Od razu by i podgrzał i doładował w sytuacji awaryjnej. No ale oni tam mają trochę
    cieplejszy klimat

    Tam to znaczy gdzie?
    Bo jeśli mówisz o USA, to chyba nie śledzisz newsów z ostatniego
    tygodnia....

    > Widzę Teslę pod domem u jednego z sąsiadów, przy okazji kiedyś podpytam jak się
    spisuje zimą.

    Pewnie normalnie, jak każdy elektryk.
    Różnica taka że mocno rośnie zużycie prądu, ale to wszystko.