  • 1. Data: 2022-12-20 22:59:53
    Temat: System automatycznego odcinania wody
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Co polecacie jako system odcinania wody w razie zalania?
    Widze ze sa gotowe rozwiazania ale dosc drogie, mozna to zrealizować w
    jakis sensownych pieniadzach?
    Ilosc miejsc - fajnie gdyby to była tylko kwestiai losci czujników ale
    bedzie to 5-10 miejsc.

    Zamykanie elektrozaworem czy siłownikiem ktory obraca dzwignie zaworu?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Potrafię godzinami

  • 2. Data: 2022-12-20 23:32:01
    Temat: Re: System automatycznego odcinania wody
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budzik napisał:

    > Co polecacie jako system odcinania wody w razie zalania?

    Po co odcinać, gdy już zalało?

    > Widze ze sa gotowe rozwiazania ale dosc drogie, mozna to zrealizować w
    > jakis sensownych pieniadzach?
    > Ilosc miejsc - fajnie gdyby to była tylko kwestiai losci czujników ale
    > bedzie to 5-10 miejsc.

    Ja bym kombinował w innym kierunku. Detekcja przepływu (zwykły wodomierz)
    w całej instalacji i sprawdzanie, czy jest uzasadnienie dla tego przepływu.
    Może czujki ruchu w okolicach, gdzie są krany czy kurki? Nie wiem, czy to
    będą "sensowne pieniądze", ale taka strategia ma szansę zapobiec większemu
    potopowi.

    > Zamykanie elektrozaworem czy siłownikiem ktory obraca dzwignie zaworu?

    Gdybym ja to projektował, to by było tak, jak w bezpieczniku od prundu.
    Czyli trzeba ręcznie otworzyć ferszlus, napinając przy tym sprężynę, a
    jakiś impuls wyzwala mały ekektromagnes, który sprężynę zwalnia i zamyka.
    Z tym że ja jestem bardzo sceptycznie znastawiony do takich zabezpieczeń.
    Równie dobrze może puścić gdzieś na tym dodatkowym zaworze. Poza tym nie
    lubię rzeczy przekombinowanych.

    Jarek

    --
    Raz Noe wypił wina dzban
    I rzekł do synów

  • 3. Data: 2022-12-21 01:08:42
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:XnsAF73E225B933Dbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1

    user Budzik pisze tak:

    > Zamykanie elektrozaworem czy siłownikiem ktory obraca dzwignie
    > zaworu?

    Elektrozawór jest niepewny. Może się zawiesić. Trzeba go ćwiczyć.
    Siłownik też może ale mniej bym się bał siłownika.
    Na nic poniżej Danfossa bym sie nie odważył.

    Znam człowieka który po zalaniu kazał sobie wstawić zawór
    40bar niezniszczalny kurek i zamyka codziennie.

    --
    Piter

    #jebać fliperów pasożytów

  • 4. Data: 2022-12-21 02:43:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 21 grudnia 2022 o 01:07:45 UTC+1 PiteR napisał(a):
> [...]
    >
    > Znam człowieka który po zalaniu kazał sobie wstawić zawór
    > 40bar niezniszczalny kurek i zamyka codziennie.

    https://www.google.com/search?q=wez+nie+pierdol&clie
    nt=tablet-android-lenovo-rvo3&prmd=ivn&sxsrf=ALiCzsY
    gKvsRUsiEXZ-nb6Kwe2teAcmf8g:1671585959539&source=lnm
    s&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiMq9H6xon8AhUxiIsKHSP5BvI
    Q_AUoAXoECAIQAQ&biw=1334&bih=800&dpr=1.5
    Akurat zawory elektromagnetyczne pośredniego działania są niezwykle odporne na
    wszystko. Wiem bo kiedys pracowałem w fabryce w której miesięcznie zużywana ich kilka
    tysiecy. Były to typowe pralkowe zawory. To były ostatnie elementy które się psuly.
    Do tej pory mam jedno z tych urządzeń pod opieką. Ma 40 lat i oryginalne zawory. Nie
    wiesz nie zmyślaj. Z zaworami które miały by być użyte jak Budzik chce jest inny
    problem użytkowy. Bo albo zawór musi być cały czas pod prądem zeby był otwarty. I
    jak by prądu zabrakło to wody też by nie było. Albo by musiał być normalnie otwarty.
    Trudno o takie zawory żeby by były pośredniego działania a bezpośredniego są drogie.
    Przy zaworze który potrzebuje prądu żeby zadziałał przy braku prądu i wycieku wody
    się nie zamknie. To zostaje albo zrobić instalacje żeby przecieku nie było albo zawór
    z silniczkiem i awaryjne zasilanie. Pomysł żeby się zabezpieczać pomimo że logiczny
    to trudny do zrealizowania. Teraz większość sprzętów typu pralka, zmywarka ma
    zabezpieczenie przed pęknięciem węży bez względu na to czy jest prąd czy go nie ma.

  • 5. Data: 2022-12-21 07:14:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 20.12.2022 22:59, Budzik wrote:
    > Ilosc miejsc - fajnie gdyby to była tylko kwestiai losci czujników ale
    > bedzie to 5-10 miejsc.

    Ja odrzuciłem czujniki - za dużo, trzeba położyć w dobrych miejscach,
    potem się nimi opiekować (baterie/okablowanie, wymiana), a na koniec i
    tak pewnie jakiegoś zabraknie.

    Skoro czujnik wykrywa wyciek który już jest, to jakąś ilość wody
    akceptujemy. W takim razie lepszy wydaje się ze sterowaniem głównym
    zaworem i pomiarem tego ile i jak długo woda przepływa - z limiterem
    który odcina po spełnieniu warunku/ów.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2022-12-21 10:32:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-20 o 22:59, Budzik pisze:
    > Co polecacie jako system odcinania wody w razie zalania?
    > Widze ze sa gotowe rozwiazania ale dosc drogie, mozna to zrealizować w
    > jakis sensownych pieniadzach?
    Chyba się nie da, kiedyś rozpoznawałem temat to wszelakie elektrozawory
    były cholernie drogie, a to dopiero początek bo przecież potrzebna jest
    jakaś automatyka i czujniki.
    Poza tym de facto układ zadziała jak już się zaczyna problem, czyli deko
    późno, z kolei monitorowanie przepływu z detekcją obecności to też dość
    skomplikowany układ i zawodny. Wystarczy sprawdzić jak się zachowuj
    czujki ruchu gaszące światło w kiblach, mi już w makro parę razy
    wyłączyła :(
    Jedyne to odcinanie automatyczne wody z np uzbrojeniem alarmu, ale wtedy
    pralka czy zmywarka nie mogą działać. Można to ogarnąć dość tanio, u
    tego chińczyka kupiłem takie napędy na zawory
    https://pl.aliexpress.com/item/32881353592.html
    można to zapiąć do każdego zaworu kulowego z wajchą.

    --
    Janusz

  • 8. Data: 2022-12-21 12:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

> [...]
    > głównym zaworem i pomiarem tego ile i jak długo woda przepływa - z
    > limiterem który odcina po spełnieniu warunku/ów.

    Czyli przykładowo jeżeli mamy pobór wody dłuzej niz 30 minut, nawet
    jezeli bedzie on bardzo niewieli to odcinamy? O to chodzi?
    Przy małym wycieku zda egzamin, gdyby pekło cos wiekszego...
    Ale ciekawa sprawa - jak takie coś zrealizowac?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Mężczyzna musi trzy rzeczy w życiu zrobić...

  • 7. Data: 2022-12-21 12:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski j...@l...waw.pl ...

    > Po co odcinać, gdy już zalało?

    Bo odetnie jak jest na podłodze troche wody a nie jak jest jej pol
    metra?

> [...]
    > znastawiony do takich zabezpieczeń. Równie dobrze może puścić
    > gdzieś na tym dodatkowym zaworze. Poza tym nie lubię rzeczy

    To prawda, jak jebnie rura która wchodzi z woda do chaty to przejebane.
    Ale to 1,5 metra plus kilka śrubunków.
    Cała instalacja w domu ma duzo wiecej miejsc gdzie cos potencjalnie
    moze peknać.

    Kiedys wyjezdzajac na kilka dni wrociłem sie do łazienki. Okazało się
    ze własnie pekł wezyk przy umywalce.
    A ostatnio pojawiło sie małe pekniecie na grupie bezpieczenstwa w
    kotłowni. Na szczescie małe, na szczescie byłem w domu, na szczescie
    zauwazyłem.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."

  • 9. Data: 2022-12-21 13:05:40
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 21-12-2022 o 12:59, Budzik pisze:

    > Cała instalacja w domu ma duzo wiecej miejsc gdzie cos potencjalnie
    > moze peknać.
    >
    > Kiedys wyjezdzajac na kilka dni wrociłem sie do łazienki. Okazało się
    > ze własnie pekł wezyk przy umywalce.

    Mnie się to kiedyś zdarzyło w lokalu gastro.
    A że były różne poziomy, to zrobił się basen w jednej części, spokojnie
    można było pływać.

  • 10. Data: 2022-12-21 13:40:10
    Od: FEniks <x...@p...fm>

> [...]
    > A ostatnio pojawiło sie małe pekniecie na grupie bezpieczenstwa w
    > kotłowni. Na szczescie małe, na szczescie byłem w domu, na szczescie

    Kurczę, a nie łatwiej przed dłuższym wyjazdem po prostu zamknąć główny
    zawór wody?

    My tak zawsze robimy, główny zawór mamy w garażu. Ewentualnie tam coś
    kombinować, jeśli ktoś się uprze, że przed głównym zaworem może coś puścić.

    --
    Ewa