  • 21. Data: 2022-12-23 23:04:41
    Temat: Re: PV nieco ponad 6,5 kWp - co grozi za brak ppoż?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2022 22:08, Janusz wrote:
    > Widzę że inteligencją dorównujesz kogutkowi, po pierwsze odgrom jest
    > wyżej, po drugie zakończony jest iglicami.

    Ile wyżej?

    Czy drzewa też zakończone są znormalizowanymi, podpiętymi do benarki na
    około korzeni iglicami/zwodnikami, skoro czasem w nie pierdynknie? Ba,
    czasmi pierdyknie w nie skuteczniej niż w stalową lampę uliczną 10
    metrów obok.

    Czy ostry narożnik ramki panelu, obcięty profil aluminiowy z zadziorem,
    wystajaca śruba, nie są aby zbliżone funkcjonalnie do iglicy/zwodu?
    Pewnie są gorsze, ale też ostre ...

    >  A teraz poszukaj i poczytaj
    > sobie o naturze wyładowań atmosferycznych żeby zrozumieć co takie
    > działania dają.

    Dają takie, że prąd płynący do ziemi powoduje spadek napięcia na każdym
    przewodniku od dachu do ziemi. I względem przewodu PE też. W przypadku
    kiloamperowych wyładowań, te napięcia są znaczne.

    Co, jeśli przekroczą odpornośc wejściową falownika, na różnicę napięć
    wględem PE, względem siebie lub czegoś jeszcze?

    Co jeśli przekroczą, mimo wszystko napięcie dopuszczalne izolacji?

    Zerkałem w dane jednoego z falowników, nie pamiętam który to konkretnie,
    ale to bez znaczenia. Dopuszczalne napięcie izolacji względem przewodów
    DC z PV to było poniżej 1kV (przy nomilanlnym napięciu pracy koło 300V).

    Teraz: Widuje podpinanie instalacji (metalowych elementów) do przewodu
    PE. Kiedy to po raz pierwszy przeczytałem, myślałem, że to żart.
    Niektórzy elektrycy wręcz twierdzą, że to najbardziej poprawne. Ciekawe
    jakie napięcie pojawi się na obudowie pralki, kiedy pieprznie w takie
    panele bez ogromnika, lub nawet obok, w odgromnik.

    > Bo jesteś programistą a nie elektrykiem?

    Elektrykiem też jestem.

    > Nic, co się ma dziać? kilkaset wolt to normalne napięcie pracy izolacji
    > paneli.

    Albo za duże. W końcu jako będzie x00kA to może to być już tysiące.

    > Bo jak sama nazwa wskazuje, jest dla niego granicą.

    Mimo to, panele są na dokładnie tym samym potencjale, co odgromnik.
    Jedyne co je różni, to zaostrzony kształt zwodników, choć sam kształt
    metalowych elementów paneli bardzo od nich różny nie jest, też są ostre
    i mogą powodować tworzenie się wyładowań do dołu. Powietrze w momencie
    samego wyładowania jest silnie zjonizowane w okolicy i stanowi w
    zasadzie przewodnik. Jakie szanse na trafienie boczne mają panele, nie
    wiem. Stawiem, że wyższe, niż antena satelitarna na kominie.

    > Ktoś kiedyś to
    > pomierzył i na postawie tego napisał podręczniki.

    Wiem, jednocześnie kojarzę człowieka porażonego wyłądowaniem
    atmosferycznym, którzy podczas zdarzenia grzebał w kominku, z domem
    odgromionym w/g przepisów. Ekspertyza nie wykazała uchybień ani
    niesprawności instalacji. Pierdykneło w odgromnik i jednocześnie komin z
    metalowym wsadem okazał się być skrajnie niebezpieczny. Piorun wykazał
    się karygodną nieznajomoscią normy izolacyjnej. Niestety, ulotnił się
    po zdarzeniu i nie było komu postawić zarzutu uszkodzenia ciała i nie
    przestrzegania przepisów.

    Porażonym był mój instruktor SEPu (albo ktoś z jego rodziny, nie
    pamiętam już, on to jednak opowiadał), w latach ~90.

    >  Weź ty lepiej poczytaj o instalacjach odgromowych i projektowaniu, a
    > się nie ośmieszaj tutaj.

    Czytałem. Mimo to pierdykło w człowieka zaizolowanego w/g normy.

    Zaryzykuje nastepujące stwierdzenie: instalacji odgromowe nie chronią
    przed takimi wypadkami w 100%. Są tylko elementem obliczonym
    statystycznie. Pytanie, czy dodatkowe kilkadziesiąt ostro zakończonych
    narożników paneli na dachu, podpiętych pod ten sam potencjał, stanowi
    jakąs różnicę.

    Jestem ciekaw czy podpinanie paneli do tego samego punktu co instalacjia
    ogromowa jest *poprawne* z punktu widzenia bezpieczeństwa, a nie
    przepisów. Głównie dlatego, że zastanawiam się sam, czy *dodanie*
    instalacji odgromowej do budynku z PV *polepszy* bezpieczeństwo czy
    wręcz odwrotnie - *pogorszy*, bo będę miał znacznie więcej zwodników na
    dachu jonizujacych skuteczniej niż sąsiednie budynki.

  • 22. Data: 2022-12-24 00:56:48
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 23 December 2022 at 23:04:48 UTC+1, heby wrote:
> [...]
    > wręcz odwrotnie - *pogorszy*, bo będę miał znacznie więcej zwodników na
    > dachu jonizujacych skuteczniej niż sąsiednie budynki.
    dobrze gada, polać mu wódki
    \
    Dlatego kupiłem uziemienie do kabli antenowych.

    Zakłada to się na kabel, jako objemkę, po zdjęciu izolacji i wystaje z tego kabel
    gruby z klemą do podpięcie do uziemienia.

    Melonowi paliły się dachy z panelami, sprzedawane i instalowane przez Ikeję, czyli
    problem jest poważny.

    Bo wartośc chałupy to jedno, a zysk z solarów to przy tym marne grosze, a ryzyko
    pożaru, porażenia duże, bo aktywna powierzc hnia duża.

    Byłem w parku dzien po święcie i pod drzewem zginęla mloda para w czasie burzy.

    Pod drzewem stanęły 3 osoby.
    Doje mlodych i ochroniarz.
    Ichroniarz gdy widziual duży deszcz uciekl do klatki schodowej a para została io
    zginęła od wyladowania.

    W parku było 1000 drzew i badalem dlaczego akurat w to drzewo uderzył piorun.

    Ano uderzył, bo przez park byl prowadzony ziemny kabel zasilająccy imprezy i był
    prowadzony przez system korzeniowy tego drzewa.
    Izolacji kabla po wypadku nikt nie badal, jak zwykle.

    Potem ktoś napisał, że to byl nieszczęśliwy wypadek a to byla wina miasta, że kabel
    byl zakopany w pobliżu wysokich drzew z aktrywnym systemem korzeniowym

  • 23. Data: 2022-12-24 09:29:24
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 23.12.2022 23:04, heby wrote:
    > Jestem ciekaw czy podpinanie paneli do tego samego punktu co instalacjia
    > ogromowa jest *poprawne* z punktu widzenia bezpieczeństwa, a nie przepisów.

    Jeszcze kilka lat temu, wszyscy tutaj jak jeden mąż pisali że do uziomu
    odgromowego ma być podłączona tylko instalacja odgromowa. Uziom dom do
    osobnych iglic więc spodziewałbym się analogi względem PV.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 24. Data: 2022-12-24 11:44:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-23 o 23:04, heby pisze:
    > Zaryzykuje nastepujące stwierdzenie: instalacji odgromowe nie chronią
    > przed takimi wypadkami w 100%.
    A czy ja napisałem że chronią? no nie chronią no i co z tego? jak walnie
    to się będę martwił. Na razie zrobiłem wszystko żeby skutki tego były
    minimalne.
    Statystycznie powinienem już mieć kilka strzałów jak mieszkam tu 14 lat
    a jak na razie nie miałem żadnego, mam się tym martwić?

    --
    Janusz

  • 25. Data: 2022-12-24 12:02:13
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 23.12.2022 o 02:22, Pawel pisze:
    > Czy ja dobrze rozumiem, ze instalacja fotowoltaiczna nie moze
    > przekraczac jakiejs tam wartosci? Patrzac na eksperymenty jakie ludzie
    > robia i polowe podworka zawalaja panelami, to mi sie to dziwne wydaje.

    Tak, mikro zgodnie z ustawą to do 50kW, realnie w taryfie G można mieć
    40kW z groszem. Połowa podwórka to pewnie ledwo jakieś 15-20kW więc do
    ustawowej granicy jeszcze daleko.

    L.

  • 26. Data: 2022-12-24 12:03:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    > Bo ta sinusoida powtarza się ze wszystkim. Najpierw coś jest nowością,
    > jest drogie ale nie jest regulowane. Potem w miarę popularności
    > pojawiają się rozsądne regulacje ale z niewielkimi lub żadnymi
    > sankcjami, potem ludzie rzucają się na to, a że sankcji (i kontroli)
    > praktycznie brak to pojawia się masowa "wolna amerykanka", a potem
    > regulacje, sankcje i kontrole muszą przebić sufit i zdrowy rozsądek aby
    > towarzystwo nie pozabijało siebie i sąsiadów.

    Żadne sankcje tylko lobby rzeczoznawców ppoż przepchnęło sobie zmiany w
    ustawie żeby podpiąć się pod kranik z kasą z fotowoltaiki. Nie wiem co
    to za wolna amerykanka że ktoś ma powyżej 6,5kW ale chyba bredzisz :]

    L.

  • 27. Data: 2022-12-25 00:56:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/12/2022 11:44, Janusz wrote:
    > A czy ja napisałem że chronią?

    Nie.

    > no nie chronią no i co z tego?

    Chciałbym wiedzieć, czy nie pogarszają bezpieczeństwa użytkownika.

    > jak walnie
    > to się będę martwił. Na razie zrobiłem wszystko żeby skutki tego były
    > minimalne.

    No własnie to nie jest pewne. Może teraz skutki będą znacznie bardziej
    niebezpieczne. Uderzenie pioruna bezpośrednio a nawet pośrednio w
    panele, znaduje się relatywnie blisko obwodów podpiętych pod PE/fazę w
    postaci falownika, oddzielone tylko jego izolacją, która jest mizerna.
    To powoduje niebezpieczeństwo porażenia domownika.

    Kiedyś stosowano iskrowniki doziemające, co prawda nie chroniło to przed
    uderzeniem bezpośrednim, ale od indukowania już jako-tako chroniło.

    Jak to zrobić poprawnie? Nie wiem. Może tak jest poprawne, bo nie ma
    innej możliwości.

    Jestem bardzo ciekawy, czy podpinanie paneli pod instalację odgromową,
    nawet "daleko" czyli do wspólnego punktu pod ziemią, powoduje
    zwiększanie czy zmniejszanie statystyki wypadków. Zgaduje, że takich
    danych nie ma.

    > Statystycznie powinienem już mieć kilka strzałów jak mieszkam tu 14 lat
    > a jak na razie nie miałem żadnego, mam się tym martwić?

    Nie wiem. Ja ogólnie dmucham na zimne, stąd poważne wątpliwości, czy
    chce mieć dodatkowe kilkanaście m2 ostrych elementów metalowych
    podpiętych pod bednarkę, na dachu.

  • 28. Data: 2022-12-25 01:13:18
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 25 December 2022 at 00:56:23 UTC+1, heby wrote:
> [...]
    > Nie wiem. Ja ogólnie dmucham na zimne, stąd poważne wątpliwości, czy
    > chce mieć dodatkowe kilkanaście m2 ostrych elementów metalowych
    Zamiast tracic czas i kombinować jak Zenek

    sciągnij dokumentację dachów z solarami Tesli, które się spaliły
    i od razu wszystko wiadomo, co źle było i się powtórzy w Polsce

    Paliły się dachy z solarami Tesli marketów Walmart i Amazon

    ---

    The panels were leased by Greer from SolarCity, Tesla's solar panel division which is
    being sued by Walmart over claims that the company's solar panels caused fires at
    multiple stores across the United States. Breitbart News reported in August 2019 that
    the retail giant Walmart was suing Elon Musk's company over a number of roof fires at
    multiple Walmart stores which the firm alleges were caused by Elon Musk's solar
    panels.

    Walmart sued for breach of contract and alleged "gross negligence" on Tesla's part.
    Walmart is alleging that fires on the rooftops of stores in California, Maryland, and
    Ohio were the result of Tesla solar panels. Amazon is claiming that in June 2018, one
    of the firms warehouses in Redland, California, was set ablaze following a
    malfunction by a solar panel system installed by Tesla's SolarCity division.
    ==

    Solar Roof | Tesla

    As a fully integrated system, Solar Roof can maximize your solar generation and help
    you take control of your monthly electricity bill. Value: Pay Less for Electricity
    Solar Roof Specs Tile and Power Warranty 25 years Solar Glass Tiles 72 W Steel Tiles
    Corrosion and weather resistant Wind Rating Class F (highest rating) Fire Rating
    https://www.tesla.com/solarroof
    Feedback
    Tesla and Walmart settle over solar rooftop fires - CNBC
    https://www.cnbc.com/2019/11/05/tesla-and-walmart...
    Published: Nov 5, 2019
    Author: Lora K...
    Estimated Reading Time: 2 mins

    WebWalmart and Tesla have settled a lawsuit that the retailer had filed against Elon
    Musk's renewable energy business in August. After seven of Tesla's solar rooftop
    installations ...
    Tesla's Solar Roof Rollout Is a Bust -- And a Fixation for Elon Musk
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-06-23/.
    ..

    Web23.06.2021 ? In mid-April, Musk held a teleconference with key leaders from the
    Solar Roof program. RJ Johnson, the head of Tesla Energy, was on the call, as was
    Ryan Nungesser, the director of operations...
    Where does Elon Musk live?
    See this and other topics on this result
    Elon Musk says Tesla made 'significant mistakes' with ...
    https://www.theverge.com/2021/4/26/22404639/elon...

    Web27.04.2021 ? Tesla CEO Elon Musk said Monday that his company made "significant
    mistakes" in its solar roof tile project that have led to further cost overruns and
    delays. ...

    Author: Sean O'kane

    Images of Elon Musk Solar Roof Fire
    bing.com/images
    Image result for Elon Musk Solar Roof Fire. Size: 180 x 184. Source: en.mogaznews.com
    Elon Musk is 'full of s**t', say former Tesla employees and solar ...
    Image result for Elon Musk Solar Roof Fire. Size: 171 x 185. Source: artvoice.com
    Elon Musk and the Missing Ventilators - Artvoice
    Image result for Elon Musk Solar Roof Fire. Size: 171 x 185. Source: www.latimes.com
    Elon Musk wants to sell you a better-looking solar roof - Los Angeles Times
    Image result for Elon Musk Solar Roof Fire. Size: 179 x 185. Source:
    www.bloomberg.com
    Tesla's Solar Roof Pricing Is Cheap Enough to Catch Fire - Bloomberg
    Image result for Elon Musk Solar Roof Fire. Size: 179 x 185. Source:
    www.teslarati.com
    Tesla mass firings are reportedly making its way across SolarCity
    See all
    See all images
    Elon Musk: Tesla's next 'killer product' is Solar Roof
    https://electrek.co/2020/10/25/tesla-next-killer...

    Web25.10.2020 ? Elon Musk says that Tesla's next 'killer product' is its Solar Roof
    and that it will become "obvious" next year. It looks like Tesla is ...

    Estimated Reading Time: 11 mins

    Elon Musk agrees to build solar roof because of Tesla's air-quality ...
    https://thehill.com/changing-america/...

    Web11.05.2021 ? The plant violated regulations 33 times since 2015. Tesla will need
    to install a solar roof at its plant, as well as implement a solar electric system
    for a local community ...
    People also ask
    What has Elon Musk been up to with solar rooftop products?
    What went wrong with Tesla's solar roof tiles?
    Where are Tesla's Solar Roofs made?
    What is Elon Musk's roof made of?
    Feedback
    Federal Safety Investigation of Tesla Solar Panel Fire Risk ...
    https://www.breitbart.com/tech/2021/03/24/federal...

    Web24.03.2021 ? Breitbart News reported in August 2019 that the retail giant Walmart
    was suing Elon Musk's company over a number of roof fires at multiple Walmart stores
    which the ...
    Elon Musk, Tesla, and the Solar Roof Tile Fraud: Update
    https://mansionengineer.com/2019/02/04/elon-musk...

    Web04.02.2019 ? Nothing changes the original post's conclusion that the flashy Oct
    2016 PR announcement of the tiles on the set of Desperate Housewives was a sham,
    announcing ...
    Here Is What Elon Musk and the Tesla Solar Program ...
    https://www.solar.com/learn/elon-musk-tesla-solar-pr
    ogram

    Web26.07.2022 ? Elon relied on his newly established glass division and automobile
    glass techniques to help achieve the sleek look of his solar panels. It's worth
    considering though that they might have a competitive ...
    The Tesla-Walmart Fiasco: What the Fires Tell Us About ...
    https://www.solarreviews.com/blog/solar-home...

    Web19.01.2022 ? Just a few days before the most recent Walmart fire, Elon Musk had
    announced his grand new plans for Tesla to start renting out solar panels. The new
    Tesla solar rental ...
    Related searches for Elon Musk solar roof fire
    tesla solar roof cost 2022
    elon musk solar shingles cost
    elon musk solar roof price
    elon musk solar roof cost
    More related searches
    Related searches for Elon Musk solar roof fire

  • 29. Data: 2022-12-25 12:48:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-25 o 00:56, heby pisze:

    > Nie.
    No własnie, to po co ten cały cyrk zacząłeś? nie umiesz normalnie pisać?

    > Chciałbym wiedzieć, czy nie pogarszają bezpieczeństwa użytkownika.
    Jakby tak było to nie byłyby zalecane, ja też nie wymyślam koła na nowo
    tylko robię zgodnie z zaleceniami, a tam piszą że uziemione mają być
    nawet jak nie ma instalacji odgromowej, czyli wtedy panele robią za
    odgromówkę.

> [...]
    > postaci falownika, oddzielone tylko jego izolacją, która jest mizerna.
    > To powoduje niebezpieczeństwo porażenia domownika.
    Tak i nie, ogólne zalecenia są takie że domownik na czas burzy ma się
    trzymać daleko
    od instalacji i okien.
    A jakby instalacja groziła porażeniem to chyba by jej nie zalecali, czyż
    nie?

> [...]
    > uderzeniem bezpośrednim, ale od indukowania już jako-tako chroniło.
    >
    > Jak to zrobić poprawnie? Nie wiem. Może tak jest poprawne, bo nie ma
    No i teraz sam sobie zaprzeczyłeś :)

> [...]
    > nawet "daleko" czyli do wspólnego punktu pod ziemią, powoduje
    > zwiększanie czy zmniejszanie statystyki wypadków. Zgaduje, że takich
    I nie będzie bo jak to określić czy zmierzyć? Jak na razie to pożary
    wybuchają od piorunów w domach gdzie nic nie ma, nie słyszałem o pożarze
    domu od pioruna z instalacją odgromową. Nawet najprymitywniejsza (jeden
    zwód i szpica na kominie) ochroni dom.

    > Nie wiem. Ja ogólnie dmucham na zimne, stąd poważne wątpliwości, czy
    > chce mieć dodatkowe kilkanaście m2 ostrych elementów metalowych
    > podpiętych pod bednarkę, na dachu.

    Nikt cię nie zmusza, nie jest obowiązkowa dla zwykłych domów,
    obowiązkowa jest dla użyteczności publicznej, zgadnij dlaczego :)

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2022-12-25 13:20:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/12/2022 12:48, Janusz wrote:
    > No własnie, to po co ten cały cyrk zacząłeś? nie umiesz normalnie pisać?

    Aby wygenerować dyskusję.

> [...]
    > tylko robię zgodnie z zaleceniami, a tam piszą że uziemione mają być
    > nawet jak nie ma instalacji odgromowej, czyli wtedy panele robią za

    A mogą? Czy to jest bezpieczne? Przerwa izolacyjna falownika
    wystarczająca? PE, po przebiciu, wytrzyma X kA doziemienia?

    > Tak i nie, ogólne zalecenia są takie że domownik na czas burzy ma się
    > trzymać daleko
    > od instalacji i okien.

    I trzyma się? Co to jest instalacja? Mycie rąk to też obcowanie z
    instalacją? Właczenie lamki nocnej?

    I co to jest "burza"? Kilka razy w mojej okolicy przypierniczył "piorun
    z niczego".

    > A jakby instalacja groziła porażeniem to chyba by jej nie zalecali, czyż
    > nie?

    Jesteś pewien, że nie zalecali by?

    Ogólnie tutaj może działać mechanizm:
    a) coś jest matalowe i ma związek z prądem, to musi być podpięte pod PE
    b) albo do uziemienia

    W efekcie powstaje koncepcja odgromnikowego PV które może zabić ludzi w
    środku z uwagi na to, że ani jedno urządzenie pomiędzy PV a instalacją
    230V nie ma stosownej przerwy izolacyjnej liczonej w metrach.

    Chciałym się dowiedziec jakie przesłanki ma ktoś, kto zaleca.
    Statystykę? Pomiary? Wiarę?

    > No i teraz sam sobie zaprzeczyłeś :)

    Nie, to tylko przypuszczenia, że może nie być innej możliwości. Słabe
    przypuszczenie, ale nie wykluczone.

    > I nie będzie bo jak to określić czy zmierzyć?

    Statystycznie da się te dane wydłubać z wypadkowości. PV jest popularne
    od 3-4 lat. Wydaje się, że może ich nie być dostatecznie dużo, ale w
    takich germaniach stosowna statystyka jest odrobinę większa.

> [...]
    > wybuchają od piorunów w domach gdzie nic nie ma, nie słyszałem o pożarze
    > domu od pioruna z instalacją odgromową. Nawet najprymitywniejsza (jeden

    Czym się wobec tego rózni od PV z ostro zakończonym profilem
    aluminiowym, bo mister Artem źle dociął szlifierką, podpiętym pod bednarkę?

    Ja odpowiem do razu: różni się znacznie mniejszą przerwą izolacyjną
    względem PE, niż w przypadku poprawnego odgromu.

    > Nikt cię nie zmusza, nie jest obowiązkowa dla zwykłych domów,
    > obowiązkowa jest dla użyteczności publicznej, zgadnij dlaczego :)

    Nijak zgadnąc nie potrafię. Może dlatego, że pioruny nie są głupie i
    biją głównie w domy publiczne.