  • 11. Data: 2022-12-23 07:36:23
    Temat: Re: PV nieco ponad 6,5 kWp - co grozi za brak ppoż?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 23.12.2022 02:22, Pawel wrote:
    > Patrzac na eksperymenty jakie ludzie robia i polowe podworka zawalaja
    > panelami, to mi sie to dziwne wydaje.

    Bo ta sinusoida powtarza się ze wszystkim. Najpierw coś jest nowością,
    jest drogie ale nie jest regulowane. Potem w miarę popularności
    pojawiają się rozsądne regulacje ale z niewielkimi lub żadnymi
    sankcjami, potem ludzie rzucają się na to, a że sankcji (i kontroli)
    praktycznie brak to pojawia się masowa "wolna amerykanka", a potem
    regulacje, sankcje i kontrole muszą przebić sufit i zdrowy rozsądek aby
    towarzystwo nie pozabijało siebie i sąsiadów.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 12. Data: 2022-12-23 09:58:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 23 Dec 2022 07:04:53 +0100, Tomasz Gorbaczuk

    > Bez tego w PGE nie przyjmą instalacji.

    Od kiedy? Nigdy uzgodnień ppoż. nie składałem do wniosku. Operatorowi nic
    do tego, o instalacji powyżej 6.5kW ma być poinformowana straż, oraz ma być
    informacja o przebiegu ciągów kablowych (jak i modułów, generalnie tego że
    instalacja jest) na domu. Inna sprawa że to jakiś absurd, bo czym się różni
    elektrownia >6.5kW od tej >6kW czy nawet >4,5kW? Niczym w kwestii ppoż.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2022-12-23 10:04:44
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 22.12.2022 o 23:32, heby pisze:

    > Z czystej ciekawości: co oni tam sprawdzają?

    nic

    wszystkie ekspertyzy jakie do teraz robiłem (fv, opinia o domu w granicy działki
    potrzebna
    do remontu etc.) odbywały się na zasadzie zdalnego wbicia pieczątki i wzięciu kasy :)

  • 14. Data: 2022-12-23 11:55:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2022 07:04, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Jak masz powyżej 6,5 kW to musisz mieć projekt

    Każdy kto korzysta z Mój Prąd, ma.

    > z pieczątką rzeczoznawcy
    > ppoż.

    Chwila. A jak jest instalacja złożona przez 2020?

    https://www.gov.pl/web/kppsp-warszawski-zachodni/zgl
    oszenie-instalacji-fotowoltaicznej

    "[...]Od 19 września 2019 r. istnieje obowiązek powiadomienia
    Państwowej Straży Pożarnej o *rozpoczęciu*
    eksploatacji instalacji fotowoltaicznej o mocy powyżej 6,5 kW.[...]"

    Przepis nic nie mówi o tych, co już mają. Wręcz pokrętnie jest to opisane:

    "Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym
    mowa w art. 30, *wykonywanie* robót budowlanych polegających na [...]"
    "3.c pomp ciepła, wolno stojących kolektorów słonecznych, urządzeń
    fotowoltaicznych o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż
    50 kW z zastrzeżeniem, że do urządzeń fotowoltaicznych o mocy
    zainstalowanej elektrycznej większej niż 6,5 kW stosuje się obowiązek
    uzgodnienia z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych
    pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,
    zwany dalej ,,uzgodnieniem pod względem ochrony przeciwpożarowej",
    projektu tych urządzeń oraz zawiadomienia organów Państwowej Straży
    Pożarnej, o którym mowa w art. 56 ust. 1a[...]

    Wychodzi na to, że sama budowa podlega zgłoszeniu, stan zastany nie. Co
    oznacza że dwie strony na .gov stoją w sprzeczności.

    > Bez tego w PGE nie przyjmą instalacji.
    > Do straży zgłaszasz przyłączona instalację.

    Rozumiem, ale chcę też wiedzieć co dostaje w zamian. Przybywa brygada na
    bombach pod dom, wypełniona 7 tonami wody i coś robią, aby mi wbić
    gdzieś pieczątkę? A może przybywa rzeczoznawca, wchodzi na dach i bada
    rezystancję przejścia każdej wtyczki, określa ryzyko uderzenia meteorytu
    i kierunek wiatru słonecznego? Czy to po prostu nastepny dupek z
    pieczątką za pieniądze, w bezuzytecznym procesie prawnym?

  • 15. Data: 2022-12-23 14:24:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-23 o 10:04, m4rkiz pisze:

    > nic
    >
    > wszystkie ekspertyzy jakie do teraz robiłem (fv, opinia o domu w granicy
    > działki potrzebna do remontu etc.) odbywały się na zasadzie zdalnego
    > wbicia pieczątki i wzięciu kasy :)

    Dokładnie, wszystko to pic i fotomontaż.
    Z rozmowy z takim p.poż wyszło że dla straży to wsio ryba, daje się
    naklejki gdzie główny wyłącznik który i tak przy PV nic nie daje bo
    instalacja na np strychu i tak jest pod napięciem, i tyle ze strony
    straży. Tym bardziej że <6,5kW tak samo zabije jak
    >6,5kW.
    Jedyna zmiana to odłącznik paneli, tyle że jego lokacja jest absurdalna,
    ma byc poza strychem, u mnie na kominie, no ale tam mam piorunochron, no
    to mam go dać obok paneli, kompletnie bez sensu, tym bardziej że <6,5 kW
    tak samo się spali a tam tego nie wymagają.
    Dlatego olałem całe p.poż, przewody mam w peszlach metalowych
    uziemionych, szafka jest metalowa, panele uziemione.

    A straż jak jedzie do pożaru to widzi z daleka czy jest PV, gasić i tak
    ich nie będą bo nie ma czego, co innego dom.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2022-12-23 14:26:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2022 14:24, Janusz wrote:
    > Dlatego olałem całe p.poż, przewody mam w peszlach metalowych
    > uziemionych, szafka jest metalowa, panele uziemione.

    Czy aby całość nie działa jak instalacja odgromowa, tylko wewnątrz budynku?

  • 17. Data: 2022-12-23 14:54:13
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 23 December 2022 at 14:24:11 UTC+1, Janusz wrote:

> [...]
    >
    > A straż jak jedzie do pożaru to widzi z daleka czy jest PV, gasić i tak
    > ich nie będą bo nie ma czego, co innego dom.

    tutaj chodzi o to , czy ubezpieczalnia wypłaci odszkodowanie za spalony dom.

    Jak będa wady formalne, to odmówi wypłacenia i pozostaje droga sądowa.

    Warto o tym pomyśleć, skoro Melon sprzedawał solary na dachy przez Ikeję i one się
    paliły.

    A spalony dach to spalony dom i do wyburzenia, bo spalone sprzęty, spalony strop i
    polany tonami wody, czyli ruina do wyburzenia a polany wodą z oczyszczalni, czyli
    skażoną, czyli nie wolno tam ponownie zamieszkac bez skucia podłóg, tynków,
    zutylizowania wszystkich sprzetów,
    gdyż nie kąpiemy się w ściekacch, nie pijemy herbaty z wody ściekowej, nawet
    oczyszczonej.

  • 18. Data: 2022-12-23 17:45:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-23 o 14:26, heby pisze:

    > Czy aby całość nie działa jak instalacja odgromowa, tylko wewnątrz budynku?

    No nie, właściwa odgromówka idzie po kalenicy osobno, a PV ma być
    uziemione osobno, takie są zalecenia. I mimo że na dole są połączone
    razem do wspólnej bednarki to na górze (dach) musi być zostawiony odstęp
    izolacyjny pomiędzy nimi.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2022-12-23 19:59:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/12/2022 17:45, Janusz wrote:
    > No nie, właściwa odgromówka idzie po kalenicy osobno

    Myślisz, że piorun przed uderzeniem sprawdza papiery, który przewodnik
    jest własciwy?

    > , a PV ma być
    > uziemione osobno, takie są zalecenia.

    Ja rozumiem te zalecenia, ale nadziwić się im nie potrafię.

    > I mimo że na dole są połączone
    > razem do wspólnej bednarki

    Scenariusz: piorun, po konsultacji z prawnikami, wybiera legalą
    instalację odrgomową do igraszek. Na dole budynku, na bednarce, generuje
    przepływy ~1kA prądu i wytwarza się napięcie kilkaset wolt, podpięte pod
    niewinne panele.

    Co wtedy?

    > to na górze (dach) musi być zostawiony odstęp
    > izolacyjny pomiędzy nimi.

    Piorun wyłacznie z grzeczności uzna go za formalną granicę.

  • 20. Data: 2022-12-23 22:08:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-23 o 19:59, heby pisze:

    > Myślisz, że piorun przed uderzeniem sprawdza papiery, który przewodnik
    > jest własciwy?
    Widzę że inteligencją dorównujesz kogutkowi, po pierwsze odgrom jest
    wyżej, po drugie zakończony jest iglicami. A teraz poszukaj i poczytaj
    sobie o naturze wyładowań atmosferycznych żeby zrozumieć co takie
    działania dają.

    > Ja rozumiem te zalecenia, ale nadziwić się im nie potrafię.
    Bo jesteś programistą a nie elektrykiem?

> [...]
    > instalację odrgomową do igraszek. Na dole budynku, na bednarce, generuje
    > przepływy ~1kA prądu i wytwarza się napięcie kilkaset wolt, podpięte pod

    Nic, co się ma dziać? kilkaset wolt to normalne napięcie pracy izolacji
    paneli.

    > Piorun wyłacznie z grzeczności uzna go za formalną granicę.

    Bo jak sama nazwa wskazuje, jest dla niego granicą. Ktoś kiedyś to
    pomierzył i na postawie tego napisał podręczniki.
    Weź ty lepiej poczytaj o instalacjach odgromowych i projektowaniu, a
    się nie ośmieszaj tutaj.

    --
    Janusz