  • 81. Data: 2023-06-03 23:43:41
    Temat: Re: PV - produkcja dzisiaj
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Nie oszczędzam w sensie, że mam 22C w domu. Mam 24C.

    Zapomniałem o ważnym. Są tacy co mieszkają w 10 osób w 150m2 domku wtedy
    wygląda to lekko inaczej :) U mnie 4 osoby.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 82. Data: 2023-06-04 08:53:17
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 03-06-2023 o 23:28, LordBluzg(R)?? pisze:

    > 13 tysięcy rocznie nie wydam na prąd, gaz i ogrzewanie, chyba że w
    > jakimś pałacu.
    > Opał już staniał i idzie w "normalne" w sensie 50% tego co było ostatnio.
    >
    > W prostym przeliczniku obecnie, nadal wychodzi więcej niż 10 lat. Mogę
    > podać dane od siebie:
    >
    > Prąd 1700zł/rok

    Przed instalacją PV zuzycie miałem 300 zł miesięcznie.
    Teraz cena prądu poszła 2 razy w górę, więc spokojnie można założyć 600.
    Niech będzie, że latem nieco taniej (nie pamiętam dokładnie proprocji
    sprzed 7 lat), więc średnio 5 tys rocznie.
    Gaz też już po podwyżkach coś koło tego.

    Do tego doszły dwa samochody elektryczne - zwykle ładuję na mieście, ale
    jednak coś tam też się doładowuję w domu gdy trzeba, więc SPOKOJNIE 13
    tys rocznie bym osiągnął.

    Gdybym ładowałem TYLKO w domu, to i pewnie pod 20 tys.

  • 83. Data: 2023-06-04 12:32:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/06/2023 23:28, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Niekoniecznie się z tym zgodzę. Rozlicz obecną cenę 10kW PV +pompa
    > ciepła/instalacja.

    Nikt tu o pompie nie wspomna, Zenek w kółko pierdoli o zwrocie PV i ten
    zwrot z PV ma w nosie, czy zyski przejada pompa, samochód czy koparka
    bitcoinów.

  • 84. Data: 2023-06-04 15:35:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.06.2023 o 12:32, heby pisze:

    > Nikt tu o pompie nie wspomna, Zenek w kółko pierdoli o zwrocie PV i ten
    > zwrot z PV ma w nosie, czy zyski przejada pompa, samochód czy koparka
    > bitcoinów.

    Zenuś zwyczajnie zadraszcza i jest hipokrytą PiSiorskim. Liczenie jest
    bardzo proste ale niedostępne dla PiSiora/stan umysłu.

    Ktoś ma kasiorę w banku i leży sobie na koncie. Żodyn, żodyn bank mu nie
    wypłaci odsetek w kwocie 30zł/dziennie od kwoty 80tys bo tyle można się
    spodziewać zysków dziennych z PV w systemie rocznym (30zł x 365 dni
    ~11tysięcy zł). Warunkiem jednak jest wykorzystanie tej energii i bez PC
    raczej ciężko, co wcześniej napisałem, że moja opłata za prąd to
    1700zł/rok...chyba żeby ją sprzedawać bezpowrotnie ale obecnie nie ma na
    to dobrych warunków prawnych i wątpię żeby kiedykolwiek się pojawiły.

    Nawet biorąc pożyczkę jest się "do przodu" spłacając odsetki.

    Zesra się a nie uzyska takiej kwoty zysku, nawet jeśli wypełni całe
    mieszkanie akumulatorami i będzie mieszkał w piwnicy czy na balkonie :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 85. Data: 2023-06-04 22:34:43
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 04.06.2023 o 15:35, LordBluzg napisał:
    > Ktoś ma kasiorę w banku i leży sobie na koncie. Żodyn, żodyn bank mu
    > nie wypłaci odsetek w kwocie 30zł/dziennie od kwoty 80tys bo tyle
    > można się spodziewać zysków dziennych z PV w systemie rocznym

    Zaszło tu zdaje się pewne uproszczenie, lub przynajmniej niedomówienie.

    Panel jest środkiem trwałym który podlega zużyciu i z tego tytułu
    wypadałoby go zamortyzować. Wspomniany wyżej "zysk dzienny" proponuję
    zatem nazwać przychodem, natomiast faktyczny zysk - a ściślej mówiąc
    dochód - otrzymamy po odjęciu kosztów, w tym rzeczonej amortyzacji.

    Z tego powodu analogia z lokatą bankową wydaje mi się chybiona. Przy
    lokacie, po jakimś czasie odzyskujemy wpłacony kapitał. Przy panelu
    sprawa ma się inaczej, gdyż kapitał pierwszego dnia w całości zamienia
    się w KUP. W perspektywie kilkunastoletniego okresu nominalnej
    eksploatacji ma to być może niewielki wpływ na ostateczny wynik
    finansowy. Gorzej jednak, jeśli eksploatację z jakichś powodów
    przerwiemy wcześniej, np. w ramach upłynnienia aktywów czy też za
    sprawą zmiany warunków eksploatacyjnych na mniej korzystne.

    Załóżmy jednak, że okres eksploatacji będzie pełny - 15 lat?

    Opierając się na podanych danych, tj. 30 zł dziennego przychodu dla
    inwestycji 80K i zakładając okres eksploatacji 15 lat oraz stabilne
    warunki tejże (czyli bez zmian po drodze: ani na lepsze, ani na
    gorsze), dochodzimy po 15 latach do zysku na poziomie 84K (164K
    przychodu - 80K kosztu).

    Lokata bankowa oprocentowana na dajmy na to 6%, w tym samym okresie
    czasu, dla tego samego kapitału i przy założeniu stabilnych warunków
    rynkowych przyniosłaby zysk 111K (111K przychodu - 0K kosztu).

    Przy 20 latach wychodzi 139K zysku dla panela i 176K dla lokaty 6%.

    Założenie stabilności warunków jest tu oczywistą naiwnością z mojej
    strony, ale szacunki na czymś przecież trzeba oprzeć.

    Pominąłem również podatek dochodowy, który może istnieć lub nie, w
    zależności od sytuacji inwestora.

    Mateusz

  • 86. Data: 2023-06-04 23:12:12
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > strony, ale szacunki na czymś przecież trzeba oprzeć.
    >
    > Pominąłem również podatek dochodowy, który może istnieć lub nie, w

    Wszystko ładnie i OK. Teraz do tej lokaty dodaj koszt związany z
    eksploatacją "mieszkania" przez 15 lat, gdzie mając pieniądze na lokacie
    6% musisz jednak obok wydać dodatkową kasę na prąd/opał. Mając PV nie
    musisz niczego wydawać więcej, ba, nie interesuje Ciebie inflacja czy
    wzrost cen energii. Sądzę, że różnica czy odsetki, które podałeś, nie
    wystarczą na te opłaty.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 87. Data: 2023-06-04 23:55:42
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 04.06.2023 o 23:12, LordBluzg napisał:
    > nie interesuje Ciebie inflacja czy wzrost cen energii. Sądzę, że
    > różnica czy odsetki, które podałeś, nie wystarczą na te opłaty.

    Dla potrzeb obliczeń założyłem stabilne warunki makroekonomiczne w
    okresie amortyzacji. Uprzedziłem, że to naiwne podejście, i masz rację,
    że wariantów zmian może być bardzo wiele. Niektóre mogą być korzystne
    dla panelowca, inne nie: np. gospodarka klęka i rząd przegłosowuje w
    środku nocy ustawę o zmianę warunków historycznego prosumenta by
    ratować przemysł "darmową" energią, lub inflacja nadal rośnie i banki
    zaczynają oferować lokaty na 20%, czy też u sąsiada na podwórku wyrasta
    paskudny bambus który zasłania nam panel w południe.

    Wymyślać możemy najróżniejsze sytuacje, lepsze lub gorsze dla obu
    wariantów (panel/nie panel). Ja tu miałem na celu jedynie wskazanie
    pewnej nieścisłości w proponowanej metodzie obliczania rentowności, a
    przyszłość niech sobie każdy przewiduje we własnym zakresie.

    Mateusz

  • 88. Data: 2023-06-05 11:18:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > warunki tejże (czyli bez zmian po drodze: ani na lepsze, ani na
    > gorsze), dochodzimy po 15 latach do zysku na poziomie 84K (164K
    O ile to jest w miarę realne w czasie 15 lat

    > Lokata bankowa oprocentowana na dajmy na to 6%, w tym samym okresie
    > czasu, dla tego samego kapitału i przy założeniu stabilnych warunków
    > rynkowych przyniosłaby zysk 111K (111K przychodu - 0K kosztu).
    To 6% jest kompletnie nierealne, będzie tyl może rok góra dwa, potem
    oprocentowanie spadnie do poziomu 1-2%.
    Więc wyliczenia pod takie założenie sa nierealne, na dodatek inflacja
    (13%) 'zjada'
    oprocentowanie i drugie tyle, potem spadnie z oprocentowaniem ale nadal
    będzie większa od niego.
    Pieniądz zainwestowany (np w PV) nie zjada inflacja. I to jest
    zasadnicza różnica pomiędzy lokatą a inwestycją.

    --
    Janusz

  • 89. Data: 2023-06-05 13:06:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 5 czerwca 2023 o 11:18:53 UTC+2 Janusz napisał(a):
> [...]
    > Pieniądz zainwestowany (np w PV) nie zjada inflacja. I to jest
    > zasadnicza różnica pomiędzy lokatą a inwestycją.

    Nie idzie o wysokość procentow a o zasadę. Oddając pieniadze do banku zawsze jestesmy
    posiadaczami kapitału. Kupujacy fotowoltaike przed jej montażem stracił trochę na
    wartości a po montażu w krotkim czasie cała wartość. Dokładnie tak samo jest z nowymi
    samochodami. Ale nie ze starymi. Ktoś ma ~150 starych motocykli. Niektóre
    wyremontowane tak że lepiej wyglądają i jeżdza niz jak fabrycznie nowe były. Ich
    wartosc corocznie rośnie o sporo więcej niz inflacja. Jak potrzebuje kasę to wystawia
    ktorys na sprzedaż. I sprzedaje w przeciągu dwóch dni. Ciekawe że rośnie rownież
    wartosc nie wyremontowanych. Pokaz mi instalacje fv która po trzech latach jest warta
    więcej niz kosztowała. Przez trzy lata jak dobrze by poszło to z kosztami demontażu
    może ktoś by zapłacił 10% jej początkowej wartości. A sytuacja w której cena
    produkowanego pradu dojdzie do najniższej możliwej do zapłacenia przy kupnie z sieci
    nadejdzie za kilkanaście lat. szwaby tak liczba i im wychodzisz ze z uwzględnieniem
    wszystkich czynników instalacja daje tańszy prad od tego w sieci po szesnastu
    latach.

  • 90. Data: 2023-06-05 13:30:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Nie idzie o wysokość procentow a o zasadę.
    Szkoda te twoje bzdury komentować, zajmij się czymś pożytecznym, bo tu
    piszesz bez sensu.

    --
    Janusz