  • 1. Data: 2013-09-15 13:27:27
    Temat: Palnik/zestaw gazowy do lutowania
    Od: "endju" <a...@a...pl>

    Witam

    Szykuje mi się w domu trochę prac instalacyjnych więc prosze o radę co do
    wyboru zestawu do lutowania rur miedzianych gazem z butli.

    W większości to instalacja wodna (więc lut miękki) ale chciałbym również
    mieć w zestawie palnik do lutowania twardego, rury maksymalnie do 1 cala.
    Co z własnego doświadczenia jesteście w stanie polecić?

    Poprzednio przy remoncie pożyczałem palnik GLT-3 firmy TERMET - z lutem
    miekkim nie było problemu ale z twardym sobie nie poradził (zdaje się że
    miałem średnią nasadkę/dyszę więc pewnie dlatego).
    Teraz widzę, że można kupić ten zestaw z 3 dyszami. Znajomy polecał mi
    natomiast zestaw firmy ROTHENBERGER.

    Z góry dziękuję za pomoc i rady w tym zakresie.

    pozdrawiam
    andrzej

  • 2. Data: 2013-09-15 13:57:47
    Temat: Re: Palnik/zestaw gazowy do lutowania
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "endju" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > (zdaje się że miałem średnią nasadkę/dyszę więc pewnie dlatego).
    > Teraz widzę, że można kupić ten zestaw z 3 dyszami. Znajomy polecał mi

    Bez dodatkowej butli tlenowej zapomnij o prawdziwym lutowaniu twardym.
    Może być palnik acetylenowo-tlenowy lub propanowo-tlenowy.

  • 3. Data: 2013-09-15 20:00:36
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-09-15 13:27, endju pisze:
    > Witam
    >
    > Szykuje mi si? w domu troch? prac instalacyjnych wi?c prosze o rad? co do
    > wyboru zestawu do lutowania rur miedzianych gazem z butli.
    >
    > W wi?kszo?ci to instalacja wodna (wi?c lut mi?kki) ale chcia?bym r?wnie?
    > mie? w zestawie palnik do lutowania twardego,
    Ja kupiłem najtańszy palnik marki Topex. Do tego butla turystyczna.
    Z lutowaniem cyną radzi sobie dobrze, a co do lutowania twardego, to też
    daje radę, ale przy zastosowaniu odpowiedniego lutu np. nowe srebro.
    Kupuje się takie pręty z lutu w otulinie z topnika - przypomina to
    elektrody spawalnicze. Polutowałem tym elementy starego Simsona rocznik
    1958 i trzyma ładnie.
    Jacek

  • 4. Data: 2013-09-16 11:10:34
    Od: "Mariusz" <b...@b...pl>

    [...]>
    > Bez dodatkowej butli tlenowej zapomnij o prawdziwym lutowaniu twardym.
    > Może być palnik acetylenowo-tlenowy lub propanowo-tlenowy.
    Niekoniecznie. Miałem pożyczony palnik samoróbkę. Miał taką moc, na samym
    gazie lpg, bez dodatkowego tlenu, że spokojnie można było lutować twardym
    lutem, a jak się kto uparł, to i rurę stopić :-).

    Pozdrówka

  • 5. Data: 2013-09-16 13:34:36
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Mariusz" <b...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Niekoniecznie. Miałem pożyczony palnik samoróbkę. Miał taką moc, na
    > samym gazie lpg, bez dodatkowego tlenu, że spokojnie można było
    > lutować twardym lutem, a jak się kto uparł, to i rurę stopić :-).

    Rzecz nie polega na mocy, bo spora część palników propanowych ma ją
    wystarczającą, ale na odpowiedniej temperaturze płomienia, która jest
    zbyt niska w przypadku palnika spalającego propan w powietrzu.

    Lutowanie twarde wykonuje się stosując jako spoiwo drut mosiężny (stop
    miedzi i cynku), a jako topnik boraks i tego typu luty mają największą
    wytrzymałość mechaniczną. Niestety wymagają rozgrzania miedzi aż do
    temperatury 900 stopni i tu właśnie jest problem z palnikami propanowymi
    bez dodatkowego tlenu, ponieważ nie są w stanie rozgrzać rur miedzianych
    do takiej temperatury.
    Oczywiście tak jak napisał Jacek, są w sprzedaży specjalne spoiwa, ale
    nie "nowe srebro", które jak myślę kolega Jacek pomylił ze stopami
    srebrowymi lecz stopy miedziowo-fosforowe oraz miedziowo-fosforowe z
    dodatkiem srebra, które charakteyzują się niższą temperaturą topnienia
    (nawet poniżej 650 stopni) i te da się wykorzystywać do lutowania
    miedzi, nawet bez użycia dodatkowego topnika. Wadą tych spoiw jest
    jednak niższa wytrzymałość mechaniczna od stopów mosiężnych, która jest
    tym niższa im większa jest zawartość fosforu w tym stopie. Oczywiście te
    stopy da się wykorzystać do lutowania przy użyciu palnika propanowego
    (bez dodatkowego tlenu), nawet firmy Topex :)
    Jednak należy się liczyć, że wykonane przy jego użyciu spoiny będą miały
    niższą wytrzymałość mechaniczną, a na spoinie powstanie zendra, któą
    trzeba będzie usunąć: z wierzchu mechanicznie, a wewnątrz jest już
    problem.
    Lutowanie mosiądzem zaś pozostawia czytste, błyszczące powierzchnie.

    Reasumując: jeżeli komuś zależy na jakości spoiny to tylko palnikiem
    acetylenowo-tlenowym lub propanowo-tlenowym i lutowanie mosiądzem z
    użyciem odpowiedniego topnika (zazwyczaj boraksu).

  • 6. Data: 2013-09-16 15:39:16
    Od: "Mariusz" <b...@b...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > acetylenowo-tlenowym lub propanowo-tlenowym i lutowanie mosiądzem z
    > użyciem odpowiedniego topnika (zazwyczaj boraksu).

    Mądrze piszesz, ale sęk w tym, że lutowałem rury, takim spoiwem w kolorze
    ciemniejszym od miedzi, które mi zostało właśnie po fachowcach, którzy
    spawali palniekiem tl-ac, być może jest to to co piszesz, na mosiądz nie
    wyglądało. Lutowałem też drut stalowy mosiądzem. Sęk w tym, że ten palnik to
    nie był handlowy palnik, ale taka przeróbka samoróbka, duża dysza. Palnik
    kupny nie dawał rady. A płomień ma wystarczającą temperaturę, tylko potrzeba
    mocy, aby to ciepło nie zdołało uciec przez resztę metalu. Raz na próbę
    wziąłem kawałek rurki miedzianej i stopiłem ją w kulkę.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2013-09-16 16:27:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    uzytkownik wrote:
    > Użytkownik "endju" <a...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Bez dodatkowej butli tlenowej zapomnij o prawdziwym lutowaniu twardym.
    > Może być palnik acetylenowo-tlenowy lub propanowo-tlenowy.

    sorki ale palniki rotenbergera na mieszankę gazów MAPP
    spokojnie sobie radzą z twardym lutowaniem, bez żadnych dodatków.

  • 8. Data: 2013-09-16 19:18:13
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-09-16 13:34, uzytkownik pisze:

> [...]
    > trzeba będzie usunąć: z wierzchu mechanicznie, a wewnątrz jest już problem.
    > Lutowanie mosiądzem zaś pozostawia czyste, błyszczące powierzchnie.
    Ja lutowałem czymś podobnym do tego:
    http://www.arweld.net/1247,lut-srebrny-ag-45-fi-2-5m
    m-zolty.html
    jednak było to znacznie tańsze i wydaje mi się, że nie zawierało srebra.
    Spoiny wyszły ładne, gładkie i jasne bez zendry. Kolor tego był srebrny
    z wyraźnym żółtym odcieniem. Jedyny problem miałem w miejscach, gdzie
    chciałem nadlać grubiej, bo lut spływał.
    Wydaje mi się, że to było nowe srebro czyli Cu + Ni + Zn, ale teraz już
    nie jestem na 100% pewien.
    Jacek

  • 9. Data: 2013-09-16 21:26:45
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > sorki ale palniki rotenbergera na mieszankę gazów MAPP
    > spokojnie sobie radzą z twardym lutowaniem, bez żadnych dodatków.

    Pod warunkiem, że jako spoiwa użyjesz stopu fosforowego, o czym
    wcześniej pisałem.