  • Data: 2019-12-09 21:09:39
    Temat: Re: Panele fotowoltaniczne SPISEK
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid> szukaj wiadomości tego autora

    2019-12-09 o 20:54 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Z tym że to technologia kosmiczna, gdzie liczą się waty z kilograma
    > (z funta, jeśli to NASA), bo wyniesienie czegoś na orbitę jest jednak
    > droższe od wyniesienia klamotów na dach. Zatem o cenę lepiej nie
    > pytać. To ogniwa warstwowe, wielozłączowe, pracujące jednocześnie z
    > kilkoma długościami fal. Dla prostego złącza w dachowym panelu
    > nieprzekraczalną teoretyczną barierą jest nieco ponad 30 procent. Ze
    > spektrum światła słonecznego więcej wydoić się nie da -- albo zgubimy
    > część energii krótkofalowego światła (wysokoenergetycznego), albo
> [...]

    Kolega zdaje się zorientowany. To może wie, jak wygląda bilans
    energetyczny obecnie produkowanych (dla Kowalskiego, nie dla NASA)
    paneli? Tj. ile potrzeba energii - względnie chińskiego węgla - vs.
    energia którą taki panel wyprodukuje w trakcie swojego życia leżąc
    sobie w północno-centralnej części Europy? Bilans ten był kiedyś
    tragiczny. Ostatnio ponoć się polepszył - ale czy można już mówić o
    jakimkolwiek uzysku?

    Ostatnio Adam tu podawał, że zamierza (lub już to robi) ogrzewać dom
    prądem z panela. Nieco mnie to zaskakuje, ze względu na w.w. bilans. Ja
    sam co prawda też ogrzewam dom paliwem słonecznym, ale do głowy by mi
    nie przyszło zaprzęgać do tego panel.

    Mateusz