  • 21. Data: 2021-09-10 10:34:48
    Temat: Re: Panele od Columbusa - ocena oferty
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 21:56 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

    > Oj to drogo jak cholera, co z resztą zaraz się dowiesz, bo tu są tacy co
    > twierdzą, że są firmy, które montują i jeszcze dopłacają, kiedy
    > napisałem, że lokalne firmy chciały za 10kWp ponad 50 tys.
    >
    > Dziwne, że żaden z tych którzy opowiadają te bajki nie potrafi dać
    > namiaru na te firmy, które montują za połowę tej ceny. Jeden to się
    > chwalił, że nawet sam montuje w cenie 2,5 tys. za 1kWp, ale jakoś
    > dziwnie, kiedy poprosiłem o szczegóły to cena z 2,5 tys. zł za 1kWp
    > urosła do ponad 4 tys. zł za 1kWp, a poza tym to on dla takich jak ja to
    > by nie montował.

    W kwesti kosztów:

    Poniżej moje koszty przy instalacji 15kW na prostym dachu:

    https://zapodaj.net/4bb2b87c84519.jpg.html

    z tej proformy oddałem wyłacznik p.poz bo nie był potrzebny.
    czyli mamy 30k
    dodatkowo:
    1. uziom - 500
    2. rozdzielnie AC/DC - 1200
    3. projekt z uzgodnieniamy p.poż - 970
    4. kabel ziemny yaky 5x25 - 870
    5. przewód uziemiający, bednarka i inne "duperele" za około 2k pln
    suma: prawie 36k - 2400PLN/kW

    Robocizna oczywiście moja.
    Ja nie miałem żadnych rabatów w tej hurtowni, ale obstawiam, że instalator
    może dostać od mojej proformy 10-20% rabatu.
    Czyli załóżmy, że za materiały zapłaci 32k (mniej o 4 tysiące niż ja).
    Taka robota jak u mnie to zadanie dla 3 ludzi na 2 dni - niech będzie 20k
    za robociznę co nam daje 52k PLN za 15kW czyli 3,4kPLN za 1kW.
    Moje panele i falownik to chińczyk, ale rozdzielnie ,kabel solarny,
    złączki, kabel ziemny - to wszystko zrobiłęm nadmiarowe, "firma" spokojnie
    by tu "urwała" 2-3k PLN i byłoby nadal zgodnie z projektem.
    Dlatego twierdzę, że ceny > 5kPLN/1kW to drogo, rynek foto jest zepsuty i
    mamy to co mamy.

    TG

  • 22. Data: 2021-09-10 11:56:27
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 10 September 2021 at 10:34:52 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > mamy to co mamy.
    >
    > TG
    "5. przewód uziemiający, bednarka i inne "duperele" za około 2k pln

    dziwne te ceny

  • 23. Data: 2021-09-10 12:51:21
    Od: Runt <t...@e...prv>

    W dniu 2021-09-09 o 21:35, pajac Kris pisze:

    > Dlaczego jesteś taki chamski?

    zapytaj swoją flamę zenusia!

    --
    Runt

  • 24. Data: 2021-09-10 13:13:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 11:56 a a <m...@g...com> pisze:

    > "5. przewód uziemiający, bednarka i inne "duperele" za około 2k pln
    >
    > dziwne te ceny

    A co konkretnie jest "dziwne"? - mam na wszytsko rachunki, mogę sprawdzić.

    TG

  • 25. Data: 2021-09-10 13:25:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 10 September 2021 at 13:13:25 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > A co konkretnie jest "dziwne"? - mam na wszytsko rachunki, mogę sprawdzić.
    >
    > TG
    > --
    > Używam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/
    duperele nie kosztują 2000zł a rachunki w każdym markecie inne

  • 26. Data: 2021-09-10 13:48:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 13:25 a a <m...@g...com> pisze:

    > duperele nie kosztują 2000zł a rachunki w każdym markecie inne

    Duperele to między innymi:
    1. Przewód LGY PV 16mm2 11 x 50m - 550 PLN
    2. Zacisk uziemiający 3,8 pln x 20 szt -76 PLN
    3. Peszel 16mm UV za 74 PLN
    4. Opaski kablowe za 70 PLN
    5. Podstawy opasek za 36 PLN
    6. Bednarka za 50 PLN
    7. GSW za 30 PLN
    8. Konektory MC4 za 240 PLN
    itd.

    i już mamy ponad tysiaka. Zapewniam Cię, że ta pozycja nie jest zaniżona.

  • 27. Data: 2021-09-10 15:07:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > spokojnie by tu  "urwała" 2-3k PLN i byłoby nadal zgodnie z projektem.
    > Dlatego twierdzę, że ceny > 5kPLN/1kW to drogo, rynek foto jest

    Ale co mnie interesuje ile Ty wydałeś montując samodzielnie? Zapewne
    gdybym sam się za to zabrał to kupiłbym sprzęt jeszcze taniej, bo
    prowadząc DG mam dobre rabaty w hurtowniach.

    Nie interesuje mnie też ile zarabia firma montująca. Czy przy montażu
    instalacji 10kWp zarabiają 50 tys., 20 tys.,  1 tys. czy też dokładają
    do interesu. Nie ma to dla mnie kompletnie znaczenia.

    Dla mnie liczy się tylko opłacalność inwestycji tzn. kiedy nastąpi zwrot
    kosztów i kiedy taka instalacja zacznie przynosić zyski i tylko to jest
    dla mnie wykładnikiem opłacalności.

    Piszesz, że dla 3 ludzi to 2 dni roboty. Nie bierzesz jednak pod uwagę,
    że trzeba także poświęcić czas na zdobycie wiedzy co do jakości i
    opłacalności konkretnych modeli, jakie przewody, złączki, aparaty
    zastosować, a jakich unikać. Nie bierzesz też pod uwagę, że złączki
    trzeba mieć czym zacisnąć i potrzebna jest do tego odpowiednia i dobra
    zaciskarka. Po stronie DC żartów nie ma i płynął tam spore prądy, a od
    jakości złączek i ich zaprasowania zależy bezpieczeństwo p.poż. Może
    potrzebne będzie rusztowanie, albo drabiny kalenicowe. To wszystko
    trzeba mieć lub wypożyczyć. Czyli albo wydać dodatkową kasę lub też
    wydać dodatkową kasę i poświęcić trochę czasu, aby to zorganizować.

    Mam od groma przeróżnych narzędzi, ale zakup każdego z nich był
    przemyślany i dokonywany na zasadzie, że to narzędzie musi zarobić na
    siebie i przynieść mi zyski. Nie kupuję narzędzi, aby sobie leżały,
    zwłaszcza, że kupuję głównie markowe.

    Skoro nie chcę się zajmować montażem PV zawodowo to inwestowanie w
    narzędzia jest dla mnie bezsensem. Nie mam na to wszystko ani czasu, ani
    ochoty. Wolę dać zarobić innym - tym, którzy zajmują się takim montażem
    profesjonalnie.

  • 28. Data: 2021-09-10 15:35:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2021 o 15:07 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

    > Ale co mnie interesuje ile Ty wydałeś montując samodzielnie? Zapewne
    > gdybym sam się za to zabrał to kupiłbym sprzęt jeszcze taniej, bo
    > prowadząc DG mam dobre rabaty w hurtowniach.

    Napisałem to abyś miał rozeznanie w przybliżonych kosztach "gratów" w
    przeliczeniu na 1kW. Jak Ci ta wiedza nie potrzebna to może komuś się
    przyda.

    PS. Teraz to ja muszę napisać - piszesz pierdoły dla dzieciaków z
    podstawówki.
    Napisałem 20k PLN za dwie dniówki dla 3 ludków bo mam rozeznanie w
    kosztach firmy przy tego typu działalności. Twój komentarz byłby sensowny
    jakbym napisał że ta robocizna powinna kosztować 10k. Też prowadzę DG
    (inna branża) ale wiem "ile policzyć za dniówkę". Też mam kosztowne
    "narzędzia" w postaci różnych licencji na oprogramowania, specializowane
    "przejściówki", dojeżdżam do klientów (czasami robię 800-900km w ciągu
    dnia aby zrobić zlecenie), co chwilę robię jakieś kursy, uprawnienia. Nie
    musisz mnie uczyć kalkulacji zlecenia. Wiem ile kosztuje aktualna wiedza.
    W mojej branży mówi się, że trzeba nieźle zapier..alać aby stać w miejscu.

    PS2. Z tym "profesionalnym montażem" przez wielkie firmy to mit. W
    zasadzie inwestor powinien mieć niezależnego fachowca od dachów bo na 99%
    "ekipa" od foto spie...li mu dach. Takie czasy. Tam nie ma ludzi, którzy
    mają pojęcie o dachach - to są "fachowcy z łapanki". Zdecydowałem się na
    samodzielny montaż właśnie dlatego, że widziałem "ekipy" w akcji u
    sąsiadów i kumpli.

    TG

  • 29. Data: 2021-09-10 18:05:47
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    >. Takie czasy. Tam nie ma ludzi,
    > którzy mają pojęcie o dachach - to są "fachowcy z łapanki". Zdecydowałem
    > się na samodzielny montaż właśnie dlatego, że  widziałem "ekipy" w akcji
    > u sąsiadów i kumpli.

    100% racji

    ToMasz

  • 30. Data: 2021-09-10 18:31:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 10 September 2021 at 15:35:48 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > mają pojęcie o dachach - to są "fachowcy z łapanki". Zdecydowałem się na
    > samodzielny montaż właśnie dlatego, że widziałem "ekipy" w akcji u

    ==
    chyba samolotem