  • 121. Data: 2018-10-26 12:57:06
    Temat: Re: Panele słoneczne - o co pytać
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 12:22:18 +0200, Janusz napisał(a):

    > To nie jest pół sinusa tylko znacznie mniej, falownik modulacją PWM robi
    > sinusa
    > synchronicznego z siecią, więc energię z paneli pobiera cały czas,
    > kondesatory
    > i modulacja wyrównuje falowanie mocy na panelu.

    Weź ty jeszcze raz przemyśl to co powiedziałeś. Hint: Jaka moc jest
    oddawana do sieci przez falownik w zerze sinusa mocy? I co się dzieje
    wtedy z mocą jaką dysponuje fotopanel?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 122. Data: 2018-10-26 13:03:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 26 października 2018 12:22:20 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
    > synchronicznego z siecią, więc energię z paneli pobiera cały czas,
    > kondesatory i modulacja wyrównuje falowanie mocy na panelu.

    Dłubiesz coś w tych falownikach na sieć?
    Co sądzisz o klamotach "Wolta" ze Spirventu, "Elnix" z Elektronixa
    i innych takich rodzimych wynalazkach? Froniusy et consortes są dość
    drogie, te nasze tańsze i pytanie czy warto w to iść?

    L.

  • 123. Data: 2018-10-26 13:15:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2018 13:45:24 +0200, Elektrolot napisał(a):

    > Czy ty w ogóle wiesz jak wygląda topologia najprostszego mostkowego jednofazowego
    falownika napięcia?

    Jest ich od cholery. A naprostsze nie nadają się na on-grid.

    > Pokaż te obliczenia. Proszę.
    Dla panelu o mocy 500 W prąd skuteczny wytwarzany przez falownik dla
    sieci 220V powinien być ok. 2 A.
    Ładunek jednego półokresu to 2A*10ms=20mC
    Pojemność kondensatora dla zmagazynowania takiego ładunku przy typowym
    napięciu panelu 50 V to 0,4mF. W praktyce potrzeba o rząd większej czyli
    4 mF.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 124. Data: 2018-10-26 14:05:35
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 26 Oct 2018 13:15:35 +0200, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > zmagazynowania takiego ładunku przy typowym napięciu panelu 50 V to
    > 0,4mF. W praktyce potrzeba o rząd większej czyli 4 mF.

    Teraz robią takie kondensatory, że można z nich samochód odpalić - to
    dlaczego w falowniku nie dałoby się użyć?

    Skoro dla 500W wyszło ci 4 mF, to dla 1 kW będzie 8 mF. Na eBayu widzę
    kondensator 22 mF (80V) za niecałe $9:
    https://www.ebay.com/itm/22000UF-80V-ELECTROLYTIC-SC
    REW-
    CAPACITOR-50x80mm-105/152835028112

    Coś przegapiłem? Czy może elektrolityczny nie nadaje się do takich
    zastosowań?

    Mateusz

  • 125. Data: 2018-10-26 15:05:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 26 Oct 2018 12:05:35 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

> [...]
    REW-
    > CAPACITOR-50x80mm-105/152835028112
    >
    > Coś przegapiłem? Czy może elektrolityczny nie nadaje się do takich

    Niezbyt, ponieważ elektrolity mają spore ograniczenie na składową
    zmienną. Mają też ograniczony, zwłaszcza od dołu, zakres temperatur
    stosowania, a panele muszą działać i na mrozie. Są też sporych
    gabnarytów. IMO musiały by być specjalnego wykonania.
    Proszę mnie źle nie zrozumieć, ja ani nie upieram się że jednofazowych
    falowników nie ma ani że są niemożliwe. Ja po prostu chcę dociec jak oni
    je robią by ominąć problem magazynowania energii :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 126. Data: 2018-10-26 16:58:44
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, October 26, 2018 at 3:05:32 PM UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:

    > Niezbyt, ponieważ elektrolity mają spore ograniczenie na składową
    > zmienną.

    hm.. praktycznie w kazdym zasilaczu "w druga strone" sa, tzn. z zmiennego na staly...
    skad sie niby bierze "prad" staly na wyjsciu przy przejsciu zasilania przez zero? ;)

    > Mają też ograniczony, zwłaszcza od dołu, zakres temperatur

    falownik moze byc w domu, nie musi byc na dachu...

  • 127. Data: 2018-10-26 17:11:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 07:58:44 -0700 (PDT), WS napisał(a):

    > hm.. praktycznie w kazdym zasilaczu "w druga strone" sa, tzn. z zmiennego na
    staly...
    > skad sie niby bierze "prad" staly na wyjsciu przy przejsciu zasilania przez zero?
    ;)

    To oczywiste. Z magazynu energii jakim jest kondensator filtrujący.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 128. Data: 2018-10-26 17:45:37
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, October 26, 2018 at 5:11:47 PM UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:

    > To oczywiste. Z magazynu energii jakim jest kondensator filtrujący.

    No wlasnie, ja nie widze roznicy w ktora strone dziala... zawsze musi zapewnic zapas
    energii na to przejscie okolic zera
    Jesli dzial w zasilaczu, to dokladnie tak samo dziala w falowniku

  • 129. Data: 2018-10-26 18:51:47
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

> [...]
    > Pojemność kondensatora dla zmagazynowania takiego ładunku przy typowym
    > napięciu panelu 50 V to 0,4mF. W praktyce potrzeba o rząd większej czyli

    Pytałem o topologię ponieważ w układzie mostkowym bez problemu możesz wymuszać zmianę
    biegunowości
    napięcia wyjściowego. Zmianę wartości skutecznej pierwszej harmonicznej napięcia
    wyjściowego
    falownika uzyskuję się przez modulację PWM - na wyjściu mamy albo napięcie Udc albo
    -Udc. Jeśli czas
    włączenia Udc jest taki sam jak -Udc to średnio jest 0 i tak jest w momencie
    przejścia przez zero. W
    falownikach on grid napięcie musi być sinusoidalne więc "napięcie PWM" jest
    filtrowane. Zadaniem
    kondensatora jest utrzymywanie stałej wartości napięcia w obwodzie prądu stałego aby
    amplituda
    "napięcia PWM" była taka sama. Ewentualnie w przypadku gdy napięcie na kondensatorze
    zaczyna spadać
    to można zmienić głębokość modulacji, oczywiście do pewnego minimalnego napięcia Udc,
    które jeszcze
    zapewnia odpowiednią amplitudę na wyjściu.

    Nie rozumiem dlaczego w obliczeniach zakładasz że kondensator musi zgromadzić energię
    na cały
    półokres napięcia sieciowego. Przecież energia z paneli płynie cały czas (oczywiście
    przy
    odpowiednich warunkach słonecznych), a odpowiednią wartość napięcia na wyjściu
    zapewnia modulacja.

  • 130. Data: 2018-10-26 18:58:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 18:51:47 +0200, Elektrolot napisał(a):

    > Przecież energia z paneli płynie cały czas

    Otóż nie. Zastanów się, gdy sinusoida napięcia/prądu wyjściowego
    przetwornicy on-grid przechodzi przez zero to jaki prąd oddaje wtedy
    fotoogniwo?
    --
    Jacek
    I hate haters.