  • 131. Data: 2018-10-27 09:40:05
    Temat: Re: Panele słoneczne - o co pytać
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    > Otóż nie. Zastanów się, gdy sinusoida napięcia/prądu wyjściowego
    > przetwornicy on-grid przechodzi przez zero to jaki prąd oddaje wtedy
    > fotoogniwo?

    Odpowiedź jest prosta taki jaki wymusza w danej chwili obciążenie. Dlatego stosuje
    się układy MPPT.

    Dlaczego się przyczepiłeś tej wartości chwilowej mocy? Oczywiście że gdy prąd czy
    napięcie jest zero
    to moc CHWILOWA jest zero. Ale nas interesuje moc czynna - całka za okres z iloczynu
    napięcia i prądu.

  • 132. Data: 2018-10-27 17:49:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Weź ty jeszcze raz przemyśl to co powiedziałeś.
    Akurat się tym zajmuję, więc wiem co napisałem.

    Hint: Jaka moc jest
    > oddawana do sieci przez falownik w zerze sinusa mocy?
    Ile trwa zero? wg Ciebie.

    I co się dzieje
    > wtedy z mocą jaką dysponuje fotopanel?
    Magazynuje w kondesatorach.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 133. Data: 2018-10-27 17:55:12
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-10-26 o 13:03, Lisciasty pisze:

    > Dłubiesz coś w tych falownikach na sieć?
    > Co sądzisz o klamotach "Wolta" ze Spirventu, "Elnix" z Elektronixa
    > i innych takich rodzimych wynalazkach? Froniusy et consortes są dość
    > drogie, te nasze tańsze i pytanie czy warto w to iść?
    Jeszcze z PV falowników nie naprawiałem, ale inne często i gęsto.
    Skoro spełniają normy to muszą działać. Nasze na pewno nie są tak oszczędnie
    projektowane jak chińszczyzna, więc są lepsze, poza tym części mniej
    egzotyczne.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 134. Data: 2018-10-27 20:28:42
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 27 października 2018 17:55:15 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
> [...]
    > Skoro spełniają normy to muszą działać. Nasze na pewno nie są tak oszczędnie
    > projektowane jak chińszczyzna, więc są lepsze, poza tym części mniej

    Trzeba będzie kupić takiego cudaka i go obadać w środku.
    Dzisiaj montowałem Froniusa i jestem zachwycony jego estetyką wykonania,
    jakością i pomysłowością projektantów. Ciekawe jak wyglądają w praktyce
    te nasze...

    L.

  • 135. Data: 2018-10-27 23:08:11
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-10-27 o 20:28, Lisciasty pisze:

> [...]
    > Dzisiaj montowałem Froniusa i jestem zachwycony jego estetyką wykonania,
    > jakością i pomysłowością projektantów. Ciekawe jak wyglądają w praktyce
    Pewnie dobrze :) w chińskich sprzętach np dekoderach TV wkurzają mnie
    błędy w programach,
    widać że pisane na kolanie, jak się powybiera bardziej zaawansowane
    funkcje to
    się czasami dziwne rzeczy dzieją, albo skopią pamięć usb na której
    nagrywają, mam już takie dwie i jeden dysk :( może falowniki ich są
    lepiej zrobione :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 136. Data: 2018-10-29 08:28:44
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    > Otóż nie. Zastanów się, gdy sinusoida napięcia/prądu wyjściowego
    > przetwornicy on-grid przechodzi przez zero to jaki prąd oddaje wtedy
    > fotoogniwo?

    Prąd oddaje zerowy, a fotoogniwa wytwarzają nadal napięcie - przecież im
    wolno i niczemu to nie szkodzi. Będziesz pobierał prąd w dowolnej
    połówce to ok, będzie szczęśliwe, nie będziesz to się nie obrazi i z
    dachu nie pójdzie (to nie solar). Jak mu chcesz poprawić samopoczucie to
    dodasz kondensator, żeby nie było (ogniwo) gwałcone maksymalnymi pikami
    i kwita.
    A skoro liczysz kondensator dla falownika jednofazowego, dla
    przesunięcia 180stopni, to jakie kondensatory musi mieć falownik o mocy
    np. 6 razy większej gdzie przesunięcie jest 120 stopni.

    CezaryT

  • 137. Data: 2018-10-29 11:12:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 27 Oct 2018 17:49:14 +0200, Janusz napisał(a):

    > Hint: Jaka moc jest
    > Ile trwa zero? wg Ciebie.
    Powiem przystępniej: Ile wynosi moc chwilowa w chwili przejścia
    sinusoidy napięcia i prądu przez zero? Odpowiem też za ciebie: Wynosi
    zero.

    > I co się dzieje
    > Magazynuje w kondesatorach.
    Gdzieś musi :) Dysponujesz choćby poglądowym schematem takiego falownika
    on-grid? To mi wyślij plik czy zrób skan.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 138. Data: 2018-10-29 11:17:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 26 Oct 2018 12:22:18 +0200, Janusz napisał(a):

    > To nie jest pół sinusa tylko znacznie mniej, falownik modulacją PWM robi
    > sinusa

    Pomyśl jeszcze raz - to jest pół sinusa i nie na znaczenia jak mocno
    poszatkowane.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 139. Data: 2018-10-29 11:33:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 27 Oct 2018 09:40:05 +0200, Elektrolot napisał(a):

    > Odpowiedź jest prosta taki jaki wymusza w danej chwili obciążenie. Dlatego stosuje
    się układy MPPT.
    MPPT słuzy do zupełnie czegoś innego.
> [...]
    napięcie jest zero
    > to moc CHWILOWA jest zero. Ale nas interesuje moc czynna - całka za okres z
    Ponieważ tak łatwiej tłumaczyć. Ale jak chcesz to powiem inaczej.
    1.Narysuj sobie wykres mocy oddawanej przez fotoogniwo (dla stałego
    oświetlenia) w funkcji czasu. Jest linią prostą i poziomą, prawda?
    2. A teraz w tej samej skali narysuj sobie wykres mocy chwilowej
    oddawanej przez falownik. Jest sinusoidą o częstotliwości 2f (gdzie f
    jest częstotliwością sieci) i położoną nad osią x tak że jej dotyka
    tylko w punktach najniższych (oczywiście przy założeniu że falownik ma
    przetworzyć całą energię fotoogniwa).
    3. Co widzimy? Pół sinusoidy wystaje nad linię mocy ogniwa i to jest
    czas w jakim ogniwo jej nie jest w stanie dostarczyć. Pół czasu sinus
    jest pod linią mocy i to jest czas w jakim falownik nie może odbierać
    całej mocy z ogniwa.
    4. Problem w tym żeby przechować energię z przedziału czasowego kiedy
    falownik odbiera mniej mocy i wykorzystać w czasie gdy chce pobrać
    więcej mocy.
    5.Energię można przechować w aku, w kondensatorach i w indukcyjności.
    Aku i indukcyjność wychodzą za duże i za ciężkie. A ja chciałbym
    wiedzieć czy mam rację, bo z obliczeń wychodzą mi duże wartości
    kondensatorów a falowniki jakie widuję są raczej na to za małe.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 140. Data: 2018-10-29 11:40:54
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 29 Oct 2018 08:28:44 +0100, Cezary napisał(a):

    > Prąd oddaje zerowy, a fotoogniwa wytwarzają nadal napięcie - przecież im
    > wolno i niczemu to nie szkodzi.
    Skoro prąd oddaje zerowy to i moc zerową. Skoro nie oddaje mocy a mógłby
    to zanczy że energia z fotoogniwa nie jest wykorzytywana a mogłaby.
    Czyli ogniwo nie jest wykorzystane do konca. Z bliższej analizy wychodzi
    że pół mocy maksymalnej się marnuje a panel 200W daje moc 100W.
    > A skoro liczysz kondensator dla falownika jednofazowego, dla
    > przesunięcia 180stopni, to jakie kondensatory musi mieć falownik o mocy
    > np. 6 razy większej gdzie przesunięcie jest 120 stopni.
    Ze co? Jakie przesunięcie fazy? Primo mówimy o falowniku jednofazowym a
    secundo o obciążeniu czynnym.

    Jest oczywiste że nikt nie robiłby falowników jednofazowych
    wykorzystujących połowę mocy dysponowanej fotoogniwa więc jakiś sposób
    na wykorzystanie całości mocy musi być. I ja się pytam jak to się robi?

    --
    Jacek
    I hate haters.